עם התחלת מימוש התוכניות הגדולות”, אומר ל”המקומון” ראש עיריית גבעתיים רן קוניק. 
קוניק, שנבחר לקדנציה שלישית בתפקיד, לאחר שגרף בבחירות לראשות העירייה רוב מוחץ של 86% ורשימתו גבעתיים שלנו זכתה ב-7 מנדטים, הרכיב קואליציה ללא רשימת צעירים פלוס בראשות סיון גולדברג, שקיבלה 5 מנדטים. 
“בקדנציה הקודמת, מרצ עם 4 מנדטים הייתה באופוזיציה, והפעם צעירים פלוס עם 5 מנדטים באופוזיציה. טוב שיש אופוזיציה. זה לא היה נראה טוב אם במועצת העירייה לא היתה אופוזיציה”, הוא אומר, ואינו פוסל על הסף אפשרות שבעתיד יחולו שינויים ולפחות חלק מחברי צעירים פלוס יצטרפו לקואליציה. “יש שם אנשים טובים שבאו לעשות, ודלתי פתוחה”, הוא אומר.
נפגשתי עם קוניק בלשכתו בבניין העירייה הוותיק ברחוב שינקין בלב העיר. במהלך הראיון הוא דיבר בפתיחות רבה על המערכת הפוליטית בעיר ובמדינה ועל האתגרים המורכבים העומדים בפתח עם תחילת הקדנציה.
“תהיה תוכנית התייעלות בעירייה”, הוא מציין על רקע ההוצאות הכספיות הנוספות בעקבות המלחמה. “לקחנו הלוואה כדי לבצע את פרויקט מיגון כל מוסדות החינוך בגבעתיים, והעבודות בעיצומן”.
קוניק מבטיח שגבעתיים תמשיך להיות עיר ליברלית מובילה, ומדגיש כי הדו-קיום בין הציבורים בעיר ימשיך להתקיים. “אני ראש עירייה של כולם”, הוא מדגיש.
מדוע הרכבת הפעם קואליציה צרה יחסית?
"זו לא קואליציה צרה. היא מונה 12 מ-17 חברי המועצה. בקדנציה הקודמת סיעת מרצ הייתה באופוזיציה עם 4 מנדטים, והפעם צעירים פלוס באופוזיציה עם 5 מנדטים. זה לא היה נראה טוב אם כל 17 חברי המועצה היו בקואליציה והיה בזה קצת טעם לפגם. טוב שיש אופוזיציה, זה חלק מהדמוקרטיה. אני עצמי הייתי בעבר באופוזיציה. מועצה ללא אופוזיציה זה לא דבר בריא".

"דלתי פתוחה"

אתה חושש ממאבקי התשה בישיבות המועצה?
"אני מקווה שהאופוזיציה תהיה עניינית, ושיתאפשר לכולם לדבר. מאחר שאני מכיר את חמשת חברי האופוזיציה, אני יודע שהם טובים וענייניים".
אתה רומז שייתכן שיהיה בעתיד מעבר של חברי מועצה מהאופוזיציה לקואליציה?
"אף פעם לא התעסקתי בפוליטיקה פנים-סיעתית. יש שם אנשים טובים שבאו לעשות. דלתי פתוחה".
בישיבת המועצה אמרת לסיון גולדברג, שרק שניכם יודעים את הסיבה שהוא לא בקואליציה ולא סגן ראש עירייה בשכר, מה קרה?
"הקונסטלציה לא אפשרה את המשך שיתוף הפעולה בינינו. כאשר ראש עיר ממנה את שני סגניו, הוא צריך לדעת שהוא יכול לסמוך עליהם ושיש לו אמון בהם. גם התיקים שהוא דרש לא אפשרו להגיע להסכם. כל קמפיין הבחירות שלהם התמקד בחינוך, אבל במשא ומתן הקואליציוני הם לא דרשו את תיק החינוך. רק עמדו על זה שסיון יהיה סגן ראש עירייה בשכר במשך חמש שנים. לראש עירייה צריך להיות אמון בסגנים שלו, ולא היה לי אמון בסיון וכרגע הוא באופוזיציה".
נראה שאתה לא סוגר את הדלת.
"אני לא יודע מה יקרה בהמשך, כרגע הוא לא בקואליציה".
קוניק מזכיר כי סיעת גבעתיים שלנו בראשותו קיבלה 7 מנדטים. "לא רק אני קיבלתי אמון גורף בבחירות לראשות העירייה, אלא גם הסיעה זכתה בתמיכה רחבה בבחירות למועצה", הוא מציין.
מהם היעדים המרכזיים לקדנציה החדשה?
"זו תהיה קדנציה מאוד מאוד מאתגרת, ויתחילו להתממש התוכניות הגדולות, שעובדים עליהן שנים ארוכות".
אתה יכול לפרט?
"ישנם כמה אזורים שייעברו מהפך בינוי במסגרת התחדשות עירונית, ובהם מתחם ההסתדרות, שכונת גבעת רמב"ם, ציר בן-גוריון, מתחם גולומב, עליית הנוער ומתחם כורזין".
מה צפוי להיות במתחם כורזין? 
"המתחם יכלול בעתיד 11 מגדלים של 40 קומות - 32 למשרדים ושמונה למגורים. ישנן כבר תוכניות מפורטות בשלב מתקדם לבניית שניים-שלושה מתחמים, ובהם במתחם בית מולדבסקי ובתחנת הדלק באלוף שדה. קיים פוטנציאל גבוה בכורזין, שהוא סמוך לציר אלוף שדה ולקו הסגול של הרכבת הקלה. לאחר עבודות הבנייה אני מעריך שמשרדים רבים שבהם עובדים תושבי גבעתיים יעברו מתל אביב לכורזין. בעלי עסקים היוצאים מדי בוקר בפקקים לעבודה בתל אביב יעברו לעבוד באחד מהמגדלים בכורזין, והם יוכלו להגיע רגלית או עם אופניים. זה גם יביא להפחתה בעומסי התנועה בעיר".
בעבר דובר על הריסת המבנה המרכזי בכורזין...
"יש כוונה לשמר את הבניין הישן שהוא בבעלות פרטית ולא להרוס אותו. בין המדרכות במתחם נקדם הקמת מדרחוב בשיתוף עם בעלי העסקים. זו תוכנית יפה שתשדרג את המתחם".
היכן עומדת תוכנית ההתחדשות העירונית הגדולה בהסתדרות?
"אחרי יותר מ-15 שנים לתוכנית ההתחדשות העירונית, המתחם הראשון בהסתדרות נהרס וארבעה נוספים קיבלו היתרים. הפרויקט קורם עור וגידים".

