החודש, יהיה מהפך ואבחר לראשות עיריית רמת גן”, אומר ל”המקומון” ליעד אילני, המתמודד לראשות העירייה.
מלחמת חרבות ברזל, שפרצה בשבת השחורה ב-7 באוקטובר, שינתה את סדר היום בקמפיינים של מתמודדים ורשימות לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, שלאחר שתי דחיות יתקיימו ב-27 בפברואר.
בתחילת אוקטובר נפגשתי עם אילני ב”קפה של דבורה” בשכונת רמת חן. אבל סדר היום השתנה מאז, והשבוע נפגשנו שוב. 
“אין ספק שלאף אחד לא נוח לנהל מערכת בחירות, כשיש לנו כל כך הרבה נופלים, פצועים וחטופים. אבל יחד עם זאת, הממשלה החליטה לקיים את הבחירות בסוף החודש, ויש לנו הזדמנות של אחת לחמש שנים להחליף את השלטון העירוני”, הוא אומר. “רוב התושבים רוצים שינוי בהנהגה העירונית, ואני מקווה שעם כל הקושי והצער - אנשים ייצאו להצביע”.
בסביבתו של אילני מעריכים כי אחוזי הצבעה נמוכים דווקא עשויים לפעול לטובתו.
“התומכים שלנו יגיעו להצביע בכל מזג אוויר ולמרות התחושות הקשות בשל המלחמה”, מעריך אילני בתשובה לשאלתי.
לפני המלחמה הובלת קמפיין נגטיבי נגד ראש העירייה כרמל שאמה הכהן. המסרים עומדים להשתנות?
“המלחמה הוכיחה, לצערי, את אוזלת היד של העירייה. בשנים האחרונות זעקנו, חבריי ואנשיי, על היעדר מיגון בכל מוסדות חינוך בעיר”.

ליעד אילני  (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)
ליעד אילני (צילום: ראובן קופיצ'ינסקי)

מעט מדי, מאוחר מדי

אילני, שכיהן כממלא ראש העירייה עד אפריל 2021 ועבר בטריקת דלת לאופוזיציה, טוען שעוד בעת כהונתו גובשה תוכנית למיגון כל מוסדות החינוך בעיר.
“עוד ב-2019, כמ”מ ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, יזמתי תוכנית עם המנכ”לית של העירייה באותה תקופה, רחלי מרום, למיגון כלל גני הילדים בעיר”, הוא טוען. “כשהעלינו את הצורך לתקצב את המיגון בתקציב 2020, הובטח לנו שזה יהיה בתקציב 2021. אבל גם ב-2021 זה לא תוקצב, ובעקבות הצעה לסדר שהעליתי, רק ביולי 2021 העיריה החלה למגן מוסדות חינוך בעיר. אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. ב-7 באוקטובר גנים רבים בעיר לא היו ממוגנים, וילדים לא יכלו ללכת למסגרות והורים לא יכלו ללכת למקומות העבודה”.
אבל גם בערים שכנות היו מוסדות חינוך רבים שלא היו ממוגנים.
“לגבעתיים לא היו המשאבים שיש לעיריית רמת גן, ולא הוצאו שם מאות מיליוני שקלים לפיתוח תשתיות בפארק הלאומי ובגנים. בתל אביב גיבשו בעקבות המלחמה תוכנית מיוחדת למיגון מהיר של כל הגנים”.
בעירייה טוענים שהפער הוא של עשרות שנים, ושרבים מהגנים כבר מוגנו.
“היה צורך למגן את כלל הגנים ובתי הספר, וניתן היה לעשות את זה. אבל במקום להשקיע במיגון ובביטחון אישי, היה ניסיון להפוך את רמת גן ללאס וגאס הישראלית, על חשבון כספי הסכם הגג שנועדו לשכונות החדשות במזרח העיר, הלוואות ומכירת ניירות ערך”.
כחלק מקמפיין הבחירות, אילני מציג תוכנית לביטחון אישי ומוכנות לחירום.
“התוכנית נכתבה בשיתוף הצוות הבכיר שהקמתי ושילווה אותי לכל אורך הקדנציה”, הוא מציין ומציג גלריה של אישים בעלי עבר ביטחוני: סא”ל (במיל’) איל נמרי, עודד עילם, תא”ל (במיל’) אריה רמות-שיפמן וניצב בדימוס דוד צור, שבעבר היה מפקד הימ”מ, מפקד מג”ב ומפקד משטרת מחוז תל אביב.
במסגרת התוכנית, אילני מבטיח: ממ”ד לכל ילד, באמצעות מיגון כל גני הילדים ובתי הספר העירוניים עד סוף שנת 2024; הלוואות מסובסדות בערבות העירייה לגנים פרטיים בעיר לטובת הצבת ממ”דים, או אמצעי מיגון חלופיים; הקמת ארבעה חניונים תת-קרקעיים מאסיביים, שישמשו כמקלטי ענק מצוידים בכל הנדרש לטובת שהיית תושבים בעת מלחמה; וקיצור הזמן לקבלת היתר בנייה בתהליכי התחדשות עירונית, על מנת ליצור מרחבים מוגנים.
“אני גם מתכוון להקים סיירת ביטחון, בדומה למודל של סיירת סל”ע בתל אביב”, הוא אומר עוד.
תוכנית יפה על הנייר, אבל מהיכן יבוא התקצוב?
“על ידי שינוי סדרי העדיפויות העירוניים. העברת תקציבים מחגיגות, אירועים, פרסום ויחסי ציבור - לביטחון אישי”.
נראה שהקמפיין הנגטיבי שלך נגד ראש העירייה נמשך.
“ראש העירייה היה זה ששיסע - והוא האחרון שיכול לדבר על אחדות. אני מתכוון לפעול לאחדות של תושבי העיר, קירוב לבבות ואהבת חינם, ולשמור על האינטרס הציבורי והקופה הציבורית, וזו לא הכפשה. ברמת גן יהיה סדר עדיפויות חדש”.

