המערך המבצעי של חברת POINTER מסכם את שנת 2023 בתחום ניסיונות גניבה וגניבות רכב, כשברבעון הרביעי מתגלה נתון מפתיע, המעיד על ירידה של 60% בניסיונות ובגניבות כלי רכב ביחס לממוצע של 9 החודשים הראשונים של שנת 2023.

בהשפעת מלחמת חרבות ברזל, שנת 2023 מסתיימת בגידול של 120% בלבד בניסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2022. זאת אחרי שהגידול בתשעת החודשים הראשונים של השנה הצביעו על מגמת גידול של 155% ביחס לשנת 2022.

ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 ממשיכים לעלות, ומהווים ברבעון הרביעי  14% מכלל הניסיונות ביחס ל- 7% ברבעון השלישי ו- 3% ביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה. לעומת זאת, רואים ירידה בגניבות רכבים חשמליים והיברידיים עקב שדרוג טכנולוגי מותאם לדגמי רכב חשמליים.

העיר תל אביב מככבת בכמות ניסיונות הגניבה ברבעון הרביעי עם 15% ביחס לממוצע של 10% בכל השנה. 38% מניסיונות הגניבה ברבעון הרביעי הם של רכבי פנאי ושטח SUV ירידה של 9% ביחס ל- 42% בכל שנת 2023. חמש הערים המובילות בניסיונות גניבת הרכב בשנת 2023: תל אביב עם 10%, פתח תקוה עם 7.8%, ירושלים עם 5.6%, רמת גן עם 5.3%, ובאר שבע עם 5.1%.

הגניבות מבוצעות על ידי כנופיות מאורגנות לאורך כל שעות היממה. כמו כן, נמשכת ביתר שאת ברבעון הרביעי המגמה של ניסיונות גניבת רכב משנת מודל 2023 המהווים 14% מכלל הניסיונות ביחס לממוצע של - 3% שהיו מוכרים בכל שנת 2023. התופעה מוסברת בכך שחלק גדול מהגניבות לא מבוצעות לצורך חלקי חילוף אלא לטובת מכירת הרכבים עצמם לשימוש אישי בשטחי הרשות.

עוד נתון מעניין מצביע על חריגה לרבעון הרביעי, אז העיר תל אביב קפצה ב-50% בניסיונות גניבות הרכב ביחס לכלל השנה; 15% ביחס לממוצע של 9%. התופעה מוסברת על ידי סגירה ופעילות צבאית ומשטרתית מוגברת באזור קו התפר, ואזור השרון דבר שהביא לגידול הגניבות מתל אביב כשציר הבריחה הוא כביש  443 נעלין מחסום מודיעין. בנוסף חוליות גנבים מהדרום מגיעות לאזור המרכז כולל חולון, ראשון לציון רמת גן וגבעתיים.

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר: "הרבעון הרביעי של 2023 הינו רבעון חריג ביחס לשאר השנה וביחס לשנים קודמות. ברבעון זה בחודש אוקטובר נרשמה בלימה בגניבות, בשל נוכחות מוגברת של כוחות צה"ל ומשטרה, אך מנגד הייתה עליה החל מחודש נובמבר, לאחר 'התעשתות' של בעלי המשחטות ומשפחות הפשע ועליה בלחץ הכלכלי בשטחים. 

"חוליות הגנבים חזרו לפשוט על ערי ישראל, תוך שאנחנו מזהים מגמה חדשה של 'פיזור' עשרות גנבים באזורים מסוימים וגניבות רבות בערים שעד כה לא היו על מפת הגניבות כערים מועדפות כמו רמת גן וגבעתיים. ערים אלו כיעד לגנבי הרכב החליפו את כפר סבא רעננה והוד השרון. להבנתנו, הסיבה לשינוי היא חסימות בנתיבי הבריחה 'המסורתיים' של הגנבים בשל פעילות צבאית מוגברת. 

"לאחרונה, בשל עלייה ברמת האלימות מצד גנבי הרכב, אלימות שמשולבת לאומנות, והימצאותו של נשק לא חוקי רב בשטחי הרשות, פוינטר הכניסה לשירות המבצעי רכבים ממוגני ירי, לצורך כניסה לשטחי הרשות, בליווי כוחות הבטחון, בעת מבצעים להחזרת כלי רכב גנובים שאותרו. ברבעון זה, לצערנו הרב, פוינטר סייעה רבות באיתור כלי רכב פרטיים באזור יישובי העוטף ותמכה בכוחות הבטחון וההצלה לביצוע משימותיהם".