גבעתיים צומחת

כמה תושבים יגורו להערכתך בגבעתיים בעוד כ-20 שנים?
"עדיין מוקדם להעריך במדויק, זה גם תלוי בקצב מימוש התוכניות. אני מעריך שאם יהיה מימוש מלא של כל התוכניות בגבעתיים, שכיום מתגוררים בה כ-62 אלף תושבים, יגורו כ-90-85 אלף תושבים".
העיר נערכת מבחינת התשתיות לגידול המואץ?
"בוודאי. בגבעתיים יוקמו בעתיד שני בתי ספר חדשים - בפטאי ובהסתדרות. במתחם גולומב, מול אורט קרייזמן, ייבנו על שטח של כחמישה דונם גני ילדים ומעונות, רק לאחרונה נחנך אגף חדש בבית הספר ברנר וישנן תוכניות נוספות, וגם יתווספו שטחים ציבוריים נוספים".
יש פתרון לעומסי התנועה הכבדים בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים?
"הישועה תגיע רק לאחר שהקו הסגול של הרכבת הקלה יחל לפעול, בעוד כארבע שנים, והוא ייתן מענה לתושבים רבים מדרום ומרכז גבעתיים. הקלה משמעותית לכל תושבי העיר תגיע בהמשך, כאשר פרויקט המטרו יתבצע, ואני מקווה שנזכה לראות אותו. קו של המטרו יחצה את רחוב כצנלסון בגבעתיים - בין בן-גוריון לעליית הנוער. רק כאשר תהיה מערכת הסעת המונים יעילה, גם בסופי שבוע, רבים יעדיפו תחבורה ציבורית ויוותרו על כלי הרכב הפרטיים".
יש כיום תחבורה ציבורית בשבת.
"'נעים בסופ"ש', שאנו שותפים בהפעלתו עם עיריות נוספות, נותן מענה לאלו הנוסעים לתל אביב. אבל מי שרוצה, למשל, להגיע לנתניה בשבת, צריך את הרכב הפרטי".
מדוע אין בקרת רמזורים בגבעתיים?
"סוכם על נתיבי איילון, ורשויות מקומיות נוספות בגוש דן, ובהן תל אביב ורמת גן, על בקרת רמזורים משותפת. בצירי תנועה ראשיים בגבעתיים יהיה גל ירוק ברמזורים. בקרת הרמזורים תסייע לזרימת התנועה ותווסת אותה. גם נתקין רמזורים בשני צמתים – בויצמן-רייס ובויצמן-הל"ה. כבר הצבנו מצלמות בכמה אזורים מרכזיים למניעת 'דאבל פארקינג' של כלי רכב, והאכיפה מתבצעת בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים".
יש גם תוכניות להקלה על מצוקת החניה?
"אין פתרונות קסם. מספר כלי הרכב הרשומים בגבעתיים גדול פי שלושה ממספר החניות המוסדרות. בשעות היום אין מצוקת חניה, הבעיה היא בערבים ובסופי שבוע. אנו מפעילים אכיפה מתחשבת עד גבול מסוים. רק במקרים של חניות המסכנות הולכי רגל ויוצרות מפגע בטיחותי נרשמים דוחות חניה".
מה הצפי לתחילת עבודות פרויקט "מהיר בעיר" ברחוב כצנלסון?
"בחודשים הקרובים אמורות להתחיל העבודות במקטע הראשון בפרויקט 'מהיר לעיר', שמבוצע בשיתוף שלנו עם משרד התחבורה ועיריית תל אביב, בין אריאל שרון בסיטי לעליית הנוער, והוא יתבצע במקטעים. הפרויקט יביא לשדרוג רחוב כצנלסון ויהפוך אותו לרחוב לדוגמה".
אתה לא חושש מעומסי תנועה בגלל הנת"צ שיוקם בכצנלסון?
"הנת"צ יופעל בשעות הלחץ בבוקר ואחה"צ, והנסיעה בתחבורה הציבורית תהיה מהירה יותר. גם יוקם שביל אופניים".
יש חלופה להפחתת מקומות החניה בגלל הנת"צ?
"בלילה ניתן יהיה לחנות בכצנלסון".

קוניק. רוצה לקדם את העסקים (צילום: עיריית גבעתיים)
קוניק. רוצה לקדם את העסקים (צילום: עיריית גבעתיים)

