“אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא ביושר ובאמונה כל חובה המוטלת עליי כעובד המדינה" היא הצהרת האמונים שבה מחויב כל עובד מדינה בהתאם לחוק שירות המדינה. במסגרת המסע לדה־לגיטימציה לחברה הערבית, ועל הדרך גם לשירות החוץ, העבירה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק שיזם שר החוץ אלי כהן, המחייבת כל ראש נציגות דיפלומטית או קונסולרית בהצהרת אמונים נוספת, הפעם למדינת ישראל כ“מדינה יהודית ודמוקרטית". לא יושרתו של שירות החוץ עומדת בראש מעייניו של מקדם החוק השר כהן, אלא רצונו לראות את אלו מאזרחי ישראל הלא יהודים שבחרו לקשור את גורלם בגורל המדינה ולייצגה בנכר, נדרשים להוכיח שוב את נאמנותם, שכהן מטיל בה ספק.

המסר מ"חוק הנאמנות" הזה הוא לא רק לאנשי שירות החוץ הלא יהודים, אלא לכל הדיפלומטיות והדיפלומטים – אין זה משנה שבחרתם בקריירה תובענית שבצדה תגמול צנוע, רק כדי ליהנות מהזכות לייצג את מדינתכם; מבחינת הממשלה הנוכחית, כולכם בבחינת חשודים מיידיים. כמו הנוהג הנאלח לצפות בשפתיהם של שחקני הנבחרת הערבים במהלך שירת “התקווה" ולגנותם על שלא צעקו בגרון ניחר “נפש יהודי הומייה", כך גם במקרה הזה מדובר בניסיון להציב סימן שאלה לגבי נאמנותם של הדיפלומטים והדיפלומטיות הלא יהודים ושל כל נשות ואנשי שירות החוץ.

אסור שנשכח שבימים אלה מתמודדים הדיפלומטים הישראלים עם משימה כמעט בלתי אפשרית, להסביר ממשלה שמבקשת לפגוע בערכים הדמוקרטיים של המדינה. למרות הקושי, אנשי שירות החוץ ממשיכים לייצג את המדינה ולהסביר את מורכבותה של החברה הישראלית. ממשיכים להיאבק על מעמדה הבינלאומי של מדינה שממשלתה עושה כל שביכולתה כדי להחריבו. דווקא כעת, במקום לעודדם, במקום לנסות ולסייע להם, בוחר שר החוץ ובוחרת כנסת ישראל לחוקק חוק שכל מטרתו היא לפגוע בהם ולהטיל ספק בנאמנותם למדינה שאותה בחרו לשרת ולייצג.

החוק הזה הוא חלק מתוכנית סדורה לייצר דה־לגיטימציה לחברה הערבית. העובדה שהיו לו שישה מתנגדים בלבד היא עוד הוכחה לכך שרוב חבריה של האופוזיציה עדיין לא הפנימו שאזרחי ישראל הערבים הם רק הקורבן הראשון והקל בדרך לחיסול הדמוקרטיה הישראלית. חוק אחרי חוק, החלטה אחרי החלטה, מנסות הממשלה והקואליציה לייצר דה־לגיטימציה לחברה הערבית, להכשיר את הקרקע להוצאתה מהמשחק הפוליטי, על מנת להבטיח לעצמן את המשכיות השלטון. מי שלא מנעו את ההצעה הזו שמבקשת לפגוע דווקא בתדמיתם של אלו שמובילים את ההשתלבות של החברה הערבית - נתנו בכך רוח גבית לעוד חקיקה, לעוד “מבחני נאמנות" ולעוד דה־לגיטימציה שבסופו של דבר תפגע גם בהם.

חובה לעשות כל שניתן כדי לעצור את המשך חקיקת החוק המזיק הזה. למען שילוב החברה הערבית, למען חוסנו של שירות החוץ ולמען הדמוקרטיה הישראלית. שום דבר טוב לא יצא מחוק שכל מטרתו היא הטלת ספק בנאמנותם של בכירי שירות החוץ של מדינת ישראל.

הכותב הוא מנכ"ל ג'יי סטריט ישראל, לשעבר קונסול ישראל בבוסטון