משהו: חשוב לא להישאר כל הזמן סגורים בבית, צריך לפנות זמן כדי להיות גם קצת בפקקים.

 תחב”צ או לא תחב”צ

אם הרכבת הקלה לא נוסעת בשבת, זאת אומרת שעדיין אין רכבת קלה. אם אין תחבורה ציבורית בשבת, זאת אומרת שעדיין אין תחבורה ציבורית בישראל.

 מחקר: האם כיום בני אדם יכולים לשוחח ביניהם בלי לגעת בטלפון?

רגע, בלי לגעת בטלפונך נסה לענות על השאלה: האם בני אדם יכולים לשוחח ביניהם בלי לגעת בטלפון? מחקר בשאלה זו יצא לדרך כדי לפתור את המבוכה הגדולה שאליה נקלע חקר המוח האנושי. התשובה ידועה, אבל היא בכל זאת תנסה להישען עכשיו על ביסוס מדעי. עדיין יש במרחקים הבלתי מושגים של ערפילי העתיד תקווה שאולי אין זה כך, וכי גזע האדם יהיה מסוגל להשתחרר ולקיים שיחה נטולת מגע בטלפון.

הבעיה מטילה אימה: האם מוח האדם השתנה באופן בלתי הפיך, והאם שיחה בלי לגעת בטלפון איננה אפשרית עוד? הכוונה לשיחה פנים אל פנים, כאשר כמה בני אדם יושבים בשופי ובנחת (רגע, נברר בטלפון מה זה "בשופי") ומדברים זה עם זה. בבית, בבית קפה, במסעדה. בני אדם שמכירים זה את זה מקרוב, או בני אדם שנפגשו זה עתה והם משוחחים בתור לטיסה. 

המחקר נועד לענות על הסוגיה: האם ייתכן שהם ידברו זה עם זה בלי להושיט בתוך כמה רגעים את היד לטלפון כדי לברר שם איזו שאלה. אם מדברים על סרט, למשל, האם תיתכן שיחה בלי לברר תוך כדי כך בטלפון מי השחקנים ששכחת את שמותיהם? אם השיחה היא על כלכלה, האם אפשר לדבר בלי לבדוק תוך כדי השיחה את שער הדולר? אם מדברים על "יאללה בואו ניסע לאכול באיזה מקום", מתי מישהו יציץ בווייז כמה זמן לוקח להגיע לשם? אם מדברים על כל נושא אחר, האם ייתכן שידברו בלי לברר בטלפון תוך כדי השיחה משהו אחר? 

פסימיסטים דיכאוניים, שראייתם את המין האנושי דלוחה, ענו: זה בלתי אפשרי, השאלה היא רק כמה זמן לוקח מרגע תחילת השיחה עד הנגיעה הראשונה בטלפון. גם מדענים חדי מחשבה וכמה סאטיריקנים קלי דעת סבורים שזה כבר אבוד. מאגר הזיכרון של הטלפון כבר הפך לחלק ממאגר הזיכרון של המוח, ולהפך, עד שמוח האדם כבר לא יודע מה הוא צריך לדלות מתוך הזיכרון שלו, ומה מתוך הזיכרון שנמצא בטלפון. כשהמוח רוצה להיזכר במשהו או לברר משהו, הוא משגר באופן לא רצוני הוראה ליד לקחת את הטלפון ביד קלה.

החיבור המוחי־טלפוני הולחם והותך והוא לא ניתן לניתוק. כאשר הטלפון לא מוטען, גם מוח האדם משותק. המסקנה הזאת עדיין סודית, ולכן הקוראים מתבקשים לא לקרוא אותה, ובמיוחד לא לברר בטלפון אם אני שוב כותב כזבים בקלות דעת, וכי אין בכלל מחקר כזה.

 גזלייטינג עד מתי?

בוויכוח המתנהל בארצנו ללא גבולות (הארץ, והוויכוח), צץ לו מפעם לפעם ביטוי רב־פלצנות: גזלייטינג. תוכלו לקרוא אותו במאמרים מדרגה 8 ומעלה, ולשמוע אותו כביקורת כלפי אוכלוסיות מאשכול 7 ומטה. לא רק אתם לא מבינים מה זה גזלייטינג, גם רוב האומרים והכותבים אותו לא מבינים ממש. הם חושבים שהם עצמם לא כלולים בקורבנות הגזלייטינג, בעוד הם הראשונים להיות כאלה. 