מיגון בעלות כ-60 מיליון שקל

במהלך המלחמה החל פרויקט מיגון מוסדות החינוך בעיר, באיזה שלב מצויות העבודות?
"אנחנו לקראת סיום השלב הראשון של מיגון כל גני הילדים בעיר, וביוני-יולי יבוצעו עבודות מיגון בכל בתי הספר. המיגון יהיה במרחבים ממוגנים".
מהי עלות פרויקט המיגון?
"כ-60 מיליון שקל - לקחנו הלוואה כדי לבצע אותו".
המיגון עלול לבוא על חשבון תוכניות פיתוח אחרות?
"זה יבוא על חשבון הרבה דברים, זה עולה לנו הרבה כסף".
אילו תוכניות פיתוח לא יקודמו?
"יהיו פחות שיפוצים מורכבים ברחובות. כבר סיימנו פרויקטים מורכבים של שיפוץ ושדרוג ברחובות ותיקים, כמו טייבר, ריינס והמרי. לא נצא ל'גל השני' של שיפוצים בגנים ציבוריים, שכבר שופצו. כבר שיפצנו את הרוב הגדול של הגנים הציבוריים בעיר. במבנים במרכזים קהילתיים יהיה תיעדוף, בהתאם לצרכים".
במקביל לשדרוג הגנים הציבוריים, בחמישה מהם הוצבו עגלות קפה, שזוכות להצלחה רבה, ויש כוונה להרחיב את המיזם, כאשר הגן הבא שבו תוצב עגלת קפה יהיה גן העלייה השנייה.
קוניק מבהיר כי בנוסף להפחתה בהשקעות בעבודות פיתוח, יהיו קיצוצים באירועים העירוניים.
אילו אירועים יבוטלו השנה?
"יהיה צמצום באירועי הקיץ ובאירועים עירוניים נוספים".
יש גם כוונה לקצץ בתקציב השוטף?
"תתבצע תוכנית הבראה בעירייה, ויהיו קיצוצים".
מדוע אתה דורש לסגור את תאגיד המים?
"אין כאן עניין אישי. יש בתאגיד מי גבעתיים אנשים מאוד טובים. אבל כראש עיר, אני סבור שהתאגיד מיותר. יש להחזיר את הטיפול במים ובביוב לעיריות, והכסף שייגבה יהיה 'צבוע' רק לעבודות פיתוח תשתיות המים והביוב. החזרת הטיפול במים לעיריות תביא להתייעלות ולחיסכון, וגם תביא להוזלת מחיר המים לצרכן, כי אז לא יהיה תשלום מע"מ. צריכים להשאיר לראשי הערים את ניהול משק המים".
אתה מאמין שהמדינה תסכים לפרק את תאגידי המים?
"יכול להיות שיהיה פיילוט בכמה ערים, וארצה שגם גבעתיים תהיה בפיילוט - ואז יהיה חיסכון בעלויות מיותרות והוזלה בתעריף לצרכן".

מתמודדים עם מחסור במערכת החינוך

היו טענות בעבר על צפיפות בכיתות בבתי ספר.
"בבתי הספר היסודיים רק למשרד החינוך יש סמכות לקבוע את מספר התלמידים. המורים בבתי הספר היסודיים הם עובדי משרד החינוך. גם אם יחליטו על צמצום מספר התלמידים על ידי הוספת כיתות, יהיה קושי ליישם את זה, כי קיים מחסור במורים. אנחנו מתמודדים עם מחסור גם כיום”.
חסרות גם כיתות לימוד.
"אנחנו מבצעים הרחבות, כמו שעשינו בבית הספר ברנר ובמרחבי הלימוד הממוגנים שיוקמו בבתי הספר, וניתן יהיה ללמוד. גם יש תוכניות לבניית שני בתי ספר נוספים בעיר".
ומה לגבי בתי הספר התיכוניים?
"קיימת אותה בעיה, חסרים מורים וגם יש צורך לייצר עוד כיתות".
ברמת גן צמצמו את מספר התלמידים בתיכונים.
"זה התאפשר שם בעקבות פתיחת בית ספר תיכון חדש. גם בגבעתיים יש תוכנית לבנות בעתיד בית ספר תיכון".
קוניק מדגיש, כי החינוך ימשיך להיות בסדר עדיפות גבוה. תיק החינוך שפוצל ינוהל על ידי שתיים מחברות סיעת גבעתיים שלנו בראשותו: יו"ר ועד ההורים סיגל-שפיץ טולדנו תהיה הממונה על החינוך עד גיל 6 ועל הקשר עם המשפחות הצעירות. שפיץ-טולדנו גם תכהן חצי קדנציה כסגנית ראש עירייה בשכר, וגם לאחר מכן (אלעד רוזגוביץ מיש עתיד-מרצ יחליף אותה) היא תמשיך להחזיק את התיקים.
את החינוך בבתי הספר היסודיים ובתיכונים תוביל יהודית קורטקי, אשת חינוך ותיקה, שבעבר כיהנה בין היתר כסגנית ומנהלת בבתי הספר יגאל אלון ובורוכוב.

