“בעידן הדיגיטלי הרבה ילדים נשאבים למסכים, לרשתות, ורואים לעתים השמנה וחוסר קשב וריכוז אצל ילדים”, מתריע מנהל תחום הספורט במפעלי בית עמנואל ברמת גן אייל כהן, שבמשך שנים ארוכות מנהל ומאמן חוגי כדורגל עירוניים.
“הכדורגל מקנה לילדים ערך מוסף לחיים, הוא מעניק ביטחון חברתי, במה חברתית, ערכים של כיבוד אחד את השני ומשמעת”, הוא ממליץ בהתלהבות. “ילדים צריכים לעשות יותר ספורט ולשחק כדורגל”.
כהן (47), שמשמש כמאמן כדורגל זה כ-23 שנים בחוגים של מפעלי בית עמנואל, רואה באימון הדור הצעיר דרך חיים. “הסיפוק עצום”, הוא מדגיש. “סמנכ”ל העירייה יאיר דמארי עודד אותי לפתח את תחום הכדורגל והספורט בקרב ילדי העיר, בעת שהיה מנכ”ל מפעלי בית עמנואל”.
נפגשתי עם כהן ב”קפה שקד” בשכונת רמת חן ברמת גן. במהלך הראיון הוא ביקש להעביר מסר של חשיבות הפעילות הספורטיבית בקרב ילדים מגיל צעיר.
כהן, שגדל ומתגורר במרכז רמת גן, החל את דרכו בכדורגל כקשר אחורי במכבי רמת השקמה-רמת חן, ובהמשך במחלקת הילדים והנוער בהפועל רמת גן-גבעתיים ובבית”ר תל אביב. “אין תחליף למגרש המכתש בגבעתיים, הייתה שם אווירה מיוחדת”, הוא אומר.
את קריירת האימון שלו הוא החל בגיל 23. “התחלתי לאמן בבית הספר לכדורגל של הכח, ואז יצאתי לקורס מאמנים בווינגייט. 23 שנים אני מאמן בבית עמנואל, וכבר אימנתי אלפי ילדים”, הוא מספר עוד בגאווה.
כמה ילדים פעילים בחוגי הכדורגל של מפעלי בית עמנואל?
"ישנם כ-700 ילדים בני 4 עד 12. חוגי הכדורגל פרוסים בכל המתנ"סים ובבתי הספר, וגם במתחם המגרשים ב'דג הזהב'. מחלקת הספורט במפעלי בית עמנואל מפעילה חוגי ספורט נוספים, ובהם כדורסל, ג'ודו, קראטה וגלגליות".

ביקוש בזכות שוברי ההנחה של העירייה

כהן סבור שהענקת השוברים בשנתיים האחרונות על ידי העירייה, המעניקים סבסוד לילדים הנרשמים לחוגים עירוניים, הביאה לתנופה גם לענף הכדורגל בעיר, בדומה לחוגים העירוניים האחרים. 
“היוזמה הברוכה של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן עודדה ילדים רבים להגיע לחוגי ספורט עירוניים. גם ככה התשלום לחוג היה מסובסד ועמד על 217 שקל לחודש. השובר שהעירייה העניקה נתן הנחה של 80 שקלים נוספים בחודש - והתשלום עמד על 137 שקלים בחודש בלבד”, הוא מסביר”.
כהן מציין כי לחוג הכדורגל יכולים להירשם ילדים כבר מגיל 4. “חשוב לי להעניק לילדים את הבסיס הראשוני של הכדורגל, להחדיר את המשמעת והסדר וליצור עבורם את המעטפת הראשונית ואת החוויה של הכדורגל”.
מה קורה עם כדורגלנים מצטיינים?
"לאחר הענקת המעטפת, כדורגלן עם כישורים, שמגיע לגיל 9, מקבל ממני סיוע והכוונה להמשיך במחלקות הנוער של הפועל רמת גן-גבעתיים, הכח, וגם במחלקות נוער מחוץ לעיר".
ההורים מעורבים בחוגי הכדורגל?
"אחת מהחוויות היא לראות את החברויות הבין-הוריות והקהילתיות שנוצרות בעת שהורים מגיעים כדי לראות את ילדיהם מתאמנים".
כהן, שגם אימן בעבר במפעלי בית עמנואל לצדו של כוכב הכדורגל ויקי פרץ ז"ל, מדבר עליו בגעגועים: "למדתי מוויקי המון, זכיתי להיות חניך שלו, וזכיתי לאמן איתו ביחד. הייתי גאה בו", הוא מספר.
מה היעד לעתיד?
"להמשיך לטפח דורות של צעירים. זו דרך חיים עבורי, רמת גן בלב שלי. החלום שלי הוא שהפועל רמת גן-גבעתיים תחזור לליגת העל. יש פוטנציאל, יש הצדקה ויש היסטוריה".