לפני ימים אחדים פורסמו נתוני הזכאות לבגרות במפת חלוקה ארצית. נתונים אלו הגיעו רגע אחרי איומי השביתה בתיכונים, שנגמרו בהסדר, ובסמוך לבחירות המקומיות, בהם אחד המוטיבים המרכזיים הוא הדגש המוצב על תחום החינוך. רק לאחרונה סיקרתי בהרחבה את המאבק הדרוזי בנושאי התכנון, הבנייה וההחלטה על הקמתה של מועצת עם עממית דרוזית לטיפול בנושא. בכל הנוגע לתחום החינוך ולזכאות לעדה הדרוזית - יש בהחלט במה להתגאות.

החרדים בתחתית הזכאים לבגרות, תלמידי הפריפריה מתוקצבים יותר מחבריהם במרכז

גם היישוב חורפיש וגם בית גא'ן נמצאים בצמרת הרשימה, מה שמראה שניתן ויש לחבק את אלו שלא נמצאים בזרם המרכזי של הממסד הישראלי. אך השינוי הטמון בחינוך ובהצלחה נמצא לא רק בפריפריה הגאוגרפית, אלא גם במה שנקרא הפריפריה החברתית - שנמצאת דווקא במרכז הארץ.

בעבר, מקומות כמו בת ים או אור יהודה היו מקומות שנחשבו לתחתית הסולם. אך במדדים האחרונים, בהחלט נמצאת תנופה בזו וגם בזו. המפתח לשילוב החברתי הוא חינוך, זאת אנו יודעים. השאלה היא  - כיצד הופכים את אותם המקומות לנחשבים יותר? שוחחתי על כך, בין היתר, עם ראש העיר אור יהודה, ליאת שוחט, שסיפרה על עלייה של 33% ב-7 שנים.

הנתונים עליהם סיפרה ראש העיר, הציגו שיפור שמצביע על 85% זכאות מקרב התלמידים שגרים בעיר ו-81.2% מקרב התלמידים שלומדים בעיר. למעשה, מדובר בנתון הגבוה ביותר שהיה לעיר.

שוחט סיפרה: "אני גאה בכל אחד ואחת מתלמידי אור יהודה על ההישגים המדהימים הללו שמעידים שההשקעה בחינוך ילדינו - משתלמת. הנהגנו מדיניות של חתירה למצוינות ואני שמחה שיש לכך תוצאות, אבל אנחנו לא נחים על זרי הדפנה ונמשיך להשקיע את הטוב ביותר בתלמידינו, כדי שההישגים הללו רק ימשיכו ויעלו עוד ועוד עם השקעה אדירה נוספת בתוכניות חינוכיות תוך מתן דגש משמעותי למתמטיקה ואנגלית, עם פיתוח מקצועי לצוותים החינוכיים. עם עזרה ותגבורים לתלמידים שזקוקים לכך, עם הרבה מאוד תשומת לב לכל תלמיד ותלמידה. ציונים זה לא הכול, אבל הם גם אחד המפתחות החשובים ביותר להצלחה - ובדיוק בשביל זה מהיום הראשון בתפקיד אני מכוונת גבוה. הצלחנו באופן מרשים עד היום עם גרף עלייה מדהים - וב"ה נמשיך לטפס לעוד ועוד פסגות חדשות.

גם ראש עיריית דימונה התגאה בנתוני העיר וכתב:" מערכת החינוך בדימונה - במקום הראשון. זה לא סוד שאנחנו משקיעים במערכת החינוך שלנו המון משאבים וכמה טוב לקצור את הפירות. משרד החינוך פרסם השבוע את התמונה החינוכית ואיזו גאווה הביאה מערכת החינוך של העיר. דימונה מובילה בראש הטבלה של ערי מחוז דרום מעל 20000 תושבים עם זכאות לבגרות של 90%. גאה במובילי המערכת - מנהל האגף, מנהלים ומנהלות, מורים ומורות וכל אנשי החינוך והמנהלה." פעם דימונה הייתה אולי הדוגמא של ערי הפריפריה".

בעיר אחרת שהפכה כבר למודל למצוינות, הלוא היא נס ציונה, התגאו: "97.2% זכאים לבגרות. 79.6% מסיימים עם 5 יח"ל אנגלית ו-34.9% מסיימים עם 5 יח"ל מתמטיקה".

בשיחה עם "מעריב", ענה ראש העיר, שמואל בוקסר, על נושא אחר, והוא כי לעיתים נמתחת ביקורת על נוער "הדור החדש", שמחובר יותר לדיגיטל, ויש הטוענים כי זה נעשה על חשבון ערכים. עבור בוקסר, התמונה שונה בתכליתה: "נתוני משרד החינוך מוכיחים לנו שוב כמה מצוינים הנערות והנערים שלנו – וכמה מערכת החינוך והצוותים החינוכיים בעיר יודעים לחבק, לעטוף ולדחוף קדימה. המדיניות לראות כל נער ונערה - את הפוטנציאל האישי, הצרכים, השאיפות וגם האתגרים והקשיים, היו המצפן והמצפון שלנו בתקופת הקורונה, והם מנחים אותנו גם בכל זמן אחר. יש בנס ציונה נוער מצוין וכך גם בכל מדינת ישראל".