100 מעל 100

היו זמנים ששיעור התושבים הוותיקים בגבעתיים היה מהגבוהים מבין הערים בארץ, ובשנים האחרונות העיר עוברת מהפך דמוגרפי. יש לכך השפעה על השירותים לתושבים הוותיקים?
"כ-20% מתושבי גבעתיים הם אוכלוסייה ותיקה, ובהם כ-100 תושבים בגיל 100 ומעלה. כ-30% מהתושבים הם עד גיל 40. העיר צעירה יותר, צעירים ומשפחות צעירות רבות הגיעו לגבעתיים בשנים האחרונות. אבל השירותים לאוכלוסייה הוותיקה לא נפגעו, להפך. אנחנו מעניקים מעטפת רחבה של שירותים ופעילויות לוותיקי העיר ושורדי השואה, ונמשיך בכך. העירייה גם מצוייה בהליך שדרוג מתמיד בנושא הצעירים וההורים הצעירים. חברת המועצה יערה סתיו בת ה-28, מהרשימה שלי, ממונה על הטיפול בצעירים עד גיל 30 ובחיילים המשוחררים. סיגל שפיץ-טולדנו ממונה על הקשר עם ההורים הצעירים".
קוניק מספר על מיזם עירוני חדש, של מתן שירותים להורים לילדים בגיל הרך דרך אפליקציה עירונית. "ניישם את המודל המוצלח בתל אביב של 'דיגיטל' ו'דיגיטף' - ובגבעתיים תפעל אפליקציית 'דיגיתיים'. הכל ניתן יהיה לבצע דרך האפליקציה, ולקבל עדכונים ומידעים שוטפים", הוא מספר. "הטיפול באוכלוסייה הצעירה הוא בסדר עדיפות גבוה. ביצענו עבודות שיפוץ בבית אלון, שהפעילות בו מיועדת גם למשפחות צעירות, והיא תגבר".
אילו תיקים תחזיק בקדנציה הקרובה?
"אמשיך לעמוד בראשות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, ולהחזיק את תיקי הספורט והטיפול בשורדי השואה. בקדנציה הנוכחית גם אחזיק את תיק רישוי עסקים".
מדוע אתה לוקח את תיק רישוי עסקים?
"חשוב לי לקדם את העסקים בעיר. הרי בפועל כל החלטה שהתקבלה בנושא עסקים בעיר עברה דרכי וחייבה את אישורי. כחלק מרפורמה, אני גם אחזיק את התיק".
מה תהיה המדיניות בנוגע לעסקים?
"זה נושא מאוד חשוב, שמצריך מינון בין העסקים למרחב הציבורי. קיים פוטנציאל גבוה לעסקים בגבעתיים, ואנחנו מנהיגים מדיניות מקלה ברישוי".
מה המדיניות לגבי פתיחת עסקי בילוי בשבת?
"עסקי בילוי ברחוב כצנלסון ובמקומות מרכזיים בעיר פתוחים בשבתות, וזה יימשך. עיריית גבעתיים הייתה בין העותרות בזמנו נגד חוק המרכולים, שיזם משרד הפנים ואשר נועד להגביל פתיחת עסקים בשבת. אנחנו מכבדים את הציבור הדתי בעיר, שיש לו זכויות, ונמשיך לחיות בדו-קיום וכבוד הדדי. אני ראש עיר של כולם".
יש עוד פוטנציאל לפתיחת בתי קפה וברים בעיר?
"צעירים רבים מגיעים גם מערים אחרות לברים ובתי קפה בכצנלסון ובוויצמן, והם מלאים. גבעתיים עיר מאוד חופשית וליברלית. עסקי הבילוי מאפשרים לצעירים רבים מהעיר לרדת ברגל לבית הקפה או לבר, ללא צורך לנסוע לתל אביב".
אתה חושש ממעבר של עסקי בילוי לרחוב ביאליק ברמת גן, אשר מתעורר?
"יש מקום לכולם. אני מעריך שבעתיד עסקי הבילוי יהיו לאורך רחוב כצנלסון וביאליק".

עצמאות בצל האובדן

כיצד תשפיע המלחמה על אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל?
"שישה מבני גבעתיים נפלו מאז פרוץ המלחמה, ובהם הבנים של ממלאת מקומי אור-לי ניב ושל ראש העירייה לשעבר ראובן בן שחר והנכד של חנה הכט, שהייתה מנהלת האגודה לתרבות הדיור בעיר. כל אחד ואחת מששת הנופלים יקר לנו מאוד, והוא עולם ומלואו. האובדן כבד, וצפוי יום זיכרון קשה ועצוב".
יחול שינוי באירועי יום הזיכרון?
"את ליל יום הזיכרון נציין כמדי שנה בגן הזיכרון, ואני מעריך שיגיעו תושבים רבים. יצאתי בקריאה לפתיחת עסקי בילוי ביום הזיכרון רק לאחר הצפירה שבשעה 11:00, כדי לא לפגוע ברגשות. התחושה עלולה להיות לא נעימה כשמשפחה שכולה יוצאת לבית העלמין ובדרך רואה בתי קפה מלאים, זה לא מסתדר".
קוניק, המכהן כיו"ר ועדת התרבות והספורט במרכז השלטון המקומי, ייצא ביוזמה להצנעת אירועי יום העצמאות ברשויות המקומיות ברחב הארץ.
מה צפוי ביום העצמאות בגבעתיים?
"לא תוצב בימה גדולה במשמר הירדן. תהיה בימה צנועה בפארק גבעתיים, ויופיעו בה קובי אפללו, שהוא תושב העיר, ואומנים מקומיים. ביטלנו את המופע המסורתי בפארק גבעתיים במוצאי יום העצמאות, והשנה גם לא יתקיים האירוע של חטיבת השריון 188, שאומצה על ידי גבעתיים. הטנקים מצויים בחזית ולא יגיעו לגבעתיים".
באופן אישי, יש לך כוונה לעבר בעתיד למישור הארצי?
"אני בגבעתיים ולא חושב על מקום אחר. כיו"ר ועדת התרבות והספורט בשלטון המקומי אני עוסק גם בנושאים ארציים. אני נשאר בגבעתיים, אבל רוצה להשפיע גם ברמה הארצית. ראש עיריית גבעתיים צריך להיות מעורב גם ברמה הארצית".
מה אתה מאחל לקראת פסח ויום העצמאות?
"מאחל להחזיר את החטופים והחטופות כמה שיותר מהר, וגם אם המחיר יהיה כבד. הכי חשוב אחרי חצי שנה זה שהם ישובו הביתה, ואני גם מייחל לכך שהמלחמה תסתיים בניצחון. אחרי המלחמה יהיה צורך לשקם את מדינת ישראל ולבנות אותה מחדש, להחזיר את כל הערכים. לעודד עבודה בהוראה בבתי ספר, בסיעוד ובחקלאות, ולהפסיק להיות תלויים בעובדים זרים. ברגע שהמלחמה תסתיים צריכים לקבוע תאריך לבחירות לכנסת".
תמשיך להיות במפלגת העבודה?
"מפלגת העבודה עברה תקופה קשה, ויש פריימריז לראשות המפלגה. הרבה יהיה תלוי בכיוון שהמפלגה תבחר ללכת בו".