“זה אירוע שלא יכולנו אפילו לדמיין בסיוטים שלנו, שדבר כזה יכול לקרות. חייבים להיות חזקים, לנצח ולצאת מחוזקים”, אומר ל”המקומון” ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן.
28 מתושבי רמת גן נפלו ונרצחו מפרוץ מלחמת חרבות ברזל בשבת השחורה ב-7 באוקטובר. ל-26 נופלים ונרצחים נוספים יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה שהוא תושב רמת גן. 
בנוסף, עשרות מתושבי רמת גן נפצעו באורח קשה ובינוני במלחמה אשר זעזעה את המדינה ואת העיר.
“הכאב עצום, ואנחנו מלווים כל משפחה ומשפחה, שהיא עולם ומלואו, ומנסים לסייע בכל מה שניתן”, מציין שאמה הכהן בראיון ראשון מאז פרוץ המלחמה, ששינתה את סדר היום הארצי והעירוני, ומזהיר לקראת הבחירות לראשות ולמועצת העירייה, שיתקיימו ב-27 בפברואר: “אחוזי הצבעה נמוכים יהיו פרס לחמאס ולקבוצות אינטרסנטיות”.
במהלך הראיון דיבר שאמה הכהן בהרחבה ובפתיחות על ההתמודדות עם האתגרים המורכבים מאז פרוץ המלחמה,  הטלטלה שעברה על העיר והמדינה וההשלכות לקראת העתיד.
הוא דחה בתוקף טענות על סגירת אתרי בנייה בשבועות הראשונים של המלחמה, היעדר מיגון מספיק בחלק ממוסדות החינוך ובשטחים הציבוריים, כינה את הדרישה להציב מיגונית בכל רחוב “פופוליסטית", והכריז: “אנחנו לקראת סגירה מלאה של פערי המיגון במוסדות החינוך, שנוצרו במשך עשרות שנים”.

“אווירה קשה וחוסר ודאות”

כיצד אתה מסכם את המלחמה עד כה?
“אנחנו עדיין בעיצומו של אירוע שלא יכולנו אפילו לדמיין בסיוטים שלנו, ויהיו לו השלכות קשות במדינה ובעיר. משפחות שהתרסקו בעקבות נפילת יקיריהן, שיקום הפצועים, מערכות חינוך ורווחה המתמודדת מול אתגרים מורכבים, בעלי עסקים שנקלעו לקשיים בשל גיוסם למילואים והכלכלה העירונית”.
הייתם מוכנים למגה-אירוע כזה?
“הופתענו כמו כולם. התכוננו לשמחת תורה וקמנו לאזעקות. כשראיתי לאחר האזעקה הראשונה, שאין תגובה של דובר צה”ל, ובטלוויזיה המשיכו לשדר שירים, הערכתי שיש כאן אירוע גדול בהפתעה. ביקשנו לא לצאת מהבתים, כינסנו בדחיפות את החמ”ל העירוני עם פיקוד העורף, והמקלטים נפתחו תוך דקות. נאלצנו להתחיל להתמודד מיידית עם אין-סוף אתגרים פנימייים וחיצוניים”.
באופן יחסי, היו הפעם פחות נזקים מנפילות רקטות ורסיסים לעומת שומר החומות.
“הייתה פגיעה ישירה בבית והיו נפילות רסיסים, אבל לא היו נפילות שגרמו לנזק סביבתי גדול”.
מדוע אתרי הבנייה נסגרו למשך שבועות ארוכים?
“החלטנו על סגירה מיידית של אתרי הבנייה, ופתחנו אותם אחרונים. היו אזעקות בתדירות גבוהה, והיה חשוב לאפשר תנועה חופשית ברחובות ולהימנע ממצב של חסימות על ידי משאיות וכלים הנדסיים כבדים. גם הייתה אווירה קשה של חששות, חרדות, אובדן אמון וחוסר ודאות. אנשים צילמו כל אחד, מחשש שהוא מחבל. אפילו קיבלנו פנייה למוקד העירוני על בובת נחש עם חזות מזרחית בתוך מקלט, שחששו לגביה שמדובר במחבל. כל טנדר לבן הפך לסיוט. בראשון לציון ירו על רכב עירוני, כי חשבו שמדובר ברכב עם מחבלים. כשחזרתי הביתה ביום שישי הראשון לאחר פרוץ המלחמה, ראיתי אדם שיצא מטנדר ומנסר לוחות ברזל. הוא הסביר שביקשו ממנו להתקין בדחיפות נעילה פנימית לממ”ד בדירה בקומה גבוהה בבניין. החרדה ואובדן האמון בלטו בעיר ובמדינה”. 
כיצד התמודדתם עם תחושת הפגיעה הקשה בביטחון האישי?
“כדי לשקם את תחושת הביטחון, הייתה נוכחות מאסיבית סביב השעון בכל העיר. הוקם כוח כוננות. למעלה מ-650 תושבים נרשמו, ובהתאם להנחיות - קלטנו 82 תושבים בכיתות הכוננות, שהיו כפופות למשטרה ולעירייה. הצבא פירק את כיתות הכוננות בתחילת ינואר, בניגוד לדעתנו. אנחנו ממשיכים בנוכחות מוגברת בשטח ובגנים הציבוריים, באמצעות השיטור העירוני וכוחות של המשמר האזרחי”.

שאמה הכהן. אין-סוף אתגרים  (צילום: דוברות עיריית רמת גן)
שאמה הכהן. אין-סוף אתגרים (צילום: דוברות עיריית רמת גן)

“דרישה פופוליסטית”

מה יש לך לומר על טענות בעניין היעדר מיגון במוסדות החינוך בעיר?
“כעיר התחלנו כבר לאחר מבצע שומר החומות ב-2021 בפרויקט מיגון במוסדות חינוך. רק בשבוע שלפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל נחנכו חמישה ממ”דים חדשים בגני ילדים בעיר. במשך כשנתיים מוגנו כ-20 מוסדות חינוך בעיר. היה ברמת גן פער של 70 גני ילדים שלא היו ממוגנים. אנחנו ממגנים את כל מוסדות החינוך בקצב מהיר, וסוגרים פער של עשרות שנים. מאז פרוץ המלחמה מוגנו גני ילדים נוספים, וכיום אנו במינוס של 20 גנים שעדיין אינם ממוגנים, וגם הפער הזה ייסגר. מושקעים בכך משאבים רבים. מרבית בתי הספר בעיר כבר ממוגנים, ונשלים את המיגון של כולם”.
ומה לגבי הדרישה להציב ממ”דים ברחובות, לנוכח היעדר מיגון בבניינים הישנים?
“זו דרישה פופוליסטית. בלתי אפשרי להציב ממ”דים באופן פיראטי בכל רחוב. באף עיר באזור המרכז לא הוצבו ממ”דים בכל רחוב. העירייה הציבה מפרוץ המלחמה ממ”דים במקומות מרכזיים בעיר - בבית האזרח סמוך לכיכר רמב”ם, במתחם מגרשי הספורט ליד הספארי, בפארק הלאומי, סמוך לשירותים הווטרינריים בצומת מסובים ובגינת בר-אילן”.
ומדוע לא מקילים בהליכים להוצאת היתרי בנייה לממ”דים?
“דווקא כן מקילים. מי שפונה לפיקוד העורף יכול לבנות. בפיקוד העורף הבטיחו שההליך יהיה מהיר. אנחנו כעירייה נסייע בהכוונה וייעוץ. כ-40% מהבניינים ברמת גן אינם ממוגנים. אני ממליץ לפנות לפיקוד העורף ולהוסיף ממ”דים ומרחבים מוגנים”.

“הפעילות העירונית לא תיפגע”

מהן ההשלכות הכלכליות של המלחמה על העירייה?
“מעבר להוצאות הכספיות הגבוהות, שנדרשו לסגירת פערי מיגון ופערים שנוצרו במערכת החינוך ולהגברת הביטחון האישי, היה אובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים מארנונת עסקים. היו עסקים שעצרו את הפעילות ולא שילמו. גם היה אובדן הכנסות מקנסות חניה, משילוט ומאגרות בנייה. ענף הנדל”ן נעצר, ופרויקטים גדולים באזור הבורסה נבלמו, ויהיו לכך השלכות על אובדן הכנסות גם בעתיד”.
תהיה לכך השפעה על הפעילות העירונית?
“המדינה מאפשרת לרשויות המקומיות ליטול הלוואות, ורמת גן עיר פיננסית איתנה. אם יהיה צורך, גם נמכור נכסים בבורסה. הפעילות העירונית לא תיפגע. אנחנו פועלים כעת במציאות קשה בגלל דחיית הבחירות, כאשר אין לנו אפשרות לאשר תקציב לכל השנה. אבל היקף עבודות הפיתוח ברמת גן היה בשנים האחרונות בקצב מאוד גבוה וחסר תקדים, והגיע לכ-900 מיליון שקל בשנה. רואים את זה בכל העיר, בגנים ובמקומות רבים במרחב הציבורי. תיסע ברחוב הירדן ותראה איזה פרויקט מדהים נעשה שם. ייתכן שהביצוע של פרויקטים גדולים מתוכננים נוספים, כמו ברחוב ז’בוטינסקי, יידחה. אנחנו מאוד זהירים בהתנהלות הכספית, אבל לא יהיה חסר תקציב להמשך הפעילות. אין דבר שתושבי רמת גן יצטרכו ולא יקבלו”.
כיצד תתמודדו עם הפערים שנוצרו במערכת החינוך?
“אני מקבל סקירה על בסיס יומי מאגף החינוך. אנחנו מצויים בשלב מתקדם של סגירת פערים, ומבטיחים לי שהם ייסגרו. יש לאגף החינוך צ'ק פתוח, וכל מה שצריך – הם יקבלו”.
היו טענות של הורים על הנחיה לתלמידים, הלומדים בכיתות מרוחקות ממרחבים ממוגנים, לשכב על הרצפה מתחת לחלונות בעת אזעקה.
“פעלנו על פי ההנחיות והמידע של פיקוד העורף, וצדקנו. הורים פועלים מהמקום הרגשי, ואני מבין אותם, אבל לא היו להם את הנתונים שהיו מונחים בפנינו. היו כמה פוליטיקאים שניסו להתסיס. אבל שקלנו עם פיקוד העורף את כל הנתונים, וצדקנו במבחן התוצאה”.

