אחת החופשות הקבועות שלי בחו"ל (תזכירו לי מה זה) הייתה לנסוע לסופ"ש ארוך לספרד, בדרך כלל מדריד או הבאסקים, לשתות ללא הרף ורמוט וג'ין טוניק ולאכול טאפאסים מכל הבא ליד. באחד הרחובות הקטנים בסן סבסטיאן מצאתי מקום קטן שמגיש פאיות לכמה שולחנות בחוץ, מחבת מחוספסת מרוב שימוש גדושה באורז מלא בריחות זעפרן וים הייתה מונחת תוך עשר דקות על השולחן הקטן ואני הייתי שוקעת לשעה של התענגות בלתי ניתנת לתיאור עד שהמחבת הייתה נקיה והכוס הייתה מתמלאת שוב בגין טוניק.

אז ספרד כרגע מחוץ לאופציות ולי נותר לשחזר כל מיני מאכלים שאני ממש מתגעגעת אליהם, בין אם לפתוח שולחן יווני מלא במאזטים, להכין פסטה ופוקאצ'ות, לצלות קבבים כמו בתורכיה או להכין פאייה כמו בטיול לבאסקים.
את מסעדת "לולה מרטין" ההרצליינית הכרתי כשהגעתי לארוחת חברים במסעדה, הארוחה הייתה מצויינת וגיליתי שחוץ מאוכל טוב הם גם עושים משלוחי דגים ופירות ים טריים עד הבית. החשקים ניצתו ושבוע לאחר מכן כבר הגיעה שקית דגים ושקית גדושה בפירות ים מלאי ריח של...ים (:
גשו להכין לכם איזה ג'ין טוניק עם פלח ליים או תפוז ובואו נכין 2 מנות כיפיות לאכול עם חברים: קלמארי על לאבנה בייתית ופאייה.

קלמארי צלויים על לאבנה בייתית
את הלאבנה נכין מראש לפחות יום יומיים ועדיף בכללי בכמות גדולה כי זה פשוט טעים לאכול ללא קשר.
ללאבנה
מיכל גדול של יוגורט צאן או כבשים כמה שיותר שמן (אם לא מצאתם אז גם יוגורט רגיל יעבוד)
קורט מלח
חיתול בד של תינוקות אם אין אז גם פילטרים של קפה יעבדו.
- מערבבים את המלח והיוגורט ושופכים את הכל אל תוך החיתול / פילטר קפה שמונח בתוך מסננת מעל קערה. מניחים לסינון לכמה שעות טובות, או לילה. אם אתם משתמשים בחיתול - ניתן לקשור לצורת כדור ולתלות מעל הכיור והטפטוף יהיה יותר חזק.
וזהו יש לכם לאבנה. ניתן לתבל אותה לפני הטפטוף בכל מיני תבלינים שבא לכם ואפילו בשום שחור שנותן מתיקות מיוחדת.
לקלמארי
300 גרם קלמארי שלמים
3 כפות שמן זית
2 שיני שום, פרוסות דק לאורך
1 כף פטרוזיליה
מלח פלפל לפי הטעם
שמן זית לטיגון
- מחממים מחבת, שמים שמם זית וצורבים קלות את השום, מוסיפים את הקלאמרי ונותנים להם צריבה יפה. לא להגזים עם הבישול כדי שלא יהפכו לצמיגיים, כ-4 דקות. מוציאים היישר על הלאבנה, מפזרים מעט מלח ופלפל טרי, מזלפים שמן זית מעל ופטרוזילה קצוצה וטיפה לימון וקדימה לאכול.
**תוספות אפשריות: ניתן להוסיף למחבת הקלמארי גם זיתים שחורים מגולענים / עגבניות שרי חצויות.

קלאמרי על לאבנה(צילום: אסנת גואטה)
קלאמרי על לאבנה(צילום: אסנת גואטה)

פאייה חברים (4 סועדים)
את פאייה פירות הים תוכלו למצוא לאורך חופי הים התיכון בספרד ובאנדלוסיה בפרט. גם במרכז המדינה תהנו מפאייה אבל פחות תמצאו את גירסת פירות הים ויותר את הפאייה הבשרית. בכל מחוז עושים פאייה מעט שונה ולכן טעמם והתיבול משתנה.
לפאייה שלנו נכניס קצת מכל דבר. 
2 כוסות אורז עגול
4 כוסות ציר דגים (אם אין אז מים)
8 שערות זעפרן
פלפל ירוק  קצוץ
1 פלפל צהוב קצוץ
1 פלפל אדום קצוץ
1 בצל לבן גדול קצוץ
1 פלפל חריף ירוק קצוץ
2 מקלות סלרי קצוצים
4 שני שום קצוצות
כפית כורכום
3 עגבניות מגוררות
200 גרם שרימפס
300 גרם קלמארי
200 גרם מולים
ניתן להוסיף בייבי דיונונים אם אתם אוהבים
- מחממים ציר עם זעפרן בסיר קטן על אש קטנה, כדי שהחוטים לא יתפרקו ומביאים לרתיחה. טועמים, מתבלים במלח ופלפל ושומרים מכוסה על להבה נמוכה.
- מטגנים בשמן זית בצל עד לשקיפות, מוסיפים את שאר הירקות והשום ומבשלים על אש נמוכה כחצי שעה- זהירות לא לשרוף. 
- מוסיפים את העגבניות והכורכום מערבבים היטב לעוד כדקה, מוסיפים את הציר, מערבבים ומביאים לרתיחה. מפזרים את האורז בצורה שווה ומביאים שוב לרתיחה. מנמיכים את האש לבינונית ומבשלים עד שהאורז אל דנטה ומעט קשה. מוסיפים פירות ים: מתחילים בקלמרי, לאחר כ-2 דקות, מוסיפים שרימפסים, מבשלים כ-2 דקות נוספות ומוסיפים מולים, טועמים מהאורז, אם הוא קשה עדיין, מכסים ומבשלים עוד 2 דקות; אם הוא כבר מוכן, מבשלים ללא הכיסוי, מומלץ וטעים ליצור חריכה בתחתית.
טועמים ומתקנים תיבול - מפזרים פטרוזיליה קצוצה מעל ומגישים עם פלחי לימון וקנקן ג'ין טוניק (:

פאייה חברים (צילום: אסנת גואטה)
פאייה חברים (צילום: אסנת גואטה)

בא לכם עוד מתכוני ים- דברו איתנו
לתפריט של מסעדת לולה מרטין המצויינת- כנסו לדף פייסבוק