שרת התחבורה מירב מיכאלי, שהודיעה כי תקדם את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה גם בשבתות, עוררה סערה במערכת הפוליטית הארצית  והמקומית.

הקו האדום של הרכבת הקלה יחל לפעול בסוף נובמבר. מסלול הנסיעה של הקו מתחיל בפתח תקווה כתוואי עילי, וממשיך לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק וברמת גן בתוואי תת-קרקעי. בהמשך, הוא עובר מתחת לפני הקרקע דרך צומת עלית ומרכז תל אביב, והחל משדרות ירושלים התוואי שוב עילי, עד לתחנה הסופית באזור התעשייה בבת ים.

הודעתה של מיכאלי עוררה סערה במערכת הפוליטית, ובמפלגות החרדיות הגיבו בחריפות. לטענתם, מדובר בקמפיין על רקע מערכת הבחירות לכנסת. אבל היו גם רבים שתמכו ביוזמה של מיכאלי, שגם אם תאושר על ידי הממשלה, ספק אם תצא אל הפועל, לנוכח אתגרים לוגיסטיים ועלויות תפעול של עובדים רבים בשבתות, כששכר העבודה גבוה יותר.

מיכאלי הודיעה, כי הנחתה את יו"ר חברת נת"ע מיה ליקוורניק לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות, על מנת לאפשר את הפעלת הקו בשבתות באופן קבוע. לדבריה, אי הפעלה הקו בסופי השבוע, תפגע פגיעה משמעותית בציבור שאינו מחזיק ברכב פרטי. לעומת זאת, הפעלתו בשבת צפויה להביא להפחתת יוקר המחייה של הציבור הנע בגוש דן, ולהפחתת הזיהום והשימוש ברכב הפרטי.

"אנחנו עובדות ועובדים על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מהרגע שנכנסנו לממשלה הזאת. אילו הממשלה הייתה ממלאת את ימיה, אין לי ספק שהיינו רואות ורואים כבר אוטובוסים בשבת", טענה מיכאלי. "יש רוב בממשלה להעברת דברים, שכבר עכשיו אפשר להוציא לפועל, כמו תחבורה ציבורית בשבת. אנחנו חייבים וחייבות ללכת לשם. יש לנו רגע היסטורי שיכול לגרום לדבר הזה לקרות, ואסור לנו לבזבז אותו. אני קוראת לראש הממשלה יאיר לפיד להצטרף אליי ופשוט לעשות את זה".

"כיוון שמירב מיכאלי לא מצליחה לטפל בתאונות הדרכים, בפקקים ובתחבורה הבעייתית, שגם גובה חיי אדם, היא מעדיפה לפגוע בערכים הקדושים ביותר לעם ישראל, ועכשיו היא החליטה לדבר על חילול שבת", טוען יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני. "כולנו מקווים שדיבורים אלה לא יבשילו למעשים, והיא לא תהיה שרת התחבורה בעוד זמן קצר".

בתוך כך, סגן ראש עיריית תל אביב ראובן לדיאנסקי וסגן ראש עיריית רמת גן רועי ברזילי הודיעו על הקמת מטה מאבק להפעלת הרכבת הקלה בשבת בגוש דן. לדברי לדיאנסקי, עם הקמת המטה, כבר הצטרפו אליו מאות אנשים. "אם לא נתעורר ונפעל, כדי שהממשלה הנוכחית תפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן בשבתות - זה לא יקרה", טוען לדיאנסקי. "זה הזמן שלנו לפעול. רק אם נפעל ביחד, תושבי תל אביב והערים השכנות, ונתגייס לנושא בכל הכוח, נוכל להביא לכך, שמאות אלפי אזרחים שאין להם רכב פרטי, ורבים שמעוניינים לוותר על הרכב הפרטי - יוכלו לנסוע בסופי שבוע ובחגים לאן שירצו ובאופן חופשי. חופש התנועה והיכולת לנסוע בתחבורה ציבורית הן זכויות יסוד של כל אזרח ואזרחית".

ברזילי הוסיף, כי רכבת קלה תת-קרקעית תוכל להסיע אלפי נוסעים מידי שישי ושבת, במקום מכוניות, מוניות וכלי רכב נוספים שנעים על הצירים ממילא. "גם במונחים של שמירת שבת, פחות אנשים יצטרכו לעבוד. אם הרכבת הקלה תפעל בשבת, היא תקטין את התלות ברכב הפרטי, תצמצם זיהום אוויר, תפחית את תאונות הדרכים בסופי השבוע, תעניק שקט להרבה הורים בלילות ותצמצם את קשיי החנייה", ציין ברזילי.

עם הקמת מטה המאבק להפעלת הרכבת הקלה בשבת, הודיעה גם סגנית ראש עיריית גבעתיים אור לי ניב על הצטרפותה. הקו הסגול של הרכבת הקלה עתיד לפעול בשתי תחנות הממוקמות בצירים מרכזיים בגבעתיים, ברחובות אלוף שדה והשלום. הצטרפותה של ניב למטה המאבק מתבקשת, גם לנוכח הכתרת גבעתיים לעיר הליברלית בישראל, לפי מדד החופש לשנת 2021. על פי נתוני המדד, מרבית התושבים תומכים בשימוש בתחבורה ציבורית בשבת. 

ניב: "גבעתיים, כעיר החופשית בישראל וכשותפה ראשית למיזם 'נעים בסופ"ש', תומכת באופן טבעי בהפעלת הרכבת הקלה בשבת. זה אבסורד, שבמטרופולין דן, מערך להסעת המונים שובת דווקא בסופי שבוע, בזמן שתושבים רבים זקוקים לניידות. חופש תנועה בפרט, ודאגה לתחבורה ציבורית זמינה ויעילה בכלל, הם עקרונות חיוניים עבור כל אזרח במדינה חופשית, בנוסף להיבטים של צדק כלכלי ותרומה לסביבה".