“מה שהיה ב-6 באוקטובר לא יחזור”

שאמה הכהן קושר בין ההתנהלות במלחמה, למערכת הבחירות שבפתח. “ההתנהלות האחראית שלנו ממחישה את חשיבות הבחירות, ואת הצורך שמי שייבחר יקבל החלטות מתוך אחריות וראייה כוללת ולא מתוך פופוליזם”, הוא מדגיש.
מה יהיו השלכות המלחמה על המדינה והעיר?
“מה שהיה ב-6 באוקטובר לא יחזור. המפלג בעם יהפוך למיעוט. רוב הציבור לא רוצה פלגנות, אלא אחדות. תהיה יותר ערבות הדדית, ונצטרך לשקם את המדינה. אלפי פצועים קשה ובינוני יחזרו לקהילה לאחר השיקום, והם יצטרכו סיוע ועידוד. עשרות פצועים קשה ובינוני מתגוררים ברמת גן. אנחנו בקשר עם המשפחות הגרעיניות של הנופלים והנרצחים ומלווים אותן באופן הכי מלא שיש. זה בעדיפות ראשונה”.
יש גידול בפניות לעירייה בשל קשיים כלכליים? 
“אנחנו רואים גידול משמעותי בפניות. ישנם עסקים קטנים שקורסים בגלל הירידה בפעילות הכלכלית לאחר פרוץ המלחמה, ויש גיוסים של בעלי עסקים למילואים לחודשים ארוכים. ישנן גם משפחות מהמעמד הבינוני שנקלעו לקשיים כלכליים וירדו מתחת לקו העוני. אגף הרווחה מסייע באופן פרטני לכל מי שפונה. הקמתי צוות ‘סיירת ראש העיר’, למתן מענה לפניות של חיילי מילואים, משפחות שכולות, פצועים ותושבים שנפגעו בעקבות המלחמה. כל פנייה מטופלת מיידית”.
העירייה מעניקה הטבות לחיילי מילואים וסדיר?
“ההקלות בתשלומי הארנונה הן בהתאם להנחיות המדינה. כעירייה החלטנו על מענק עירוני סמלי של 180 שקל לחיילי מילואים, שיוכלו לרכוש מוצרים בסכום הזה בעסקים בעיר. כ-7,000 חיילי מילואים מרמת גן גויסו מפרוץ המלחמה. בנוסף, החלטנו על מענק של 333 שקל ליותר מ-3,000 חיילים בסדיר מרמת גן, לביצוע רכישות בעסקים בעיר”.
היו אירועים חריגים בקרב האוכלוסייה הוותיקה בעיר מאז פרוץ המלחמה?
“אנו משקיעים משאבים רבים באזרחים הוותיקים. מועדוני הגמלאים ומערך ההסעות חזרו לפעילות מלאה. מפרוץ המלחמה העירייה התקשרה לכל אזרח ותיק ולכל משפחה של מילואימניק, וניתן סיוע במידת הצורך”.
שאמה הכהן מדגיש את הירתמותם של אלפי תושבים לפעילויות התנדבויות ותרומות למען החיילים, פצועים המאושפזים במרכז השיקום בתל השומר, מפונים ומשפחות שכולות. “הייתה התנדבות מרשימה מאוד”, הוא מדגיש.
מפרוץ המלחמה הגיעו מפונים לעיר, רובם לבתי מלון. לאחרונה הגיעו מפונים מקיבוץ סופה לשהות ממושכת בבנייני מגורים במזרח העיר, עד שבתיהם בקיבוץ ישוקמו וניתן יהיה לשוב אליהם.
כיצד נערכתם לסיוע למפונים?
“אנו כעירייה, וגם תושבים שהתנדבו, סייעו רבות וממשיכים לסייע. מערכת החינוך מסייעת בקליטתם של כ-130 ילדים מסופה ומפונים נוספים שצפויים להגיע לעיר, וכעירייה אנו מלווים אותם. מפונים נקלטו בבתי הספר ארנון ואורט אבין”.

