ערב שבועות, חג מתן תורה, ומחר יקראו בבתי הכנסת על מעמד הר סיני ועל עשרת הדיברות. על הלוחות הראשונים נאמר "כתובים באצבע אלוהים". כזכור, אחרי חטא העגל, ניפץ משה את הלוחות האלה - ואז שב ועלה להר וכתב את עשרת הדיברות על הלוחות השניים, שהונחו למשמרת בארון הברית.

תחילה באוהל מועד, במשכן, ואחר כך בקודש הקודשים בבית המקדש בירושלים. וחכמים אמרו: לוחות ושברי לוחות מונחים בארון. גם שברי הלוחות הראשונים הושמו בארון לעולם, אבל עוד בימי המלך יאשיהו נגנז הארון, ומאז לא נודע מקומו.

עוד לא הייתי בן 10 כשלקח אותי אבי לראשונה לכנס השנתי של החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה. קהל גדול האזין להרצאות בכירי הארכיאולוגים שלנו, ויצא איתם לסיורים באתרים החשובים. שם זכיתי לשמוע את "הגדולים": יגאל ידין ובנימין מזר וחבריהם.

מן ההרצאות הבנתי מעט מאוד, אבל שם נצרבה בי האהבה לארכיאולוגיה, וכילד חלמתי להיות ארכיאולוג כמו יגאל ידין ולמצוא את מה שאבד - את הארון והלוחות ושברי הלוחות.

ארכיאולוגיה לא למדתי, אבל נותרתי חובב נלהב. אולי לכן רגזתי לפני ימים אחדים כשקראתי ב"הארץ" כותרת "הארכיאולוגים בישראל רוצים להפסיק לחפור" ואת המשפט "עדיף להשאיר את העתיקות באדמה".

בכתבה של ניר חסון צוטטו בעלי תפקידים חשובים ברשות העתיקות וארכיאולוגים ידועים שטענו ש"ארכיאולוגיה היא משאב מתכלה", ש"ארכיאולוגיה היא הרסנית", התבטאו נגד "חפירות לצרכים פוליטיים כמו זו שמנהלת עמותת הימין אלע"ד בסילואן שבמזרח ירושלים" וקראו "לשמור על האיזון בין הצד המדעי והרומנטיקה".

אז זהו? אם לא מצאו עד היום את הלוחות ושברי הלוחות, גם לא ינסו אפילו לחפש? גם אני יודע מה ההבדל בין הארכיאולוגיה ההוליוודית של אינדיאנה ג'ונס, שחיפש את ארון הברית בסרט הרפתקאות, ובין חפירה מדעית. אבל בארכיאולוגיה של ארץ ישראל זכינו לתגליות שאיש לא חלם עליהן.

מי היה מעלה על דעתו תסריט הוליוודי מופרך שבו הרמטכ"ל הראשון (בפועל) של צה"ל, יגאל ידין, מוצא את מכתביו של בר כוכבא, הרמטכ"ל האחרון שלנו, לפני אלפיים שנה? או שבחורבות מצדה ימצא אותו ידין עצמו 11 אוסטרקונים, שברי חרס ועליהם שמות, אולי עדות להגרלה האחרונה לפני ההתאבדות ההמונית במצדה המתוארת בכתבי יוסף בן מתתיהו, ובהם גם השם "בן יאיר", מפקד מצדה.

יגאל ידין ובן גוריון (צילום:  משה פרידן לע''מ)
יגאל ידין ובן גוריון (צילום: משה פרידן לע''מ)

# # #

בארץ ישראל הכל פוליטי, אפילו הביוב. לא נשכח את המאבק נגד ניצול מרבצי הגז הטבעי שנתגלו בים התיכון. והרי גם שם שמענו אותן ססמאות ממש: "להשאיר את הגז בים", תבעו נושאי הדגל של ההתנגדות לעצמאות אנרגטית של ישראל. ואם מתקן לטיהור שפכים ביו"ש הוא פוליטי – מחקר ההיסטוריה על אחת כמה וכמה.

התנועה הלאומית הערבית נאבקת למחוק את ההיסטוריה היהודית של ארץ ישראל ולנכס לאסלאם כל מה שהיה בארץ. בית המקדש? לא היה מעולם, או שהיה מסגד. ישו? פלסטיני. ומה שכתוב בתנ"ך – זו ההיסטוריה של המוסלמים, לא של היהודים. כך גורסים הערבים, ובמאבק נגדם - גם ארכיאולוגיה היא כלי חשוב להוקעת השקר.

אבל הערבים מוצאים תמיכה מפתיעה לטענותיהם בכתבי חוקרים ישראלים מסוימים. יש אצלנו כאלו המקדישים את חייהם להוכחה שמה שכתוב בתנ"ך הוא מוגזם, מסולף או שאינו משקף עובדות היסטוריות. בהמשך לאסכולת "ביקורת המקרא" (הגרמנית במקורה), כך גורסת גם האסכולה "המינימליסטית" בארכיאולוגיה שלנו.

וכמו בבדיחה החבוטה - רבים ממכחישי התנ"ך או ממצמצמיו דומים למי שאומר: א' - דוד המלך לא חי ולא קיים ולא מלך בירושלים. ב' - גם אם היה מלך כזה בירושלים, הוא שלט על עיר מדינה זעירה, וגבולות ממלכתו לא השתרעו מעבר לאצטדיון טדי, ו־ג' - הוא בכלל היה כנעני.

האסמכתה הארכיאולוגית העיקרית שלהם היא בדרך השלילה: לא נמצאו הוכחות ליציאת מצרים, לכיבוש הארץ ולהתנחלות, למלוכה ולבתי המקדש. ואם לא מצאנו – כנראה לא היה ולא נברא.