מאמין שכוחה של הסיעה יוכפל

אילני עומד בראש רשימת רמת גן שלנו, שבבחירות 2018 קיבלה 3 מנדטים. הפעם הוא מאמין שכוחה של הסיעה יוכפל. 
במקום השני ברשימה מדורגת חברת המועצה היוצאת עו”ד אביבית מאור נמרודי, ואחריה: נאוה רביבו, פרופ’ יזהר אופלטקה (שהיה בעת שהתגורר בגבעתיים מחזיק תיק החינוך בעירייה), חברת המועצה היוצאת שרית אסרף לוי, אריק ארקדי רודמן ומיכל פרבר.
בבחירות לראשות העירייה, מי שעובדים בינתיים בגלוי למען בחירתו הוא ראש סיעת הליכוד משה רווח וראש העירייה לשעבר ישראל זינגר.
במהלך הראיון הציג אילני תוכניות שלו במגוון תחומים נוספים.
כאשר אני שואל אם ניתן ליישם אותן, במציאות התקציבית והבירוקרטית במדינה, אילני משיב בביטחון: “אני לא מדבר באוויר. כל דבר ודבר שאני מציג מגובה בבדיקה יסודית, וזה עוד יקרה”.
אתה באמת מאמין שיש פתרון לעומסי התנועה הכבדים?
“בהחלט. רמת גן מנוהלת כמו אי בודד, ולא כמו עיר שהיא חלק ממטרופולין. אחזיר את שיתוף הפעולה של העיר עם משרדי הממשלה ועם נת”ע, ולא פחות חשוב - עם ראשי הרשויות הסמוכות לנו, בכל מה שקשור לתכנון תחבורתי מטרופוליני, הן בהיבט של ניהול רמזורים מטרופוליניים והן בהיבט של רישות שבילי אופניים מטרופוליניים”.
רמת גן הייתה העיר הראשונה שהפעילה תחבורה ציבורית בשבת. אתה תומך בהמשך מיזם הסבבוס?
“אפעל להצטרפות לפרויקט ‘נעים בסופ”ש’ שמובילה עיריית תל אביב בסופי שבוע, ואשר משרת 13 רשויות מקומיות. יהיו אז יותר קווים ופחות עלויות כספיות לעירייה”.

“אייצר יום לימודים ארוך”

מערכת החינוך ברמת גן מדורגת בצמרת הזכאות לבגרות בין הערים הגדולות, ונעשו עבודות בינוי של בתי ספר וכיתות גן.
“אפשר וצריך לשפר את מערכת החינוך, שבשקלול כולל מדורגת במקום ה-11. קודם כל, בכוונתי להחזיר את הרפורמה לגיל הרך”.
מה זה אומר בפועל?
“להגדיל את שכר הסייעות והמדריכים בצהרונים”.
אבל הסכם השכר הוא עם המדינה, לא העירייה.
“אפשר לפתוח את הסכמי השכר. העלאת השכר תאפשר לשמר ולגייס כוח אדם איכותי למערכת. אני גם מתכוון להחזיר ולהגדיל את ההשקעה התוספתית הפדגוגית בבתי הספר ולייצר יום לימודים ארוך יותר. אפשר לגייס עוזרי הוראה לכיתות. בכוונתי גם לבטל את המונופול של מפעלי בית עמנואל על הצהרונים. תחרות מייצרת מצוינות, והפיקוח על הצהרונים יעבור לאגף למנהל החינוך. אני גם מתכוון להביא להורדת העול של השיעורים הפרטיים באנגלית ובמתמטיקה לתלמידי כיתות י”א-י”ב. נקים מאגר מורים גמלאים בשיתוף פעולה עם ארגוני המורים. זה גם יסייע למורים הגמלאים וגם יפחית את העול של השיעורים הפרטיים להורים. גם יש לגייס כוח אדם נוסף כדי לקצר את זמני ההמתנה הארוכים לאבחונים בשירות הפסיכולוגי”.
היו ניסיונות לגייס עובדים, אבל בשל השכר הנמוך קשה למצוא עובדים.
“העירייה צריכה ויכולה למצוא פתרונות ולגייס עובדים מתאימים”.
בקדנציה האחרונה הייתה השקעה רבה במועדוני האזרחים הוותיקים ובפעילויות ההעשרה ותרבות.
“ההשקעה בגמלאי העיר מבורכת. היא החלה בימי צבי בר ונמשכה בקדנציה של ישראל זינגר. יש להרחיב את שעות הפעילויות עבור האזרחים הוותיקים, ולדאוג שילכו על מדרכות ישרות למען ביטחונם האישי”.
עם יד על הלב, אתה מאמין שתנצח בבחירות?
“אהיה ראש העיר הבא. נערכתי עם צוות 100 הימים שילווה אותי. לכל תושב מגיע לממש את זכותו וחובתו הדמוקרטית ולהשפיע על איכות החיים בעיר. הולך להיות מהפך”.