השבוע בחרתי להציע לכם להכין כיכר שמרים מתוקה ומתובלת, האופיינית בעיקר לתקופת חגי תשרי ומגישים אותה לצד ריבת החבושים הנהדרת. העוגה המיוחדת בטעמה ובניחוחה מוגשת בראש השנה, ובעיקר במוצאי יום כיפור.

אני נוהגת להכין כמות גדולה של כיכרות בולו לצד שלל מיני ריבות שאותן אני נוהגת להגיש לאורחיי בסוכה. זו דרכי לחסוך את ההתעסקות במטבח בהכנת מתוקים לחג. אני מגישה פרוסות מכיכרות הבולו היות שהן נשמרות היטב, לצד צלוחיות קטנות עם מבחר סוגי ריבות.

לעוד מתכונים היכנסו לאתר הקולינרי של פסקל פרץ רובין

לפעמים, בתום כל חגי תשרי, נשארת כיכר אחת או שתיים של בולו. או אז כדי לא לזרוק אותן אני נוהגת לפרוס את הכיכרות לפרוסות קצת עבות ולייבש אותן בתנור. בדומה להכנת ביסקוטי, מתקבלות עוגיות פריכות הנשמרות לאורך זמן בצנצנות זכוכית והן פשוט מצוינות לטבילה בכל משקה חם.

בוּלוּ | כיכר שקדים
וצימוקים בטעם שומר

החומרים ל־3־2 כיכרות

1/2 כוס שמן
3 ביצים L
3/4 כוס סוכר
1/4 כוס צימוקים בהירים
1/2 כוס שקדים, קצוצים גס
1/4 כוס זרעי שומשום
קליפה מגוררת מתפוז אחד
2 שקיות סוכר וניל
1/2 1 שקיות אבקת אפייה
1 כפית זרעוני שומר (אניס)
1/2 כוס מיץ תפוזים
1/2 ק"ג קמח, מנופה

אופן ההכנה:
1. בקערה רחבה מניחים את כל החומרים מלבד הקמח ומערבבים.
2. מוסיפים בהדרגה את הקמח אל הקערה תוך כדי בחישה ולישה, עד לקבלת בצק אחיד. הבצק יהיה דביק במקצת. משמנים את כפות הידיים ומחלקים את הבצק למספר הכיכרות הרצוי. מעצבים כיכרות, מסדרים על תבניות אפייה משומנות ברווחים ואופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) כ־45־40 דקות, או עד שהכיכרות משחימות יפה.
3. פורסים את הכיכרות לפרוסות בעובי 1 ס”מ. מניחים את הפרוסות על פניהן בתבנית ואופים כ־20 דקות בחום של 150 מעלות, עד הזהבה. הופכים ואופים 20־15 דקות נוספות. מצננים היטב ושומרים בכלי אטום.

טיפסקל
במטבחי התפתחה גם גרסת "בולו לילדים" על פי המתכון התוניסאי: מחלקים את הבצק ללחמניות מוארכות קטנות, ודוחסים לתוך הבצק 2־1 כפות שוקולד למריחה או 2־1 קוביות שוקולד מריר. מתקבלות לחמניות בולו ממולאות בשוקולד שנחטפות על ידי הזאטוטים.
ללא גלוטן, ללא סוכר – מחליפים את הקמח הרגיל בקמח ללא גלוטן הקיים במרכולים, ואת הסוכר ממירים בכמו־סוכר או בסירופ אגבה לפי טעמכם.

טעמתי:
כבת לעדה התוניסאית גדלתי על טעמו המיוחד והעשיר של הפריקסה המקורי. לחמנייה מוארכת תפוחה ורכה המחבקת ברכות ובחום של אחרי הטיגון שלל תוספות, נתחי טונה בשמן, ביצים ועוד, מה שהופך את הפריקסה לביס מושלם. עם השנים צמחו לפריקסה כל מיני שילובים וטעמים כדי להפוך אותו לקצת יותר קליל, מהיר הכנה וידידותי מבחינה קלורית.

כשהוזמנתי לפתיחת הסניף החדש של רשת הפריקסה של חיימיקו בתל אביב, החלטתי להגיע בעיקר כי סיפרו לי על חידושים מעניינים סביב הפריקסה, כמו אופציות צמחוניות וטבעוניות ואף גרסה מתוקה לקינוח. הכל עובר דרך שמן רותח, לצד מתכון סודי, כך שהפריקסה לא סופח הרבה שמן ועם זאת יוצא תפוח וקריספי בחוץ ונימוח מבפנים.

פריקסה  (צילום: פסקל פרץ-רובין)
פריקסה (צילום: פסקל פרץ-רובין)


הפריקסה שפגשתי הוא בעיקר דק ולא בצקי מדי, מה שאפשר את השילוב המעניין בין בוריקה לפריקסה - שני מוצרים מטוגנים בכיס אחד, או כמו שחיימיקו קורא למנה “בוריקסה": בוריקה שבתוכו ביצה/תפוח אדמה וכל זה נכנס לכיס הפריקסה, בתוספת מגוון ירקות ומטבלים - מטבוחה, צ'ירשי, רוטב פלפלים, לימון כבוש ועוד, מסודרים שכבות שכבות של טעמים בכל ביס. הבוריקה מתפצחת אל חלל הפה וכל התוספות משתחררות במלוא ההנאה. ארוחה אחת גדולה.

כל הטוב הזה מוגש בסניף השביעי והחדש של הרשת בקינג ג'ורג' 81 תל אביב, ובסניפים הפרושים ברחבי הארץ. כולם בכשרות בד"צ בית יוסף.