אלא שבעשורים האחרונים, משהתרבו החפירות, הופיעו הממצאים. נחשפו מזבח יהושע בהר עיבל, "הגלגלים" ושרידי ההתיישבות הישראלית רחבת הממדים (ממצאיו של פרופ' אדם זרטל ע"ה) וכתובת "בית דוד" בתל דן (פרופ' אברהם בירן), ונחפרה חירבת קיאפה (העיר שעריים?), עיר מבוצרת גדולה מימי דוד (פרופ' יוסף גרפינקל).

אז מיהרו המינימליסטים להכחיש ולטעון: לא מזבח ולא דוד ולא שעריים. וחשבתי – אולי מן "המינימליסטים" צמחה ההתנגדות החדשה הזאת לחפירות ארכיאולוגיות נוספות? שמא יבואו הממצאים ויסתרו את כל טענותיהם ונמצא כל מפעל חייהם יורד לטמיון?

ואחרים טענו, במין חיקוי עלוב לאופנה הפרוגרסיבית המטורללת, כי הארכיאולוגיה משרתת את הקולוניאליזם על חשבון העמים הילידים, שודדת עתיקות מהילידים כדי להעשיר מוזיאונים במערב. רק שאצלנו, בלהט הפרוגרס המטורלל, שכחו הדבקים בו כי בארץ ישראל - דווקא אנחנו הילידים הקדומים, והארכיאולוגיה מוכיחה זאת.

מעברת כיסלון, יגאל ידין  (צילום:  דוד אלדן לע''מ)
מעברת כיסלון, יגאל ידין (צילום: דוד אלדן לע''מ)

# # #

יש אולי כאלו הרוצים לא לחפור כדי לא למצוא, אבל מקצת טענות המתנגדים לריבוי החפירות הן הגיוניות, לפחות לכאורה. יש ארכיאולוגים המעדיפים חפירה בשטח על עבודת מעבדה ומשרד. כל חודש חפירה מצריך שנה תמימה לעיבוד הממצאים ופרסומם.

חפירות חשובות רבות נערכו, אך רבבות ממצאים לא זכו לפרסום מדעי. ורשות העתיקות, שהייתה אמורה למנוע רישיון ממי שלא עיבד ממצאים ופרסם, לא הקפידה - ורק לאחרונה מסתמן שיפור במצב. השיפור הזה, שאנשי הרשות מעידים עליו, מוכיח כי האיחור בפרסום כשלעצמו אינו יכול להיות הסיבה להימנע מחפירות חדשות.

רוב החפירות החדשות בארץ היום מתנהלות כאילוץ ולא כפרי תכנון. אלו הן "חפירות ההצלה" המתקיימות כאשר סוללים כביש או מחלף ומוצאים בדל קיר או שבר כד. את חפירת ההצלה מתקצבת רשות העתיקות לפי דונם חפירה - וכסף מתערבב במדע.

חפירות כאלו מתקיימות בסד זמנים ("הקבלן לוחץ"), תכופות אינן קפדניות ויסודיות, ורק לעתים נדירות מחייבים את הקבלן לשנות תוואי, ובמקום שימור מסתפקים בכיסוי. אבל כאמור אלו אינן חפירות יזומות ומתוכננות, ולכן הקריאה "להפסיק לחפור" אינה מתייחסת אליהן.

נימוק אחר הוא "המשאב המתכלה". מספר האתרים הארכיאולוגיים בארץ סופי, ואם רוצים ללמד ארכיאולוגיה גם בעוד מאה שנה – צריך לשמור אתרים "לא נגועים". זה נימוק פדגוגי חשוב, אבל לא שמעתי מישהו דורש להימנע מפיצוח הגנום של כינת הערווה, רק כדי להשאיר נושאי מחקר לדורות הבאים. הרי גם מספר המינים בטבע הוא סופי, והולך ומצטמצם.

יגאל ידין, 1950 (צילום:  פריץ כהן לע''מ)
יגאל ידין, 1950 (צילום: פריץ כהן לע''מ)

מקס פלנק, מאבות הפיזיקה הקוואנטית, סיפר כי כשהיה סטודנט צעיר ב־1874 יעץ לו המורה שלו, פיליפ פון ג'ולי, לא ללמוד פיזיקה, "כי אין עוד מה לגלות". אז אם מבקשים להשאיר אתרים לא חפורים לדורות הבאים – אפשר להימנע או לצמצם את מספר רישיונות החפירה המוענקים כאן בשפע לאוניברסיטאות זרות.

גם כשמבינים את הטיעון של "אתר ארכיאולוגי הוא משאב מתכלה", משל היה מאגר נפט, קשה להתעלם מהמצב בישראל (ובייחוד בשטחי יהודה והשומרון), שבו שוד עתיקות הוא מגיפה. רשות העתיקות מפעילה את היחידה למניעת שוד עתיקות, אך השודדים מרובים מהשומרים.

מי שיימנע באופן גורף מחפירות חדשות ויבקש "להשאיר את העתיקות באדמה", ימצא כי שודדי עתיקות הקדימו אותו, הרסו אתרים באופן בלתי הפיך ובזזו את תכולתם. כמעט באותם נימוקים נלחמו "הירוקים" בחוות הבודדים בנגב, מתוך שאיפה לשמור על טבע בתולי ולא נגוע, והתעלמו מהשתלטות בדואים על אדמות הלאום ומהבנייה הפראית בלא כל תכנון ופיקוח.

ישראל זקוקה לתוכנית אב לארכיאולוגיה, לקביעת סדרי עדיפויות לאומיים ולפיקוח על הביצוע, המחקר והפרסום. איסור גורף על חפירות חדשות, כדי "לשמור על העתיקות באדמה", עלול לקבור את העבר לצמיתות.

[email protected]