"הקמת HealthTech Valley תקדם את רמת גן ותהפוך אותה לאחת הערים המובילות והמשפיעות בעולם הרפואה", אומר סמנכ"ל ארגון, מנהל ומשאבי אנוש במרכז הרפואי שיבא תל השומר אבי ברוך, שמונה לאחרונה לעמוד בראש מנהלת ההקמה של הפרויקט שזכה לכינוי "עמק הביומד של ישראל", שיוקם במעטפת של המרכז הרפואי.

מרכז הפיתוח הבינלאומי ביומד, שיהיה ראשון מסוגו בארץ ומהגדולים בעולם, יתפרס על שטח בנוי של מאות אלפי מ"ר ויוקם בעלות מוערכת של מיליארדי שקלים. המרכז ישתלב ב"עיר החדשה" המוקמת במזרח רמת גן, שתכלול כ-15 אלף יחידות דיור ומבני תעסוקה. המרכז ישלב בתוכו שטחי מעבדות לחברות ביומד, סטארט-אפ, תרופות ויצרני טכנולוגיות רפואיות. "החזון הוא להקים מרכז פיתוח ראשון מסוגו, לשינוי פני הרפואה בארץ ובעולם", מציין ברוך.

במסגרת הפרויקט הענק והמורכב, צפויים להתחיל ברבעון הראשון של שנת 2023 עבודות להקמת שני מגדלים צמודים ו"שוכבים", ובעקבותיהם יוקמו מגדלים ובניינים נוספים. את הפרויקט הייחודי מובילה חברת מגדל. "מיזם HealthTech Valley הוא יוזמה משותפת, שנולדה משילוב כוחות ומאמצים של עריית רמת גן, המרכז הרפואי שיבא ואוניברסיטת בר אילן. המיזם נותן מענה מדויק להתפתחות ולצמיחה העתידית של אוניברסיטת בר אילן, לפיתוח רפואת העתיד בשיבא ולגידול הדמוגרפי הצפוי במזרח רמת גן", ציינו במגדל.

בחברה ציינו עוד, כי HealthTech Valley הוא הלכה למעשה אקו סיסטם ביוטכנולוגי חדשני ברמה עולמית. "זו תהיה זירה מגוונת ומשלימה, הכוללת מרכזים רפואיים מתקדמים, מרכזים אקדמיים מובילים, מכוני מחקר, חממות טכנולוגיות, חברות סטארט-אפ, מרכזי פיתוח וייצור של חברות רב-לאומיות, יזמים, מדענים, רופאים, קלינאים ואנשי תעשייה, שנוסדה במטרה לעצב את עתיד הבריאות והרפואה ולהנגיש אותה מישראל לעולם כולו".

עוד הבהירו, כי המיזם נמצא בהלימה מלאה לחזון עיר הבריאות, שתהיה עיר שלא תסתפק רק בטיפול באדם בעת מחלתו, אלא תשמור על רצף טיפולי שלם – מחיזוי ורפואה מותאמת אישית, דרך מניעה וטיפול ועד לשיקום. חלק משמעותי של המרכז יכלול מעבדות רטובות ויבשות, המתוכננות ברמה הגבוהה ביותר לטובת מחקרים אקדמיים וקליניים. "המרכז החדש יהפוך את האזור למוביל בעולם בתחום החדשנות והבריאות, ויהווה קרקע לגידול דור העתיד של הרפואה בישראל". 

לדברי ברוך, "בגלל הגבלות רשות שדות התעופה על גובה המגדלים, בשל הסמיכות היחסית לנמל התעופה בן גוריון, שני המגדלים, שיהיו בשטח כולל של שני מגדלי 'עזריאלי', לא ייבנו לגובה, אלא יושכבו, במבנה ארכיטקטוני ייחודי".

