"זו הסנונית הראשונה בתוכנית להקמת עמק הסיליקון הרפואי הגדול במזרח התיכון", אומר אבי ברוך, ראש מנהלת הפיתוח של הפרויקט מטעם בית החולים שיבא. זאת, בעקבות האישור שהתקבל בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לבניית שני המגדלים הראשונים בפרויקט המורכב, שיכלול כ-20 מגדלים ויקיף את המרכז הרפואי.

"מדובר בפרויקט ראשון מסוגו, שטרם נראה בארץ, פרויקט שימתג את רמת גן כעיר הבריאות של ישראל", מציין ברוך, תושב העיר. ברוך רואה בהחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, שאישרה לתוקף את התוכניות להקמת שני מגדלי הביו-טק בצמוד לבית החולים שיבא, כפריצת דרך חשובה. לדבריו, שני המגדלים הראשונים הם חלק ממהלך תכונני כולל שמקדם בית החולים שיבא להקמת עיר בריאות, שבית החולים ואוניברסיטת בר אילן הסמוכה במרכזה.

כחלק מהמהלך, ייפתחו הגדרות המקיפות את בית החולים והוא יהווה מרכז אורבני שיכלול את תחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שאמורה להתחיל לפעול ב-2027 ובעתיד היותר רחוק גם תחנת מטרו. ברוך מציין, שהמיזם הייחודי הוא יוזמה אסטרטגית צופה פני עתיד של מנכ"ל המרכז הרפואי שיבא פרופ' יצחק קרייס, אליה הצטרפו ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, שהעירייה בראשותו מקדמת את התב"ע באזור, ונשיא אוניברסיטת בר אילן פרופ' אריה צבן.

לדברי ברוך, בעל ניסיון עשיר בתחומי הניהול, "המיזם נותן מענה להתפתחות והצמיחה העתידית של בר אילן, לפיתוח רפואת העתיד בשיבא ולגידול הדמוגרפי הצפוי באזור מזרח רמת גן. חזון עמק הסיליקון הרפואי הוא הקמה של אקו-סיסטם ביוטכנולוגי חדשני ברמה עולמית, שיהווה זירה מגוונת ומשלימה הכוללת מרכזים רפואיים מובילים, מוסדות מחקר אקדמיים, מכוני מחקר מתקדמים, חממות חדשניות וחברות סטארט-אפ, מרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות, יזמים, מדענים, רופאים, חוקרים ואנשי תעשייה. המטרה היא לעצב את עתיד הבריאות והרפואה ולהנגיש אותה מישראל לעולם כולו", הוא מדגיש.

בשיבא מציינים, כי "עיר הבריאות תהיה עיר שלא תסתפק רק בטיפול באדם בעת מחלתו, אלא תשמור על רצף טיפולי שלם – מחיזוי ורפואה מותאמת אישית, דרך מניעה וטיפול ועד לשיקום. היא תהפוך את האזור למוביל בעולם בתחום החדשנות והבריאות, ותהווה קרקע לגידול דור העתיד של הרפואה בישראל".

על פי התוכנית, שיתוף הפעולה המחקרי בין שיבא לבר אילן יקבל רוח גבית משמעותית עם הקמת המרכז האוניברסיטאי לנוער, כחלק אינטגרלי של המיזם, שיתמקד ברפואה ובריאות. במרכז לנוער ילמדו גם בני נוער מרמת גן, במסגרת חוגי העשרה ושיעורים לימודיים במקצועות הרפואה.

לדברי ברוך, "החזון הוא שעד לשנת 2030 ייבנו כ-20 מגדלים בגובה של כ-20 קומות במעטפת של המרכז הרפואי. בגלל מגבלות הגובה של רשות התעופה האזרחית, לא ניתן לבנות מגדלים גבוהים יותר", הוא מסביר ומעריך שבפרויקט הראשון של בניית שני המגדלים יושקעו על ידי החברות היזמיות כשני מיליארד שקל. "הרפואה מחברת בין עמים, ועמק הסיליקון הרפואי יהיה מוקד עלייה לרגל מרחבי העולם", אומר ברוך בהתלהבות. "הרפואה היא תקווה ללא גבולות". 

לדבריו, עמק הסיליקון הרפואי במזרח רמת גן ישען על ארבעה מרכיבים - קהילה וחינוך לבני נוער ובני הגיל השלישי, תעשייה טכנולוגית רפואית, אקדמיה רפואית ומרכזי פיתוח ומחקר. הוועדה המחוזית ציינה בהחלטתה על הקמת שני המגדלים הראשונים במיזם השאפתני, כי בשל הסמיכות לתחנת הקו הסגול של הרכבת הקלה ולתחנה המתוכננת בפרויקט המטרו, הוחלט להגדיל את הזכויות בשני המגדלים, שישמשו כמרכז ביו-טק, מכוני מחקר וחברות סטארט-אפ רפואיות.

"התוכניות שאושרו מהוות עוגן ראשון עבור מרכז הביו-טק, שעתיד לעטוף את בית החולים ולכלול מכוני מקר, סטארטאפים וחברות ביו-טק, שיישענו על הסמיכות לבית החולים הגדול בארץ, על מערכת התחבורה עתירת הנוסעים, אוניברסיטת בר אילן, קריית החינוך הצמודה ובקעת אונו כולה", ציין ערן ניצן, העומד בראש הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.