החלטת בית הדין הפלילי בהאג לפתוח בבדיקה מקדמית של פשעי מלחמה לכאורה שישראל ביצעה בשטחים, לקראת גיבוש החלטה סופית אם לפתוח בחקירה של ממש, מרגיזה, בלתי מוסרית, ובעיקר בלתי צודקת. אין לדעת לאן פני בית הדין מועדים, אך על ישראל לערוך בדק בית רציני על כל התנהלותה מאז היוודע דבר כוונתם של הפלסטינים להצטרף לבית הדין הפלילי בעקבות חתימה על אמנת רומא והניסיון הכושל של אבו מאזן לזכות בהכרת מועצת הביטחון של האו"ם בגבולות המדינה הפלסטינית העתידה לקום.

ממשלת ישראל עסוקה בהצהרות בומבסטיות, בלתי קבילות, בטיעונים צודקים שאף אחד אינו מקשיב להם, זאת במקום להבין שקיפאון מדיני והתגרות במדינות אירופה וארה"ב עלולים להוביל את ישראל לבידוד בינלאומי מזהיר. קחו לדוגמה את דברי שר החוץ אביגדור ליברמן, לפיהם ישראל תדאג לסגור את בית הדין בהאג. זו התבטאות רצינית? אנחנו ארה"ב, רוסיה, סין? אולי ננסה להשבית את עבודת מועצת הביטחון? אולי נמנע ממזכ"ל האו"ם לתור בעולם או לנאום נאומים? זו בדיחה גרועה הממחישה את השחצנות והיהירות של ממשלת ישראל הנוכחית כולה, ובפרט של שר החוץ שאינו יודע כבר איזה שפן להוציא מהכובע לקראת הבחירות.
 
אחת הדוגמאות המעלפות להתנהלות ישראל היא נייר עמדה של ד"ר דורי גולד, שגריר ישראל באו"ם בעבר, ומי שלוחש לאוזנו של ראש הממשלה. המאמר “ישראל ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג" פורסם ב"מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה", בספטמבר 2014. לאחר הסברים מדוקדקים, ד"ר גולד סקר את כל המכשולים העומדים בפני הפלסטינים כדי להשיג את מטרתם ולתבוע את ישראל על פשעי מלחמה, בעיקר משום שהרשות הפלסטינית אינה מדינה אליבא דה דורי גולד. הנה אחד ההסברים: “ב-12 באפריל 2012, לואיס מורנו אוקמפו, התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי, הצהיר בנחישות שכלל אין בסמכותו להכריע מתי תהפוך הרשות הפלסטינית למדינה. סמכות זו נחה לפתחו של המזכיר הכללי של האו"ם, בעצה אחת עם ובהנחייתה של העצרת הכללית של ארגון האומות המאוחדות. אמנם ב-20 בנובמבר 2012, העצרת הכללית של האו"ם קבעה לרשות ‘מעמד של מדינה משקיפה לא-חברה באו"ם’".
 
והנה איזה פלא: בכל זאת בית הדין הפלילי בהאג כן החליט על תחילתה של בדיקה. כדי לתת תוקף אולטימטיבי לדבריו, מזכיר ד"ר גולד את העובדה הבאה: “המזכיר הכללי של האו"ם, באן קי מון העיר ב-23 ביולי 2014 כי מי שמציבים טילים בבתי הספר של אונר"א ברצועת עזה – מבלי שנקב בשמה של חמאס –’הופכים את בתי הספר ליעד תקיפה צבאית פוטנציאלי ומסכנים חיי ילדים תמימים, את עובדי האו"ם במתקנים כאלה ומי שמבקשים מחסה במקום".
 

אלא שהערכותיו של ד"ר גולד נתקלו במציאות שונה מזו שהוא חזה. זאת ועוד, ד"ר גולד התעלם/שכח מדברי מזכ"ל האו"ם חודש לפני שפרסם את מאמרו. ואלה הדברים של מזכ"ל האו"ם בהתייחסו ל"צוק איתן": "ישראל ביצעה הפגזות חוזרות ונשנות של מתקני או"ם שבהן מצאו מקלט אזרחים פלסטינים. ההתקפות האלה מזעזעות, בלתי קבילות ובלתי מוצדקות". באן האשים את חמאס באחסון רקטות בקרבת מתקני או"ם, אבל הבהיר כי "זה לא מצדיק סיכון חיי אלפי אזרחים חפים מפשע. החוק ההומניטרי הבינלאומי מחייב הגנה על אזרחים ומתקנים אזרחיים כולל צוותי האו"ם. הדגל של האו"ם חייב להיות מכובד. מפרי האמון הזה חייבים להיות מובאים למשפט". וזה בדיוק מה שקורה עתה. 

השחצנות הישראלית ומדיניות השב ואל תעשה תפגע בנו. יצחק שמיר נגרר אל ועידת מדריד בעקבות מדינות זו. קיים חשש שעוזרו דאז וראש הממשלה כיום, נגרר אל בית הדין הפלילי בהאג בגלל אותה מדינות קלוקלת.
 
הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי