בעיירה קרַסַניָה סלוֹבּוֹדָה שבגובּה שבאזרבייג'ן נשלמו ההכנות לקראת פתיחת המוזאון הראשון בעולם המוקדש למורשת קהילת "היהודים ההרריים". המוזיאון שוכן בבית הכנסת קַרצ'וֹגי המשוקם, שעמד נטוש והרוס במשך שנים לאחר שחולל ושימש כמחסן חקלאי בזמן הממשל הסובייטי, והוא סמל למאמציה של אזרבייג'ן לשמר את מה שנותר מן הקהילה היהודית בשטחה. 

את הקמת המוזאון יזמו נדבני הקהילה ילידי קרסניה סלבודה; יזם הנדל"ן גוֹד סמנוביץ' ניסנוב, איש העסקים זרח אילייב וגבריאל גרמן זכרייב, סגן נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי.

אמש נחנכה מערכת אינטראקטיבית תלת ממדית - המאפשרת שיטוט מרחוק בין הבתים בעיירה קרַסַניָה סלוֹבּוֹדָה שליד באקו הבירה, והינה אחד משני היישובים היחידים בעולם מחוץ לישראל, שכל תושביהם יהודים ומשם כך נבחרה כמקום שבו נבנה המוזיאון.  כ-500 איש חיים בעיירה שבה 13 בתי כנסת, בית עלמין עתיק ואפילו אולם אירועים כשר. העיירה שזכתה לכינוי 'ירושלים של הקווקז' נמצאת בצפון אזרבייג'ן בסמוך לעיר קובה שמצידה האחד של העיר גרים מוסלמים ובצדו השני גרים יהודים כאשר נהר מפריד ביניהם. 

ההחלטה הראשונה שקיבלו עסקני הקהילה הייתה למקם את המוזיאון בבית הכנסת העתיק. לשקם את המבנה המפואר על פי מראהו הראשוני ולשחזר את המבנה מאותם החומרים מהם נבנה בראשית המאה העשרים. גבריאל גרמן זכרייב מיוזמי המוזיאון: "היהדות השורשית שלנו יכלה מול כל פגעי הזמן, אנחנו מתגעגעים להיסטוריה היהודית התמימה של המקום. אנו מקווים כי פתיחתו של המוזיאון הבינלאומי המפואר לתולדות ומורשת היהודים הרריים, במקביל לפעילותנו להקמת ישיבה ומקווה, יחזקו את הקהילה ויחיו את המורשת והתיירות היהודית הגוברת מישראל ומארה"ב. שמירת המורשת, היא המטרה המרכזית של היוזמה ואנו גם משוכנעים כי המוזיאון המפואר לתולדות יהודי קווקז ישמש גשר של שלום וידידות בין המדינות והעמים". 

מנהל הקרן הבינלאומית 'סטמאגי' מר דוד מרדכייב אמר כי "המבנה בו ממוקם המוזאון הפך גם למיצג הראשון בו. המראה החיצוני הראשוני השתמר לחלוטין, הגג, הכיפה, מיקום החלונות, אך החלל הפנימי מעוצב לפי הסטנדרטים של ימינו. קומפוזיציה ייחודית המוקדשת להיסטוריה של יהודי קווקז מתפרסת על שתי קומות, בהן ממוקמים גם לוחות מידע בשלוש שפות – רוסית, אזרית ואנגלית, המספרים את סיפורם הייחודי של יהודי הקווקז". 

גוֹד סמנוביץ' ניסנוב, אילייב, גבריאל גרמן זכרייב (צילום: קרן ׳סטמאגי׳)
גוֹד סמנוביץ' ניסנוב, אילייב, גבריאל גרמן זכרייב (צילום: קרן ׳סטמאגי׳)

המערכת החדשה תוצג כחלק ממוצגי המוזיאון החדש בחלקו האינטראקטיבי, כשלצידו אוסף מוצגים אותנטיים. אוצרי המוזיאון מביעים סיפוק רב מהיענות הציבור הרחב שהביא מוצגים רבים שנשמרו בבתיהם עשרות שנים כשהבולט שבהם; זוהר שלומוב מישראל המחזיק באוספים מיוחדים.

מרדכייב העוסק רבות בהקמת המוזיאון הוסיף כי "בתערוכה אכן מוצגים חפצים שונים המשקפים את הקהילה, חיי היומיום, והלבוש של יהודי הקווקז. במוזיאון החדש מוצגים רבים מן המאפיינים הייחודיים של היהודים ההרריים, ובהם תלבושות ותכשיטים מסורתיים, וכן חפצים טקסיים, כתבי יד וכתוּבּוֹת. המוזיאון יתעד גם את המנהגים הדתיים שחלקם נוהגים עד היום כמו המנהג המקומי כאשר ביום תשעה באב יוצאת תהלוכה אל הגבעה שעליה שוכן בית העלמין והמשתתפים יושבים על יד קברי בני משפחה ומקוננים בשפה הג'והורית, שפה יהודית עתיקה שמדוברת רק על ידי היהודים המקומיים. לאירוע הנדיר הזה מגיעים אורחים מכל רחבי העולם וגם מישראל.

בממשלת אזרבייג'ן משוכנעים כי המוזיאון המפואר ייתן ביטוי למערכת היחסים הטובה העתיקה והחזקה והמתרחבת בין העם היהודי למוסלמי האזרי ובין מדינת ישראל לאזרבייג'ן. "אף על פי ש-95% מתושבי אזרבייג'ן הם מוסלמים, יהודי המדינה מסתדרים היטב עם שכניהם. הממשלה, שבראשה עומד אלייב מאז 2003, בולמת ביד ברזל כל קיצוניות. "אין אצלנו אנטישמיות משום שיש ליהודים יחס חיובי אמיתי בקרב תושבי אזרבייג'ן".

לסיור וירטואלי במוזיאון לחצו כאן