1. החג השמח והצוהל פורים הוא חג של שירים, ריקודים, שתיית אלכוהול עד דלא ידע, מצעדים ברחובות הערים וחגיגות במועדוני לילה, בפאבים ובבתים פרטיים. חלק גדול מהאוכלוסייה בישראל לא היה מסוגל לשמוח ולצהול כאשר 134 חטופים נמצאים עדיין בשבי חמאס בתנאים קשים מנשוא. אלפי בני משפחות הנרצחים מ־7 באוקטובר והחיילים שנהרגו או נפצעו לא חגגו ולא הבינו איך אחרים חוגגים. הרבה מאוד אזרחים שמאז 7 באוקטובר נמצאים בדיכאון לא לקחו חלק במסיבות ובמצעדים, וישבו ספונים בביתם שקועים במרה שחורה. מאות אלפי אזרחים שהוגלו מבתיהם בגלל המצב הביטחוני בצפון ובדרום מודאגים וחרדים ותוהים עד מתי יימשך מצבם הבלתי נסבל.

דובר צה"ל ודוברי המשנה שלו, הכתבים הצבאיים, ממשיכים לדווח על חיסולי מחבלים ועל לקיחת אלפי שבויים שאין היכן להחזיקם משום שבתי הסוהר מלאים עד אפס מקום. הם צוהלים על הצלחות מבצעיות ושרים שירי הלל וגבורה לגיבורים. שוכני האולפנים לא מפסיקים מהבוקר עד הלילה לפרשן, להסביר, לנתח, לייעץ, לסבן ולתחמן. צריך להיות מזוכיסט כדי לשבת מול המסך ולשמוע את המלל שחוזר על עצמו כבר חצי שנה נון־סטופ. 

נחמן השיכור, שהוא איש חכם ועתיר ניסיון חיים, אומר לי על המזח מול הים בנמל שהוא שוקע עם השמש לקראת שש בערב, הולך הביתה, מכוון את הרדיו לקול המוזיקה ונרדם כמו תינוק בעודו חולם על הכוסית הראשונה שישתה בבוקר. "אני שומע בבוקר רשת ב', סקירת העיתונים, ואחרי זה שעה חדשות ואחר כך יוצא מהבית, עושה סיבוב ברחוב בן יהודה, מקושש כמה שקלים, מספר לאנשים שנתקעתי בעיר ואין לי כסף לחזור לקריית שמונה המופגזת. כשיש לי בוכטה שתספיק לי לשתות עד השקיעה, אני מתחיל ללגום. בשבילי כל יום זה פורים, שותה עד דלא ידע". 

נחמן תוקע גרעפס עסיסי, מודה לי על 20 השקלים שנתתי לו וגורר את עצמו לכיוון הפיצוצייה הקרובה לקנות בקבוק וודקה זולה. פעם סיפר לי נחמן שבצעירותו עשה כמה תארים אקדמיים. "למדתי כדי לדעת, לא בשביל לקבל תעודות", אמר. "אחרי שהבנתי שלא משנה כמה אלמד, אף פעם לא אדע יותר ממה שעדיין איני יודע, הפסקתי ללמוד והלכתי לעבוד במה שאני אוהב - נגרות.

"עבדתי ועבדתי ופתחתי עסק, ואז בא המיתון ופשטתי רגל. הרגשתי חרא והתחלתי לשתות. באיזה שלב, אחרי פשיטת הרגל, התחלתי לפשוט את היד, וזה הצליח. מכרתי לאנשים סיפורים שאני חולה אנוש, שאשתי עזבה את הבית והשאירה אותי עם שלושה ילדים רעבים, שנתקעתי בעיר ואין לי כסף לחזור לביתי בצפון, שאני ניצול שואה. בקיצור, גיליתי שלעבוד על אנשים זה הכי קל, ואני חי מזה בכבוד". 

נחמן השיכור הוא פילוסוף רחוב עם חוכמת חיים נפלאה. פעם, ברגע של חולשה, החל לדקלם לי בעל פה שירים של אלתרמן, שלונסקי ואלכסנדר פן. "פעם הייתה פה תרבות, היו משוררים גדולים, ציירים גדולים, זמרים נפלאים, היום הכל שטוח, רדוד, ריק מתוכן. אני מודה יום־יום למי שברא את האלכוהול ונותן לי טעם לחיים, תרתי משמע", דברי נחמן השיכור, גאון מבוזבז.

2. זה היה שבוע קשה מנשוא לראש הממשלה בנימין נתניהו. רצף של אירועים, החלטות והצהרות בארץ ובעולם פגעו בו קשה. הדיווחים וההודעות שזרמו ללשכת ראש הממשלה על המתרחש בכל החזיתות לא עשו לו טוב. ביום שני בבוקר נדרשו מעט החברים והמבקרים בכפר עזה להתפנות מחשש לחדירת מחבלים. הייתה מהומה גדולה. הסיורים והביקורים בוטלו, כוחות הביטחון הגיעו בהמוניהם מחשש שאירוע קשה עלול להתרחש. בהמשך היום נורו, על פי הערכת גורמי הביטחון, שמונה טילים ממרכז הרצועה לעבר אשדוד, שחגגה פורים. מאות ילדים ומבוגרים נסו לאזור מוגן, אם היה בטווח הליכה.

בצפון ראש הנקרה חטפה, בלילה הקודם רמת הגולן ואצבע הגליל חטפו. חמאס זכה בנקודות רבות אחרי שארצות הברית לא הטילה באו"ם וטו על ההחלטה להפסקת הלחימה ברצועת עזה. בוטלה יציאתה של משלחת ישראלית רמת דרג לארצות הברית, וביבי הודיע שאיש לא יעצור את הלחימה חוץ מהחלטת ממשלת ישראל. 

מומחים שעוקבים מקרוב אחרי מעשיו של נתניהו אומרים בציניות ארסית שראש ממשלת ישראל כמעט הכריז מלחמה על אמריקה, והיה קרוב להודיע שיטיל סנקציות על ארצות הברית ולא יהסס לפתוח נגדה חזית חדשה, שתתווסף לחזית נגד חמאס, הג'יהאד האסלאמי, חיזבאללה, איראן, הגורמים העוינים בשטחים הכבושים והחות'ים בים סוף. בערב ובלילה בגליל המערבי ובחוטף עזה המשיכו להישמע צלילי תזמורות הטרור של חיזבאללה וחמאס, בקונצרטים של טילים ורקטות, בניצוחם של סנוואר ונסראללה.

האירועים נמשכו בשני בלילה, כשראש הממשלה קיבל דיווחים על ירי טילים ורקטות על אשקלון, על יישובי חוטף עזה ושוב על יישובי הצפון, במקביל לדיווחים מאמריקה על כך שסוגרים את האופציה לפתיחת חזית רפיח. "ביבי עצבני", אומרים אנשים בקרבתו. עצבני אש. אם היה יכול היה מזמין לפייט בגן הוורדים את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

חוץ מהחזיתות החיצוניות, לביבי יש מלחמה פנימית בישראל: "מלחמת חוק הגיוס", או כפי שהוא מכונה "חוק ההשתמטות". הדתיים מטריפים אותו מצד אחד, וגנץ ואיזנקוט מהצד השני. חבורת 64 הח"ככים נראית פתאום לא יציבה ועלולה להתמוטט. גדעון סער מופיע בשידור חי בכל מהדורות החדשות ומודיע שהוא והשרה יפעת שאשא ביטון פורשים מהממשלה. רכלנים מגעילים לא מפסיקים ללחוש ולהפיץ שגם בחזית המשפחתית יש לביבי מלחמה עם זוגתו היקרה שרה ובנו הסורר היורד יאיר.

קשה לראות כיצד יתממשו ההצהרות של ביבי על כך שהוא יכה את רפיח על גדודי חמאס שבה, לנוכח המסר האמריקאי התקיף וההתנגדות של מדינות ידידותיות, כולל מדינות ערביות ידידותיות המעורבות במשא ומתן על שחרור החטופים. ביום שלישי התפרסם שסמוטריץ' נחלץ לעזרת ביבי והצהיר שישראל תיכנס לרפיח, תילחם ותשמיד את חמאס. המשא ומתן לשחרור החטופים נראה בשלב זה תקוע. משלחת המשא ומתן חוזרת מקטאר, והזעקות וההפגנות של בני משפחות החטופים ותומכיהם עולות מדרגה ופוגעות בביבי ציבורית ואישית.

עוד נקודה שמראה שנתניהו מרגיש לא מי יודע מה היא האמירה שלו "כמו שחיסלנו את המן נחסל את סנוואר". גורמים המקורבים לאחשוורוש טוענים ומביאים ציטוטים מהמקורות ש"לא אנחנו" חיסלנו את המן. אחשוורוש הוא שהורה לחסל את המן, לתלות אותו. אופס, עוד פאשלה, ובתקשורת העוינת חוגגים על הקטע הזה. 

נתניהו יזכור את יום שני, 25 במרץ 2024, כיום שני השחור שבסיומו מגיעה מאמריקה עוד בשורה רעה. חברו של ביבי, הנשיא לשעבר והמועמד המוביל לנשיאות דונלד טראמפ, קורא להפסיק את הלחימה ברצועת עזה. ביבי לא מבין איך כל העולם לא נותן לו גב לקראת חיסול, מיטוט ומחיקת רפיח על המחבלים הנמצאים בה. יש מי שמוכנים להישבע ששמעו את ראש הממשלה מפזם ביום שני בערב וביום שלישי בבוקר את השיר "העולם כולו נגדנו".

3. אין לי הסבר הגיוני למה בימים האחרונים אני מוצא את עצמי מפזם ללא הפסקה את שירו של שלום חנוך "אל תקרא לי עם". תקראו את המילים. מעניין אם גם אתם תתאהבו בו ותתחילו לפזם את השיר. 

אם אתה עובר אצלנו בשכונה
תראה שם על הקיר כתובת ישנה -
"ישמור אותי האל מפני האמונה".

אין שום עם סגולה, יש רק יחידים
לא כולם טיפשים ולא כולם מודים
אלה יהודים ואלה יהודים
אדם נשאר אדם
אל תקרא לי עם.

אותה גלות גם פה לשווא אני עובד
כמה עוד גולני מול מתאבד בודד
לא מאלוהים, ממך אני חרד

שוב אתה רוכב כשנשפך פה דם
שוב אתה חושב שאתה חכם
אם לא שמת לב, גם אני קיים
מה יש לי איתך, מה יש לי איתם
אדם נשאר אדם
אל תקרא לי עם
כשפרחים פורחים וילדים שמחים
ואויבים מפעם הם היום אחים
הגיבורים נחים והגבולות פתוחים
השיירה עוברת והכלבים נובחים

אדם נשאר אדם אל תקרא לי -
אל תקרא לי עם.

אם אתה עובר אצלנו בשכונה
תראה שם על הקיר כתובת ישנה -
"גם המציאות זקוקה להגנה
ישמור אותי האל מפני האמונה".

אדם נשאר אדם,
אל תקרא לי עם.

ביום שלישי, פעמיים כי טוב למניינם, נורו 40 רקטות ליישובי הצפון. למחרת, ביום רביעי בבוקר, שוב שוגרו 40 טילים לעבר קריית שמונה והסביבה, אדם אחד נהרג. אין מילים.