מפקד־העל של מלחמת ישראל־עזה, הידוע כנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שיגר השבוע בזמן מלחמה בקשה חריגה לעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "עליך לשנות את הרכב הממשלה שלך". אחרי כמה שעות יצא הבית הלבן בהבהרה מטעמו של ביידן, שלפיה "ביידן סבור שנתניהו צריך לעשות שינוי. עם הממשלה הזאת קשה מאוד להתקדם".

בהתחשב בעובדה שממשלת החירום, שלה שותפים הרמטכ"לים לשעבר והשרים בהווה בני גנץ וגדי איזנקוט, תתפרק בקרוב עם סיומו של החלק ההתקפי של המלחמה, ביידן למעשה מפציר בנתניהו להיפרד מאלו שמימינו: השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', ומי שמגיעים איתם.

אלא שבמדינת ישראל, מדינה דמוקרטית רק נזכיר, מבנה הממשלה המכהנת מושפע ישירות מבחירת העם. כן, העם הזה, שיש בו אזרחים בעלי זכות הצבעה. מדינה דמוקרטית בדיוק כמו ארה"ב, שגם בה הנהגת המדינה, בדגש על הצד הפוליטי של המפה, נקבעת בבחירות דמוקרטיות – כאלה שיש לביידן בעצמו בשנה הקרובה - ולכל אמירה שלו יש משמעות פוליטית רבה בעבורו בתוך קמפיין בחירות.

הרכב הממשלה נקבע לא רק על ידי החלטות של ראש הממשלה נתניהו בעצמו, רק נזכיר. הוא הושפע ועודנו מושפע מחרמות פוליטיים בדמות מנגינה מיושנת של "כן ביבי, לא ביבי". המחנה הממלכתי של גנץ, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן וגם יש עתיד של יאיר לפיד יכלו לקחת חלק בממשלת אחדות תחת הנהגתו של נתניהו – אך סירבו בתוקף.

כך שלמעשה הקריאה של הנשיא ביידן, מעבר להיותו מפקד לא רק על המלחמה אלא גם על ההנהגה הישראלית, היא ריקה, בעייתית ומסוכנת. נתניהו מצדו לא יכול לבעוט בה כפי שהיה מעדיף. ארה"ב הגדולה מכתיבה בימים אלה מהלכים קובעי עתיד לישראל הקטנה, שנתניהו עומד בראשה. מוטב לראש הממשלה לא לגרום לביידן לצאת משלוותו באמירות פוליטיות הודפות. הללו יובילו לאמירות פוליטיות נוספות מצדו של הנשיא האמריקאי, שעלולות להחליש את נתניהו בתקופת מלחמה על קיומה ועתידה של מדינת ישראל.

כמו כן, ייטב אם שרים בממשלה, בדגש על שרה אחת השבוע, יתאפקו ולא יחלישו אותה מבפנים. ד"ש לשרה אורית סטרוק, שהיה לה חשוב מאוד להיכנס בחוסר רגישות משווע בתקציב לחיילי המילואים, כתוצאה ממגננה בראיון שהסתבך לה. ההבהרה הרפה שלה לאחר מכן מזכירה את ההבהרה של ביידן, שהדהד שוב את אותו המסר בדיוק.

הישגים במקום פרסומים

בזמן שהקשב הלאומי מופנה למלחמה ולכאב, הבחירות לרשויות המקומיות שנדחו יתקיימו ב־30 בינואר. סקר "מעריב" השבוע מלמד כי 51% מאמינים שיש לדחות את הבחירות, לעומת 36% שמתנגדים לכך. בתקופה שבה מתמודדים רבים הפסידו כספים גדולים על קמפיינים שיצאו לדרך אך נגנזו ואינם רלוונטיים בעקבות המלחמה, החלה כעת התארגנות מחודשת למערכת בחירות לרשויות המקומיות בעת מלחמה. רשויות שאופן ניהולן משפיע באופן ישיר על חיי התושבים, בוודאי ובוודאי בתקופה קשה זו.  

בצעד מיוחד עם אמירה עוצמתית, בחר ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, שמתמודד שוב על ראשות העירייה, לבטל את קמפיין הבחירות שלו. ברוט פרסם השבוע פוסט שמציין את הסיבה לכך בעבור תושבי עירו. "אני לא מתכוון לנהל מסע בחירות, בזמן שאני צריך להמשיך להוביל את ניהול מצב המלחמה בעיר", כתב, "בזמן שאנחנו מלווים ומחבקים עוד ועוד משפחות שכולות חדשות בעירנו. בזמן שיש לנו עוד משפחות חטופים לסייע להן. בזמן שיש בת ימים שמגויסים בצו 8, רבים מהם מסכנים את חייהם מדי יום. בזמן שאני צריך להוביל מדי יום הערכות מצב עם הצבא והמשטרה מסביב לשעון, עד השעות הקטנות של הלילה, כדי לוודא שהעיר שלהם תהיה עם מקסימום ביטחון ומינימום סכנה. בזמן שיש ויהיו עוד אזעקות והתרעות ואין־ספור אתגרים לתקופה הקרובה, שאנחנו עובדים קשה כדי לשמור על בת ים מפניהם. זה לא זמן לפוליטיקה. זה זמן למנהיגות ולעשייה".

לסיכום אמר את מה שראשי ערים רבים במדינת ישראל וגם המנהיגים הלאומיים צריכים להפנים ולבצע: "הדבר האחרון שהציבור צריך כעת זה מועמדים שיבזבזו בזמן מלחמה עוד מערך יקר ומיותר של שלטי חוצות, כרוזים ופרסומות בעיתונים. מדובר במיליוני שקלים של כסף ציבורי רב מתקציב מימון הבחירות, שהיה עדיף שיעבור בתקופה הזו לטובת הלוחמים שלנו, או שיקום יישובי העוטף".

ברוט ינצח בבחירות בבת ים ככל הנראה על רקע ההחלטה הזו. היא שווה יותר מכל קמפיין וגם חוסכת עלויות. עם הישגים אי אפשר להתווכח, אף על פי שיריבים פוליטיים מתווכחים איתם גם ככה. ראינו כבר איך הבטחות ביטחון, למשל, בסלוגנים מפוצצים מתנפצות.

צדק צריך להיעשות

היום לפני 62 שנה נמצא הצורר אדולף אייכמן אשם בפשעי מלחמה בבית המשפט בישראל ונידון למוות. הצורר, שהיה מראשי האחראים לביצועה בפועל של תוכנית הפתרון הסופי להשמדת יהודים במלחמת העולם השנייה ובמהלך השואה. מבצע המוסד ללכידתו, הבאתו למשפט בישראל, הרשעתו ודינו למוות בתלייה עשו צדק בעבור העם היהודי ורבים ממנו שבני משפחותיהם נרצחו ועברו עינויים.

ערעורו של אייכמן נדחה על ידי נשיא המדינה יצחק בן צבי, שכתב בכתב ידו על גבי מסמך הבקשה את דברי הנביא שמואל לאגג: "כאשר שכלה נשים חרבך, כן תשכל מנשים אמך" (ספר שמואל א', פרק טו, פסוק לג). חומר למחשבה מימי עבר לעידן ההומני והרחמני כלפי רוצחינו, שאנו חיים בו כיום.