ליר לוי, קיבל מתנה לקראת יום הולדתו ה-22: בחירתו לחבר מועצת עיריית רמת גן, בחירה שהפכה אותו לחבר המועצה הצעיר ביותר בתולדות מועצות העיר לדורותיהן בעיר ולאחד מחברי המועצה הצעירים ביותר בכל הארץ, אם לא הצעיר ביותר שבהם.
לוי, שביום שישי מלאו לו 22 שנים, גדל ברמת גן ומתגורר בה. לקראת הבחירות הוא דורג במקום השישי ברשימת רמת גן אחת, בראשות ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, ולאחר הלילה המרתוני של ספירת הקולות בכפר המכביה, זכה לוי להימנות עם 25 חברי מועצת עיריית רמת גן.
“גדלתי ברמת גן ולמדתי בבית הספר היסודי עתיד ובתיכון בליך”, מספר לוי. “הייתי חבר במועצת התלמידים של בליך, ובקדנציה הקודמת הייתי משקיף הנוער והצעירים במועצת העירייה”.
לוי היה משקיף בישיבות המועצה, במשך כמחצית מהקדנציה, עד לגיוסו לצה”ל. “שירתתי בתותחנים, ולאחר שהשתחררתי בתום שלוש שנות שירות סדיר, הספקתי לצאת לטיול שלאחר הצבא לכחודש במקסיקו”, הוא מספר עוד.
כחודשיים לאחר שחרורו מצה”ל, גויס לוי בצו 8 ב”שבת השחורה” ב-7 באוקטובר. “ביום שבו פרצה מלחמת חרבות ברזל גייסו אותי ושירתתי במילואים במשך כחודשיים בדרום ובצפון”, הוא אומר.
לפני גיוסו לצה”ל ראיינתי את לוי, והוא נשמע אופטימי שעוד ישוב למועצת העירייה, הפעם מאחורי שולחן חברי המועצה. “ידעתי שזה מה שאני אעשה, בצד השני, כחבר מועצה. גם ראש העירייה כרמל שאמה הכהן אמר אז, לפני שהתגייסתי לצה”ל, שעוד אחזור למועצה”, הוא אומר עוד.
אכן לוי סגר מעגל, ושוב חזר למועצה, כחבר. כחבר בקואליציה הוא מונה לשורת תפקידים בהתנדבות, ובהם יו”ר הנהלת הפארק הלאומי וממונה על הטיפול בחיילים משוחררים ובחיילים בודדים המתגוררים בעיר.
במקביל, הוא החל לעבוד כעוזר פרלמנטרי בכנסת, ובשנת הלימודים האקדמית שתחל בחודש אוקטובר הוא יתחיל ללמוד תקשורת במכללה למינהל בראשון לציון.
“כסף זה דבר חשוב, אבל יותר חשוב שכאשר אתה קם בבוקר, יש לך בשביל מה לקום כדי לבצע תפקידים משמעותיים עם תרומה לקהילה”, הוא אומר. “יש לי סיפוק מהעשייה הציבורית, מקידום נושאים שקרובים ללבי ומסיוע לתושבים. אם אין לי סיפוק - אני לא יכול להישאר באף מקום”.

תודה מרגשת

אילו פניות כבר קיבלת?
"בשבוע שעבר פנו אליי זוג תושבים ותיקים וביקשו להציב ספסל עם שולחן קק"ל באזור בפארק הלאומי, שם הם וחבריהם נוהגים להיפגש. אחרי שהספסל הוצב, התודה המרגשת שלהם הייתה שווה הכל".
כמה חיילים בודדים מתגוררים ברמת גן?
"לנו ידוע על כ-600 חיילים בודדים, אבל אני חושב שישנם יותר. אני עובד עם דנה, עובדת בעירייה, שהיא 'האמא של החיילים הבודדים'. חשוב מאוד לסייע להם בכל דבר שניתן, ולעטוף אותם באהבה. גם חשוב שהעירייה תלווה ותסייע לחיילים משוחררים המתגוררים בעיר".
לוי מציין את המהפך הדמוגרפי שחל ברמת גן, שהפכה לעיר צעירה יותר. "רבים מתושבי העיר הם צעירים ומשפחות צעירות. רואים את זה בכל מקום", הוא אומר. "רמת גן גם החלה להתעורר בשנים האחרונות, עם יותר בתי קפה, מקומות בילוי ומתן מעטפת לילדים ובני נוער".
מהן התוכניות שלך בעירייה?
"יש עוד הרבה עבודה. הפארק הלאומי עבר מהפך, וראש העירייה אמר בצדק שהפארק הלאומי הפך לפארק בינלאומי. צריך לשמר את הפארק, וזה מורכב, ולהמשיך בעבודות הפיתוח".
היכן יתמקדו עבודות הפיתוח?
"קודם כל, יש לפתח את פארק השעשועים וכמובן את הבית בלב האגם".
כבר הרבה שנים מדברים על פיתוח הבית באגם, אבל הוא הפך ל"פיל לבן".
"הבית על האגם זו פנינה וזה סמל. זה מבנה לשימור, וגם השיפוץ שלו מורכב. הייעוד שלו ייקבע בשיתוף הציבור. אני מאמין שזה יקרה בשנתיים-שלוש הקרובות".
מה עוד היית רוצה שיקרה בפארק הלאומי?
"לפתח פעילויות למשפחות, וגם לקיים מסיבות לצעירים, כמובן בשיתוף הציבור, כדי שלא יהיו מפגעים. מתחם ההסעדה בכניסה לפארק הוא שוקק, ופועל גם בשבתות. כדי לתת מענה לציבור הדתי המגיע בימי חול, יש כוונה להוציא מכרז להפעלת עגלת קפה כשרה, אשר תפעל במהלך השבוע".
כיצד המלחמה השפיעה על העיר?
"המדינה עברה אירוע קשה מאוד. תושבים מרמת גן נפלו ונרצחו במלחמה, וישנם עשרות חיילים מהעיר שנפצעו ומאושפזים במחלקות שיקום, רובם בתל השומר. לאחר שובם לקהילה, נלווה מקרוב אותם ואת משפחותיהם, ונעניק להם מענה בכל דבר שניתן. נלווה כל אחד ואחד. המלחמה השפיעה על כולנו. יש לי חבר שנפצע קשה, ואני חווה מקרוב את תהליך השיקום שלו".
יש טענה שהמלחמה פגעה כלכלית בעירייה, ושתהיה לכך השלכה על פעילותה.
"למרות ההוצאות הנוספות, העירייה איתנה בזכות ניהול פיננסי נכון בהובלת ראש העירייה, ורמת גן תדע להמשיך בניהול פיננסי אחראי ולהמשיך את הפעילויות לפיתוח העיר והשירות לתושב".
כיצד אתה רואה את ישיבות המועצה, הפעם מהצד של חבר מועצה?
"למדתי הרבה עוד כשהייתי משקיף, אבל לצערי, גם אחרי הבחירות ישנם כאלו שממשיכים לנהל קמפיין נגטיבי. אני בעד להעביר ביקורת, זה חשוב, אבל כחבר מועצה צעיר ולנוכח המלחמה, הייתי רוצה שהביקורת תהיה עניינית וללא הכפשות".