הילרי קלינטון כשלה הערב (ראשון), ולא רק ברגליה. היא כשלה בכך שלא חשפה בפני הציבור את מצבה הרפואי וכשלה בכך שברגע אחד הבריזה לעיתונאים ושללה מהתקשורת החופשית בארה״ב את האפשרות לסקר את רגעי הקריסה.

בעיות הבריאות המוכחשות שלה המחישו את חשיבותם של עיתונאי הקמפיין. הם אמורים להיות שם אם קורה משהו. אולם,  קלינטון וצוותה הבכיר, ברגע של שיקול דעת שגוי, הבריזו להם. הם קיפלו את המועמדת לתוך הוואן והסתלקו מהמקום, שועטים לעבר הדירה של צ׳לסי. תומך של קלינטון עמד וצילם והעלה וידאו זריז לטוויטר. וכמו כל דבר בעת החדשה, ההסתרה הפכה לבעיה. 
אם החולי הוא קל (אולי כן, אולי לא) טשטוש העקבות הוא הבעיה הגדולה. הסינדרלה קלינטון לא יכולה לטשטש את המידע. היא שמטה נעל בשטח, אך צולמה כשהיא קורסת, ורגעי האמת משקפים את מה שטוענים כל מבקריה הגדולים: האמת אינה נר לרגליה. עקב אכילס שלה התגלה אתמול במערומיו.


העיתונות האמריקאית נוהגת להקפיד על "משמרת-מוות", קבוצה קטנה של כתבי פול (בז׳רגון, Pool Reporters) הצמודים למועמד/ת בכל עת. הכלל הזה הופר אתמול ברגל יחפה וגסה. 
מעבר לכך, כלל קדוש יותר מופר מזה חודשים ארוכים. הרופאה האישית של קלינטון, ד״ר ליסה ברדק (כן, זהו שם אמיתי) דיווחה לאמריקה על מצבה הרפואי של קלינטון ביולי 2015, כולל התייחסות לאותו קריש דם בראש שמנע ממנה לעבוד באופן סדיר בשנת 2012. תחת הוראות הרופאה היא עבדה רק כמה שעות ביום במשך כמה שבועות. לכאורה בשל כך, היא גם לא קיבלה את תדרוכי השמירה על חומרים סודיים ואיסורי הפצת המידע במיילים פרטיים.
מאז יולי 2015 לא חשפה קלינטון בפני הציבור דוחות רפואיים נוספים וד״ר ברדק פרסמה הודעות לעיתונות, לפיהם מצבה הרפואי  לא השתנה. האם יש מי שמאמין לכך עתה, אחרי השיעולים ואחרי הקריסה אתמול? ספק רב. לקלינטון כדאי לצרף אליה לקמפיין בוחן כליות ולב שיגיד ויסביר מה לא בסדר איתה. 
אגב, הדין חל גם על טראמפ. דוח הבריאות שלו עד היום היה מגוחך להחריד. גם ממנו מצופה לקחת את הנושא הזה ברצינות. הוא מבוגר מקלינטון בשנתיים והציבור האמריקאי זכאי לדעת איזה תרופות הוא נוטל (אם בכלל).

טראמפ. יצטרך גם הוא לחשוף את הדוחות. צילום: רויטרס
טראמפ. יצטרך גם הוא לחשוף את הדוחות. צילום: רויטרס
היסטוריונים אמריקאיים יודעים לספר על בריאותו הגרועה של ג'ון פ. קנדי. אם הציבור היה מודע לתחלואיו, ספק אם היה בוחר בו. הקמפיין שלו הסתיר את המידע. וודרו וילסון כמעט מת משבץ ב- 1919 , אך סבל מסדרה של אירועי שבץ כבר מ- 1906. אחרי השבץ האחרון נוטרל לשבועות, התנייד בכסא גלגלים, בקושי ראה בעין אחת - וכל זה הוסתר מן הציבור. 
הימים ההם חלפו ולא ישובו. קלינטון מבקשת להיות נשיאה בעידן השקיפות. ואם שקיפות, רצוי שזה יכלול גם דברים כמו שיקוף ריאה, או שהיא לא תהיה נשיאה. 
הכותבת הנה בעלת הפלוג - הבלוג הפוליטי