זה ביטוי טרנדי, עכשווי, וחוסר אחריות יהיה מצדי לא לשחרר אותו כמשאב לכל שכבות החברה. אנקד כדי שמי שאומר זאת כשהוא מצביע על זולתו בבוז, לפחות יאמר זאת נכון. הנה: גּזְליְיטִינְג. אפילו ניקדתי בדגש בבג"ד כפ"ת בראש מילה, אף על פי שלא צריך. מה זה בכלל? תרגום פשוט: אור גז. הביטוי מגיע ממחזה שבו בעל מנסה לשכנע את אשתו שהיא טועה, לא מבינה את המציאות, זוכרת דברים לא נכונים, ומה שהיא זוכרת איננו נכון.

בין היתר, הוא מתחיל לעמעם לאט־לאט את האור, שבאותה תקופה מקורו היה במנורות גז. האישה לא מצליחה לקרוא באור העמום, אבל הבעל טוען שהכל בסדר, וככה לאט־לאט גורם לה לפקפק בעצמה ולהאמין בדבריו.

כאשר מאשימים היום במאמרים מישהו שהוא עבר גזלייטינג, מתכוונים לומר שהוא אדם שבלבלוהו בכוונה זדונית, וגרמו לו לאבד קשר לאמת. מתכוונים לומר שעשו על ציבור מסוים מניפולציה שקרית ומרושעת. בדרך כלל תשמעו שביבי עושה למצביעיו גזלייטינג. כך מצביעי הליכוד לא רואים את האמת, ולא מבינים את המציאות.

מובן שניתן לומר בשכנוע רב יותר שהמחאה היא־‏היא המעמעמת את האורות על האמת בתכנון מניפולטיבי, והיא המנסה לשכנע את העם בשקר המכוער מכל: שמה שכל אדם ישר מגדיר כדמוקרטיה הוא דיקטטורה. בעצם, המחאה עושה למשתתפים בה גזלייטינג, ומטעה אותם לחשוב שאנחנו מטורפים אם אנחנו לא מצליחים לקרוא בצורה מעוותת את המציאות.

בקיצור, מדובר במניפולציה רגשית, שבה מנסים לשכנע בני אדם לזנוח את האמת הברורה, על ידי הצגת מידע מסולף ומתעתע בפניהם. כאמור, במאמרים הפוליטיים אני קורא שביבי עושה זאת לבוחריו, הנחשבים כפתאים בעיני שונאי נתניהו התקניים, אבל ברור לחלוטין שמבוצע גזלייטינג אדיר, בעזרת שלטי חוצות ומודעות, בתקציבים בלתי מוגבלים, אלימות, צרחות וזמבורות, כדי לבלבל לחלוטין את שיקול הדעת של המפגינים נגד הממשלה.

טוב, איך נתרגם גזלייטינג לעברית? למען האמת יש תרגום והוא לא נראה לי: גזילת דעת. אולי נציע: גזזת. נכון, זה שם של מחלה, אבל איך תקראו למה שתקף את החברה בישראל אם לא מחלה? אולי נלך על גזוזיות? אולי גזיזה? אולי גיזגוז? ננסה חידוש לשוני זה בשיבוצו בשורה ממאמר חריף: “בוחרי הימין לא מבינים איך גיזגזו אותם שנים ארוכות.

ביבי, הפריבילג האשכנזי מרחביה וקיסריה עם שרה, מגזגז את בוחריו. כך אנשי הבייס של ביבי מהפריפריה מגוזגזים לגמרי עד שהם לא מבינים מדוע הם הצביעו כפי שהם הצביעו". וואו, אני חריף. אשלח את המאמר לעיתוני השנאה, ומובטחת לי קריירה שנייה. 

פינת השלולית

הצפרדע כרע ברך בקפיצה ושאל את הנסיכה: “התינשאי לי?". “כן, כן", היא ענתה, “אבל תהפוך כבר לנסיך, נו. לא אסכים שתישאר צפרדע".