הדורסנות, הקיצוניות והנזקים שהביאה עמה "ממשלת הימין על מלא" - לא רק שהוציאו מאות אלפי אזרחיות ואזרחים לרחובות, אלא גם החלו לייצר שינוי בשיח של המחנה הליברלי. לא עוד הלקאה עצמית והיסחפות אחרי הדה־לגיטימציה שמובילים תועמלני הימין כנגד מושגים, אישים וארגונים, אלא הרבה יותר קבלה והכרה בחשיבות שיתוף הפעולה בין כל חלקי המחנה.

אחת התמורות הישירות של השינוי היא חזרתה לשיח של המילה "כיבוש", שהפכה לאורך השנים כמעט לנלעגת. הנה היא חוזרת עם ההבנה שהכיבוש לא רק פוגע בפלסטינים ובחיילים הנשלחים לאכוף אותו, אלא ששיטותיו זוחלות אט־אט פנימה לתוככי החברה הישראלית ולמנגנוני אכיפת החוק שלה. חולצות ושלטי "אין דמוקרטיה עם כיבוש" הפכו לנפוצים באירועי המחאה, וחברי "הגוש נגד הכיבוש" היום מושכים אליהם יותר ויותר פעילים ומפגינים. לאחרונה שמענו גם מהבמה המרכזית בקפלן קישור בין המאבק במהפכה המשפטית למאבק בעליונות היהודית ובפוגרומים שמבצעים פשיסטים יהודים.

כמנכ"ל ג'יי סטריט ישראל זכיתי לחוות באופן בלתי אמצעי את השינוי המבורך הזה, שהשפעתו רחבה ממעגל תומכי המחאה. כשהשר עמיחי שיקלי עלה לשידור בתוכניתה של איילה חסון בכאן 11 וכינה את ג'יי סטריט "ארגון עוין", הוא ציפה לתמיכה מקיר לקיר, אך להפתעתו, משתתפים בפאנל מיהרו להוכיח אותו על טעותו. פתאום התגלה שהרפלקס המותנה של המרכז הישראלי ליישר קו עם ההסתה מימין, כפי שנעשה בעבר, התערער. גם בקרב יהדות העולם מסתמן שינוי פרדיגמה. הנטייה ליישר קו עם ממשלות ישראל, בלי קשר לערכים שהן מייצגות, מתערערת.

יותר ויותר מבינים שאפשר להיות ציוני תומך ישראל גם כשמבקרים את הממשלה, בדיוק כמו אותם פטריוטים ישראלים שנאבקים בממשלה שמנסה לחסל את הדמוקרטיה ואת זכויות הפרט והמיעוטים שלנו. עלינו להמשיך ולהילחם נגד כל אותם ניסיונות מימין לייצר דה־לגיטימציה לכל מי שמבקשים לדבר על הכיבוש ולפעול לסיומו.

האתגר המרכזי שעומד כעת לפתחנו הוא הניסיון של משרד החינוך לשלול מפורום המשפחות השכולות הישראלי־פלסטיני את הזכות לקיים פעולות במערכת החינוך כחלק מתוכנית גפ"ן. קול גדול, חזק ובטוח בעצמו צריך לקום אל מול גורמים כמו ח"כ אלמוג כהן שמאיים להגיע "לפוצץ" קייטנות של פורום המשפחות השכולות, שר החינוך יואב קיש שמבקש לפגוע בתכנים של שותפות ודו־קיום ועוד. הקול הזה צריך להישמע לא רק משמאל, אלא מכל גורמי האופוזיציה והמחאה. קול שלא מפחד מתוויות, לא מפחד ממערך ההכפשות והדה־לגיטימציה מימין ונאבק למען הזכות לראות גם את הצד השני כבני אדם, למען סיום הכיבוש ולמען חיזוק הדמוקרטיה הישראלית שהכיבוש חלחל לתוכה ועלול להביא לאובדנה.

הכותב הוא מנכ"ל בישראל של השדולה האמריקאית J Street. לשעבר דיפלומט בנציגויות ישראל בוושינגטון ובוסטון ויועץ מדיני לנשיא המדינה