זה מספר שנים מדינת ישראל ניצבת תחת איום אסטרטגי של מדינות אויב וארגוני טרור באזורנו, איום המחייב פיתוח והקמה של מערך הגנה אקטיבית אל מול תפוצה חסרת תקדים של רקטות וטילים בעלי יכולות מגוונות ולטווחים שונים. מערך ההגנה האקטיבית פועל בתצורת הגנה רב־שכבתית, הבנויה ממערכות נשק ליירוט טילים ורקטות מכל הטווחים - ארוכים, בינוניים וקצרים. מערכות נשק אלו מורכבות מחץ 2, חץ 3, שרביט קסמים (קלע דוד) וכיפת ברזל. האחריות הכוללת לפיתוחם, לשיגורם ולכל מערכות השליטה והבקרה מצויה בידי מנהלת חומה במפא"ת.

המנהלת נוסדה בשנת 1991, לאחר מלחמת המפרץ הראשונה, והפרויקטים בניהולה מפותחים בידי התעשיות הביטחוניות הישראליות, וחלקם מתבצעים בשיתוף עם תעשיות ביטחוניות אמריקאיות ובמימון משותף עם ארה"ב.

ניסויי יירוט בגרסה מתקדמת של "שרביט קסמים". צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון



בימים האחרונים הושלמה סדרת ניסויים לגרסה מתקדמת של שרביט קסמים על ידי מנהלת חומה, חברת רפאל וחילות האוויר והים, בשיתוף המינהל האמריקאי להגנה מפני טילים (MDA). במסגרת הניסויים יירטו לוחמי ההגנה האווירית, בפעם הראשונה בעולם, מטרות המדמות טילי שיוט ומטוסים ללא טייס - ומערכות ההגנה עמדו באתגרים בהצלחה גדולה. תוצאות הניסויים יאפשרו למהנדסי הפיתוח להמשיך לשדרג את היכולות המבצעיות של המערכת.

בשנה שעברה הופתעה ישראל ממתקפת המל"טים המתאבדים וטילי השיוט האיראניים על מתקני הנפט בערב הסעודית, וקיים חשש שהאיראנים ינסו, בתגובה לתקיפות ולפעולות המיוחסות לישראל, לשגר מל"טים מתאבדים וטילי שיוט לשטח ישראל. לכן ישנה חשיבות רבה לעיתוי הניסויים המוצלחים, מספר שבועות לאחר חיסולו של אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פח'ריזאדה, וההצהרות האיראניות בדבר נקמה צפויה. בכך מייצרת ישראל נדבך נוסף במערך ההרתעה העשוי לעכב או להסיר כוונת נקם איראנית, או להסיטה לאפיק שונה משיגור טילים או מל"טים.

עם כל הסיפוק ושביעות הרצון מתוצאות הניסויים, צריך לחזור ולהזהיר כי אין הרמטיות במערך ההגנה, ומי שיטרח ויחפש סדקים או פרצות, תמיד ימצא את מבוקשו. מאידך, יש בהחלט מקום להצדיע ליכולות הטכנולוגיות המרשימות של צוותי התעשיות הביטחוניות וצוותי הקרקע שלנו ולברך על שיתוף הפעולה המוצלח שלנו עם ארה"ב. זהו נכס בעל משמעות ארוכת טווח, ייחודי ומרשים.

ניסוי במערכת ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
ניסוי במערכת ''שרביט קסמים'' (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)


כפי שסיכם תא"ל במיל' פיני יונגמן מרפאל: "היכולת שהוכחה בסדרת הניסויים מבטיחה למדינת ישראל ביטחון רב יותר להתמודדות עם איומים קיימים ועתידיים. כאשר מערכות ההגנה הרב־שכבתית משתלבות יחד, הן יכולות להתמודד עם מספר איומים בו־זמנית ולתת הגנה טובה הרבה יותר לאזרחי מדינת ישראל".


