הטענות של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ שכל המערכת מושחתת ומוטה ומכורה מראש (Rigged) הדהדו בארצות הברית במשך ימים ושבועות רצופים. טראמפ האשים שיש הצבעות כפולות ושאנשים שמתו הולכים להצביע במסגרת תחיית המתים והטיית התוצאות. זו לא רק ההטיה של הבחירות, אמר טראמפ, אלא גם התקשורת שהופכת את המשחק למכור. התקשורת שקרנית, מוטה, ממציאת סיפורים, וכולה כקול אחד נגד טראמפ.



"העיתונאים שיושבים שם מאחור", הוא אמר לקהל במהלכה של עצרת בחירות שבה נכחתי גם אני, "הם 90% שקרנים ומושחתים". לא משנה המציאות (מגוון ערוצים, מגוון כלי תקשורת, ציטוטים ישירים של דבריו, בידוק עובדות) - טראמפ בשלו כבר במשך למעלה משנה. על בסיס הטיעון הצעקני הנ"ל, טראמפ משכנע את הציבור שאין אמת וכי העובדות התפוגגו. הדמוקרטיה פגומה ורקובה ואבודה מראש.



הטיעון הזה של טראמפ - שהשפעת כלי התקשורת כה מרחיקה לכת עד כדי כך שהעיתונאים משחקים בתודעה של הציבור, עד כדי כך שהאנשים הם כספוג חסר טעם וריקני, וכי כל מה שמחדירים למוחם נקלט, וכזומבים מהופנטים הם ניגשים ביום בחירות להצביע למועמד (או למועמדת) שלמענו (או שלמענה) עברו שטיפת מוח מוחלטת – חותר תחת עצם קיום השיטה הדמוקרטית.



"כולם טיפשים"


אם ללכת עם מה שאמר טראמפ על רשת CNN או פוקס ניוז ומה שהטיח בעיתון "הניו יורק טיימס" או ב"נשיונל ריוויו", מסתבר שאין אדם שמקבל החלטות תבוניות. גם בישראל משמיע ראש הממשלה את הדברים הללו, נגד מו"ל מסוים או נגד עיתונאים בכירים. אף אחד לא חושב לבד. כולם קמים בבוקר, פותחים את העיתון, מקשיבים לרדיו ומצייתים.



אין אף בוחר שסומך על תחושות הבטן שלו, על מראה עיניו. אין אף אזרח חושב, קורא, מבין ומנתח. כולם טיפשים, כולם כפופים, כולם דגיגים קטנים בתוך זרם תודעה רב-עוצמה שמונע על ידי קומץ עיתונאים מרושעים ועוינים.



צועד באותו כיוון, בנימין נתניהו. צילום: רויטרס
צועד באותו כיוון, בנימין נתניהו. צילום: רויטרס



אם כך הדבר, מדוע לתת ליצורים הבלתי מסוגלים האלה (האזרחים) זכות ללכת לקלפיות? והרי זו למעשה המשמעות של הדברים של טרמאפ. חוץ ממנו, כולם טיפשים. הוא האדם החושב היחיד. כל השאר כנועים לחרושת שמועות שקרית. בשביל מה צריך בחירות, אם כן? מדוע דמוקרטיה אם האדם אינו מסוגל לעכל את מה שהוא שומע בחדשות ולהבין את הדברים?



האמירות האלה חותרות תחת עצם הבסיס המינימלי לקיום דמוקרטיה. ושימו לב: ראש הממשלה בנימין נתניהו צועד בכיוון הזה זמן רב. התקשורת בישראל כה חזקה, הוא אומר, והופך בכך את הציבור לאפסים מאופסים שאינם מבינים דבר. 



הכותבת היא בלוגרית פוליטית ובעלת "הפלוג" – בלוג פוליטי