קואליציה חזקה ויציבה

נראה שלמרות המלחמה, השסע במערכת הפוליטית ברמת גן נמשך.
“בניגוד לחלק מהרשויות המקומיות, ברמת גן יש קואליציה חזקה ויציבה. אנחנו מתמקדים בקבלת החלטות בשיקול דעת, באחריות וללא פופוליזם. העירייה גם ככה מתמודדת עם מחסור בכוח אדם, בשל גיוסי עשרות עובדים בצו 8. רפורמות שהיו בשלבי תכנון נעצרו, ואנחנו מתמקדים במאמץ הניהול השוטף”.
אבל למעלה משליש מחברי המועצה הם מהאופוזיציה.
“הם יכולים לבקש כינוס מיוחד של המועצה. אז מה? יש לקואליציה רוב יציב”.
על פי ההערכות, צפויים אחוזי הצבעה נמוכים בבחירות.
“אחוזי הצבעה נמוכים הם סכנה ופרס לחמאס ופרס לקבוצות אינטרס, ועלולות להשפיע דרמטית על עתיד העיר. אני קורא לציבור - ביום הבחירות תבואו להצביע בעד הדמוקרטיה הישראלית. לא חידשתי את קמפיין הבחירות שהוקפא עם פרוץ המלחמה”.
סדר היום בבחירות ישתנה בעקבות המלחמה?
“החקיקה המשפטית ירדה מסדר היום. אבל צריכים לזכור מי לא חשש לעמוד על שמירת העיר ומערכת המשפט, מי בחר לעמוד בצד הלא נכון ומי בחר לא לנקוט עמדה”.
יחסי דתיים-חילונים יעמדו גם הפעם במוקדי קמפיינים?
“אירועי המלחמה הרעידו אמות סיפים, ורוב הציבור רוצה אחדות. המדיניות שלי כראש עירייה היא בעד כל התושבים. היינו הראשונים שהפעילו תחבורה ציבורית בשבת, דאגנו לאוכלוסיית הלהט”ב, וגם דאגנו לציבור הדתי ב'סבבוס אמונה', בשיפוצים בבתי כנסת ובפעילות העשרה. המסר שלי הוא אחדות”.
איזו מערכת בחירות אתה צופה?
“אנהל קמפיין בחירות ענייני וללא הכפשות. אני בז לאלו שמשמיצים ומכפישים, וסומך על החוכמה של תושבי רמת גן. אנשים מאסו בהכפשות. הם יודעים מה קיבלו לפני שנבחרתי ומה קיבלו בקדנציה הזו. הם רואים את הצמיחה חסרת התקדים בעיר, את איכות החיים הגבוהה ואת המינהל התקין בקדנציה הנוכחית. רואים את זה גם במחירי הדירות ברמת גן, שעלו בשיעור גבוה יותר לעומת ערים אחרות. צעירים ומשפחות צעירות הגיעו לעיר מערים אחרות”.

“מחויב לרמת גן”

שאמה הכהן, המתמודד לראשות העירייה ובראש רשימת רמת גן אחת למועצה, בתמיכת תקווה חדשה, מציין את התמיכה הרחבה במועמדותו מצד ראשי סיעות בקואליציה: סגן ראש העירייה עו”ד רועי ברזילי, שעומד בראש רשימת רמת גן חופשית; מחזיק תיק הכספים אלי מוסרי, שמתמודד בראש רשימת תנופה ירוקה לרמת גן; המשנה לראש העירייה צחי זליכה, העומד בראש מרצ; מחזיק תיקי נוער, קהילה גאה והבורסה ישראל זרי, המתמודד בראש רשימת הצעירים; וכחול לבן וסיעת הגמלאים.
איזו קואליציה אתה מתכנן להקים?
“אחרי הבחירות ב-2018 פתחתי דף חדש עם כולם, והקמתי קואליציה מאוד רחבה. בקדנציה הבאה השיקול שלי יהיה עם מי אפשר לעבוד במשותף. הליכוד והרשימה של ליעד אילני יהיו באופוזיציה, וכל השאר מוזמנים לקואליציה”.
גם אביהוא בן משה, שנחשב לאופוזיציונר חריף?
“אביהוא הוא שותף מבורך ולגיטימי, ומקווה שגם הוא יהיה בקואליציה בראשותי”.
יש לך תוכנית לעבור בעתיד למישור הלאומי?
“קיבלתי הצעה מאוד משמעותית לעבור למישור הלאומי. להערכתי, אנחנו לקרא מפץ ושינויים דרמטיים במערכת הפוליטית הארצית, אבל אני מחויב לעיר רמת גן, ויש עוד תוכניות רבות לקדם ולבצע. אני נשאר בעיר”.