זוכרים את ניצב ג'מאל חכרוש, שעמד בראש אגף סיף לסיכול פשיעה בחברה הערבית בישראל? חכרוש זכה לכינוי "הניצב המדלג" לאחר שתועד מדלג מעל קורבן בזירת רצח בכפר כנא לפני שנתיים והחליט לפרוש מהמשטרה. הוא היה הניצב הראשון שאמור היה להתמודד עם הפשיעה במגזר הערבי, אך הישגיו לא הרקיעו שחקים.

ההישג שאפשר לזקוף לתקופת כהונתו הוא בניית 12 תחנות משטרה ביישובים ערביים וגיוס כ־300 שוטרים מהמגזר הערבי, בהם 32 נשים. אין לזלזל בהישג הזה, אבל את כל זה ניתן היה לעשות גם ללא הקמת אגף סיף. על גיוס השוטרים אחראי ממילא אגף כוח אדם של המשטרה, ועל בניית התחנות אחראי אגף הבינוי.


נזכרתי בחכרוש כששמעתי שחמישה בני אדם נפצעו באירוע ירי בכפר קאסם בסוף השבוע, לאחר שהם באו לניחום אבלים, וכל זאת במרחק 300 מטר מתחנת המשטרה של כפר קאסם. גם אני, כמו רבים אחרים, שאלתי את עצמי: מה עושה המשטרה כשהפשיעה בכפרים הערביים שוב מרימה ראש, ועד מתי ייאלצו התושבים ביישובים הערביים לשלם את מחיר ההזנחה של כל ממשלות ישראל בעבר? שמעתי את השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', שמתגורר בכפר קאסם, מגדיר את המעשה: "כאוס בלתי נורמלי, התקפת טרור לכל דבר, וניסיון טבח".

השר פריג' צודק. הפשיעה במגזר הערבי ממשיכה להשתולל, וכמויות הנשק שנאספו עד כה הן רק טיפה בים. בכפרים הערביים יש מחסני נשק שכנראה לא מביישים כמה חטיבות סדירות בצה"ל, ומי שגרים שם - מהמרים על חייהם כשהם מחליטים לצאת מהבית. במשחק הזה, שהפך לרולטה של החיים, חייב להיות רק מנצח אחד והוא שלטון החוק. המשטרה עושה הרבה מאוד, אלא שהזנחה של שנים אינה יכולה להיפתר בחודשים בודדים, ולכן צריך לתת את הזמן הדרוש לכל גורמי האכיפה כדי שיוכלו לבצע ביסודיות את החלטת הממשלה.


באוקטובר האחרון קיבלה הממשלה החלטה מעשית, שלא התקבלה באף לא אחת מממשלות ישראל, לפעול לחיזוק שלטון החוק והמשילות במגזר הערבי ולהחזיר את הביטחון האישי ואת אמון הציבור במערכות אכיפת החוק. התוכנית מדברת על פירוק ארגוני הפשיעה במגזר הערבי והפחתת תופעות הפשיעה, תוך פגיעה באמצעים הכלכליים שעומדים לרשות ארגוני הפשיעה שפועלים ביישובים הערביים. תוכנית הממשלה מדברת גם על הגברת תחושת הביטחון באזורים נוספים בארץ, בעיקר בנגב שהפך מזמן למערב הפרוע של ישראל. מדובר במהלך שאמור להתנהל בשיתוף עם הרשות להלבנת הון, רשות המסים ויחידות החילוט של האפוטרופוס הכללי, כשהכוונה היא לחלט את רכושם של עבריינים וארגוני פשיעה.

פרקליטות המדינה אמורה לבצע בכל שנה 70 מבצעי אכיפה עם המשטרה. קראתי את תוכניתה של הממשלה בעניין רב, והתרשמתי שמדובר בתוכנית רצינית ומעמיקה, שמדברת גם על קידום חקיקה שאמורה לסייע לנפגעי עבירה במגזר הערבי, לרבות קטינים. התוכנית מדברת גם על כך שבתום כל שנת פעילות תבוצע הערכת מצב, שתבחן אם כל היעדים הושגו, ואם יש למשל צורך להעביר תקציבים בין תחומי הפעילות השונים.


הפשיעה במגזר הערבי תימשך גם בתקופה הקרובה. מה שלא נעשה במשך עשרות שנים - לא ניתן לעשות בשנה אחת. התוכנית שאישרה הממשלה אמורה להתמודד עם פשיעה שלא טופלה עשרות שנים. ארגוני הפשע בחברה הערבית עשו ביישובים הערביים ככל העולה על רוחם. לראשונה הם מבינים שהם על זמן שאול. אם הממשלה תצליח לבצע בתקופה הקרובה רק מחצית ממה שנכתב בנייר העבודה המפורט, אני משוכנע שמה שהיה במגזר הערבי יהפוך לנחלת העבר.