להחזיר את הבנים


באמצעי התקשורת דווח בימים האחרונים על התקדמות במגעים לעסקת שבויים עם חמאס. לידיעות אלה לא הייתה כל התייחסות ולו חצי רשמית. אחרי כמעט כל מלחמות ישראל התרחשו עסקאות חילופי שבויים וחללים עם מדינות אויב, והחל משנות ה־80 עם חיזבאללה וחמאס.
יש הגורסים כי שחרור מחבלים פוגע בהרתעה ומספק לארגוני הטרור תמריצים חדשים לביצוע פיגועים וחטיפות. הפלסטינים סופרים כ־40 הזדמנויות שבהן ממשלת ישראל החליטה על עסקאות של שחרור מחבלים, כאשר בעסקת ג'יבריל לפני 35 שנים שוחררו 1,150 מחבלים וכמה בודדים מהם שבו ורצחו יהודים. את אותה תופעה שבנו וראינו גם אצל כמה ממשוחררי עסקת שליט.

כולנו, כמובן, ערים לעובדה שארגון טרור אכזרי בראשות מחבל ששוחרר בעסקת שליט מחזיק בשני אזרחים חיים ובשתי גופות של חיילי צה"ל, ומשתמש בהם כבקלפי מיקוח לשחרור חבריו הרוצחים והמפגעים. זוהי חובתה המוסרית העליונה של המדינה לפעול לשחרורם ולהביא את החללים לקבר ישראל, ושוב עולה הדילמה הקבועה: באיזה מחיר?

אין ספק כי חמאס מנסה למקסם את התמורה שיקבל ולשחרר במסגרת העסקה כמה שיותר מחבלים. ההכרעה בנושא קשה, רגישה ובעלת מחיר לא קל. אני סבור כי קדושת החזרת החיים והחללים עולה, לאין שיעור, על שאר השיקולים, שאיני מקל בהם ראש.

הגיעה העת לאמץ את מסקנות והמלצות ועדת שמגר לנושא השבויים והנעדרים, שיקלו על מקבלי ההחלטות בנושא. בתקופה שבה ישנה התמודדות עם מגיפה קשה מנשוא, קשיים כלכליים כבדים וחוסר יציבות פוליטית, נראה כי הכרעות קשות נוטות להידחות בשל צוק העתים, אך אסור שנושא השבויים והנעדרים יידחק לקרן זווית. על הגורמים המתאימים לעסוק בפתרון הסוגיה ללא לאות ולהביאה לכדי סיום.

כל המותחים ביקורת, מוצדקות ככל שיהיו טענותיהם, חייבים להתעלות ולשקול בכובד ראש את חובתה של המדינה למשרתיה ולאזרחיה, ולהפנים את העובדה שארגוני המודיעין והביטחון שלנו מסוגלים להתמודד עם כל ההשלכות הצפויות מעוד מהלך של עסקת שחרור מחבלים.
דווקא התקופה הנוכחית והקשיים שהיא מייצרת יכולה להוות הזדמנות לביצוע עסקה, שתשים קץ לסבלן של המשפחות ותאפשר לישראל לעמוד במחויבותה לחייליה ולאזרחיה הנמקים בשבי זמן רב. ההתעצמות ההגנתית המרשימה, היכולות הטכנולוגיות האדירות והיותה של ישראל כל כך מתקדמת וחזקה - מהווים ערובה לכך שגם עוד עסקה של שחרור מחבלים לא תחליש או תפגע בחוסנה.


זוכרים את אמנון


מחר ימלאו שמונה שנים לפטירתו של הרמטכ"ל ה־15 רב־אלוף אמנון ליפקין־שחק ז"ל. קצין כריזמתי, נבון בצורה יוצאת דופן, שמנהיגותו השקטה הקנתה לו מעריצים רבים. דווקא עתה, בעיצומו של הוויכוח הפוליטי ומעורבותם של רמטכ"לים בזירה הפוליטית, חסרה דמותו התמירה והשקולה. חסר שכל ישר ואמיץ שיאזן את הדברים. אף שדרכו הפוליטית לא צלחה, אמנון ייזכר כנסיך אצילי, מוביל דרך ומנהיג. לוחם למען השלום ולמען חברה טובה יותר בארצנו.

הכותב הינו ראש השב"כ לשעבר ונשיא חברת C.G.i למודיעין עסקי
[email protected]