כ-12 אלף מבקרים גדשו במהלך יום העצמאות את הפארק הלאומי ברמת גן, רובם במתחם בו הותר לקיים פיקניקים עם מנגלים – בחלק הצפוני של הפארק. 

כבר משעות הבוקר המוקדמות הגיעו "כוחות חלוץ" כדי לתפוס מקומות לקראת הגעת המשפחות למנגלים. וסגן מנהל הפארק הלאומי, עו"ד שלום לוי, סיפר, כי היו כמה מקרים של עימותים בין משפחות על תפיסת מקום למנגלים. "העימותים גלשו לעיתים לקטטות ופקחים שהגיעו הפרידו ופעלו להרגעת הרוחות", הוא ציין – "היו גם מקרים שמבקרים ניסו להבעיר מנגלים באזורים האסורים למנגלים בפארק, כמו בחורשת האיקליפטוסים וכוחות הפיקוח שתוגברו, לא אפשרו להם ושלחו אותם לאזור שהוקצה למנגלים בחלקו הצפוני של הפארק".

בהתחשב במצב, בליל יום העצמאות לא היו בימות בידור ברמת גן והאירועים המרכזיים התמקדו במתכונת קהילתית ברחוב ביאליק, ומשכו כ-10 אלפי תושבים. 

בגבעתיים, בימת הבידור המסורתית הועתקה מרחוב משמר הירדן לפארק גבעתיים. כ-6,000 בני אדם הגיעו לפארק גבעתיים בליל יום העצמאות, כאשר הדגש ניתן למופעים של להקות מהעיר.

עצרת יום הזיכרון בפארק גבעתיים (צילום: אילן ספירא)
עצרת יום הזיכרון בפארק גבעתיים (צילום: אילן ספירא)

זוכרים את כולם

בערב יום הזיכרון, התקיימו בכיכר רמב"ם המחודשת ברמת גן שני אירועים: האירוע המסורתי של יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, אליו הגיעו כ-6,000 תושבות ותושבים ולאחר מכן התקיים אירוע "שרים בכיכר", בהשתתפות כ-1,500 תושבים ותושבות.

"עלינו להמשיך לחנך דורות ערכיים שמוכנים למסור את נפשם מתוך אהבת המדינה", ציין ראש העירייה כרמל שאמה הכהן בטקס יום הזיכרון – "התנ"ך חוזר ומדגיש את החלב והדבש ועדיין ניתן לומר בצער, שארצנו היא אכן זבת חלב ודבש, אך גם זבת דם ודמעות. דם של גיבורים וגיבורות ואוקיינוס של דמעות של אימהות, אבות, בנות ובני זוג, ילדים וילדות, אחים ואחיות, סבים וסבתות, חברים וחברות ואין סוף דמעות של עם ישראל שדומע בטקסים, בלוויות, בשבעות וול המסכים בבית גם מבלי להכיר אישית. אנו כאן הערב, לזכור את כולם וכולן, מגיבורי וגיבורות המחתרות שנפלו ועד הנופלים והנופלות האחרונים של מלחמת חרבות ברזל ביחד עם כלל נרצחות ונרצחי פעולות האיבה".

בגבעתיים, טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה התקיים בפארק גבעתיים. כ-4,000 תושבים ותושבות הגיעו לטקס. "הערב אנו מתייחדים עם זכרם של גיבורי וגיבורות ישראל לדורותיהם. לוחמים עזי רוח, אשר מסרו נפשם למען המדינה האחת שיש לעם היהודי, המדינה בה גדול והתחנכו לערכים של דמוקרטיה, אהבת המולדת, רעות ושותפות גורל, כאן בארץ הזו, ללא הבדל דת, מוצא את דעה פוליטית", אמר ראש עיריית גבעתיים רן קוניק בטקס הזיכרון.

"במלחמת חרבות ברזל איבדה העיר גבעתיים ארבעה חיילים וחיילות: עמרי בן שחר, רום הכט, יה ויאלובו פולו, עומרי ניב פיירשטיין ושתי אזרחיות שנרצחו – עינב אלקיים לוי וארן גורן", ציין עוד קוניק – "בזכות מסירות הנפש והגבורה שלהם, מדינת ישראל קיימת, בזכותם אנו חיים ונושמים, לומדים, מקימים משפחות ומתפתחים. כל זה אינו מובל מאליו, את זאת אנו מחויבים לזכור, כל יום וכל דקה ולא רק פעם בשנה. המלאכים האלו נמצאים עכשיו למעלה. הם צופים בנו, הם סומכים עלינו שנבריא את החברה הישראלית, הם צועקים לנו שנפנים שאין דרך אחרת לחיות כאן יחד, אלא רק בכבוד הדדי, שוויון ואחדות. חובה עלינו לקיים את צוואתם, חובה עלינו להיות צנועים וראויים להם, חובה עלינו לזכור אותם לעד".

יום זיכרון מרגש

בתוך כך, טקס זיכרון מרגש התקיים באנדרטת הטייסים בשכונת רמת הטייסים שעל גבול תל אביב-רמת גן. מאות, בהם תושבים ותיקים, הגיעו לאירוע הזיכרון בו התייחסו עם בני השכונה לדורותיה שנפלו במערכות ישראל, שהתקיים על רקע אנדרטת הטייסים לזכר הטייסים שנפלו בהגנה על תל אביב במלחמת השחרור – מתתיהו סוקניק, דוד שפרינצק ומודי אלון.

לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל התקיים בגבעתיים ערב מרגש בהשתתפות עשרות תושבים עם זיו גרינברג, אחיו של סא''ל תומר גרינברג ז''ל, מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, שנפל במלחמת חרבות ברזל בקרב בצפון רצועת עזה.
זיו, אחיו הצעיר והיחיד של תומר ז''ל, סיפר בפתיחות רבה ובהתרגשות על הקשר המיוחד והעמוק ביניהם, על רגעי השטות והצחוק, הרגעים הייחודים רק להם וכן על הרגעים המשמעותיים, הדרמטיים, וצמתי החיים שחלקו ביחד כשני קציני קבע ומפקדים קרביים ששירתו במקביל אחד לשני.ובמיוחד על האהבה הגדולה של תומר לצבא ולמשימה של בהגנה על המדינה.
את הערב יזם ואירגן  חבר מועצת עיריית גבעתיים לשעבר, עו"ד יעקב שטרן, ביחד עם טל ושגיא גרינפלד שאירחו את האירוע, בו השתתף המשנה לראש העירייה מושיק גודלשטיין, האמן והיוצר אורי וייל שניגן ניגוני לוחמים, וכן תושבים וחבריו ומוקיריו של תומר ז"ל.