"עיר הבריאות של ישראל"

ברוך, המתגורר ברמת גן, שירת במשך שנים ארוכות בצה"ל והשתחרר בדרג אלוף משנה. בתפקידו האחרון היה ראש מרכז תעסוקת עובדי צה"ל. לאחר שחרורו, לפני כתשע שנים, נבחר למלא תפקידים מנהלתיים בכירים במרכז הרפואי שיבא תל השומר. 

לדבריו, "התקופה המאתגרת ביותר הייתה בעת משבר הקורונה. זו הייתה תקופה של סגרים, אפס אחוז פעילות של התחבורה הציבורית, ובתי ספר שהיו סגורים, אבל 200 אחוז פעילות בבית החולים", הוא מספר. "התמודדנו באופן יומיומי עם הצורך לדאוג לכלי רכב לצוותים הרפואיים, כשהתחבורה הציבורית הייתה מושבתת, ולתת מענה לילדי הצוותים הרפואיים, כשבתי הספר היו סגורים. במקביל, הקמנו בפרק זמן קצר שני בתי חולים בחניונים תת-קרקעיים, שכללו כ-200 מיטות לחולי קורונה".

את תפקידו החדש ימלא ברוך במקביל לתפקידו הנוכחי. במסגרת תפקידו, יהיה אחראי על ניהול ותיאום התכנון האסטרטגי של הקמת המרכז, בניית תוכנית עבודה מפורטת ובקרה על הוצאתה לפועל, איתור וליווי יזמים מהארץ ומהעולם, ושילובם במרכז החדש, סנכרון וריכוז עבודת המטה של גופי שיבא בארגון ומחוצה לו, יצירת קשרי עבודה ושותפויות עם גורמי ממשל, עירייה וחברות, איתור ייזום וקידום חדשנות, בשיתוף תאגיד הבריאות, יזמים פרטיים וחברות, ניהול ועבודה מול יועצים, מומחים ואנשי מקצוע בתחום, והובלת כלל המשימות הקשורות להיבטים של הקמת המרכז.

"המרכז החדש משלב בין עוצמתו של שיבא כמרכז רפואי מוביל בעולם, לעולמות האקדמיה, הקליניקה, החדשנות והמחקר. זהו צעד נוסף שאנו עושים ביישום חזון עיר הבריאות של ישראל", מציין מנהל המרכז הרפואי שיבא פרופ' יצחק קרייס. "אני מברך את אבי על בחירתו להוביל את פעילות המנהלת, ובטוח שהוא יישם את יכולותיו הניהוליות וניסיונו הרב בהובלת שינויים, תוך הטמעת חשיבה ויצירתיות, באופן שיתרום רבות לפיתוח עיר הבריאות".

גם ברוך מציין מצדו את שיתוף הפעולה הפורה עם פרופ' קרייס, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן וגורמים נוספים."אני מודה על ההזדמנות להיות שותף להקמת עיר הבריאות של ישראל, המהווה בשורה של ממש לעולם הרפואה והבריאות בכלל ולקהילה שבתוכה אנו חיים בפרט", הוא אומר. "בפנינו עומדים אתגרים רבים. אני בטוח שנוכל לכל משימה, בזכות ההון האנושי יוצא הדופן של המרכז הרפואי שיבא ושותפינו הרבים להקמת המרכז החדש".

"עמק הסיליקון הרפואי"

נפגשתי עם ברוך בקפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן. במהלך הריאיון הוא דיבר בפתיחות רבה על האתגרים המורכבים. "אנחנו לא רוצים לעשות יותר, אלא לעשות אחרת", הוא מבהיר. "לעשות אותו הדבר, לא ייקח אותנו לשום מקום. מדינת ישראל משקיעה בתשתיות כבישים, אבל תמיד יש פקקים. היעד שלנו הוא לתת רפואה אחרת, ולהפוך מבית של חולים לעיר של בריאות. עמק הסיליקון הרפואי שאנחנו מקימים, יסייע לשינוי הרפואה בעולם". 

במה זכתה רמת גן?

"מסביבנו מקימים עיר, שכוללת כ-15 אלף יחידות דיור, בנוסף למוקדי תעסוקה רבים, בילוי ופנאי. זו הזדמנות להפוך את שיבא, שהוא מרכז רפואי מוביל בקנה מידה בינלאומי, לעיר בריאות. עמק הסיליקון הישראלי יקדם את העיר, שתהפוך לאחת הערים המובילות והמשפיעות בעולם הרפואה".

מה המשמעות?

"בית חולים עוסק בטיפול ובשיקום. עיר בריאות תתמקד באבחון, מניעה ופיתוח רפואי וטכנולוגי. החזון הוא, שפיתוח רפואה אחרת, המתבססת על חדשנות דיגיטלית, תיצור בעתיד מצב, שבו בבית החולים יטופלו רק המקרים הדחופים. אנו מקדמים תפיסה רפואה אחרת לעולם".

ברוך מציג כמה דוגמאות לחזון של מרכז הביומד. "יקודמו פיתוחים של בדיקות רפואיות חדשניות. כך למשל, במקום בדיקת הדם הקיימת כיום, ניתן יהיה לבצע בדיקת דם באמצעות סריקת אישון העין. תהיה גם התמקדות בפיענוחים ממוחשבים של כל הבדיקות הרפואיות, בהן אקו לב ו-MRI, במטרה לקצר את זמני ההמתנה לקבלת התוצאות".

ברוך מציג גם את חזון המחלקות הפנימיות, שבהן יאושפזו רק חולים במצב קשה. "החזון הוא, שבמחלקה פנימית יהיה חדר בקרה גדול, עם מסך טלוויזיה וסנסורים, שיודעים לזהות את מצבו של המטופל השוהה בבית. באמצעים טכנולוגיים ניתן יהיה לעקוב און ליין אחר מצבו, ולתת מענה במידת הצורך. "בית החולים ישמש בעתיד לאשפוז מקרים דחופים, כמו טיפול נמרץ. כיום מכניסים מטופל למחלקה פנימית, רק כדי לתת לו תרופה פעם ביום".

גם בתחום הניתוחים, מציג ברוך מהפכה טכנולוגית. לדבריו, "במקרה של תאונת דרכים בקריית שמונה, רופא כירורג בשיבא יוכל להפעיל מרחוק רובוט, שיבצע את הפעולה הניתוחית הנדרשת. אחות שתהיה בקריית שמונה תבצע את החיבור הטכני בין המטופל לרופא".

לדברי ברוך, "עיר הבריאות תוקם במעטפת של שיבא – בצפון, בדרום, במזרח ובמערב. היא תהיה נגישה, באמצעות שלושה צירי תנועה מרכזיים במזרח העיר – משה לוי, רפאל איתן ומוטה גור. באזורי התעסוקה שיוקמו, העדיפות תינתן לתעשייה הביומד. אנחנו מעדיפים שיגיעו לכאן חברות פיתוח טכנולוגי רפואי, ולא חברות עורכי דין ורואי חשבון. שני המגדלים השוכבים, שעבודות הדיפון שלהם צפויות להתחיל ברבעון הראשון של 2023, יהיו בשטח של כ-100 אלף מ"ר, ויכללו שטחי מעבדות לחברות ביומד, סטארט-אפים, חברות תרופות ויצרני טכנולוגיות רפואיות. כל המתחם יהפוך בעתיד למרכז פיתוח ביומד מהגדולים בעולם, מרכז שיביא לשינוי פני הרפואה בארץ ובעולם".

מהיכן המשאבים?

"העלות תעמוד על מיליארדי שקלים. אנחנו פועלים בשיתוף עיריית רמת גן ויזמיים פרטיים. בית החולים שיבא לא מגיע לפרויקט הזה בשביל הערך הכלכלי המיידי. היעד הוא לשנות את פני הרפואה".