במלחמת יום כיפור ניצחנו בקרב והפסדנו במלחמה. הפסקת האש נכנסה לתוקף כאשר צה"ל נמצא 101 ק"מ מקהיר, הארמיה ה-3 מכותרת לחלוטין בסיני, ובגזרה הסורית צה"ל צופה בדמשק ממרחק של 40 ק"מ בלבד. אנואר סאדאת, נשיא מצרים, מימש באופן מלא את אחד המסרים המפורסמים של קרל פון קלאוזביץ, אחד מאבות המלחמה המודרנית שכתב בספרו "על המלחמה": "המלחמה אינה אלא המשך המדיניות בתוספת אמצעים אחרים". סאדאת רצה לקבל בחזרה את כל סיני, זו הייתה מטרתו ולשם כך יצא למלחמה. אמנם הוא הפסיד בקרב לצה"ל, אך השיג את מטרותיו המדיניות וקיבל בחזרה את כל סיני. אגב, על עזה הוא ויתר. 

דוגמא הפוכה היא מעורבות ארה"ב בויאטנם. תאוריית (קונספציית) הדומינו שכונתה גם 'דוקטרינת טרומן' שאומצה ע"י הנשא איזנהאור בשנת 1954 במלחמת הודו סין. ארה"ב החליטה להתערב במלחמת האזרחים בויאטנם, במטרה למנוע את נפילת דרום ויטנאם לידי צפון ויאטנם הקומינסטית. האמריקאים חששו שנפילת דרום ויאטנם, תהיה נפילת אבן דומינו שתגרור למפולות נוספות ותסכן את המשטר הדמוקרטי בעולם. במסגרת סמינר שעשיתי לפני שנים רבות בתואר הראשון, חקרתי את אירועי מלחמת ויטנאם שנמשכה למעשה בין השנים 1975-1955 ובסופה ארה"ב הובסה והפסידה במלחמה. חקרתי את המלחמה באמצעות מודל הנחישות (Resolve Model) אותו ייצגה צפון ויטנאם אל מול מודל היכולת/עצמה (Capability Model) אותו ייצגה כמובן ארה"ב. הנתון שהדהים אותי היה שצבא ארה"ב לא הפסיד אף קרב במלחמה הזו, אבל את המלחמה ארה"ב הפסידה ובגדול.

את הקרב מול החמאס הפסדנו בשבת השחורה של שמחת תורה-7.10.23. ארגון טרור, קטן ורצחני כבש חלקים משמעותיים במערב הנגב של מדינת ישראל העצמתית. נרצחו באכזריות כ-1,300 ישראלים ו-240 חיילים, חיילות, אזרחיות ואזרחים ישראלים בכל הגילים ועובדים זרים, נחטפו לעזה. את זה לא נשנה, אולם, יש לנו הזדמנות לנצח את המלחמה. אם אכן, נצליח ליצור מציאות בטחונית שונה לחלוטין גם בגזרת עזה וגם בגבול הצפון, ננצח את המלחמה למרות שהפסדנו בקרב. אם תושבי מערב הנגב ותושבי גבול הצפון יוכלו לישון בבטחון, שכרגע אינו קיים, נצא שידינו על העליונה.

באותו יום כיפור הארור לפני 50 שנה, ניצחנו בקרב, הפסדנו במלחמה, אך הרווחנו שלום בזכות המנהיגות של בגין ש"זז כיסא" ושינה דיעותיו, וכבר למעלה מ-40 שנים הגבול עם מצרים, שהייתה הגדולה והחזקה באויבות שלנו הוא גבול שקט של שלום. הגנרל הסיני סון טצו כתב בספרו 'אמנות המלחמה' לפני 2,000 שנים: "אסטרטגיה בלי טקטיקה היא הדרך האיטית ביותר לניצחון. טקטיקה בלי אסטרטגיה, זה הרעש שלפני התבוסה". אני מקווה שתהיה לנו מנהיגות אמיצה, ערכית שתגבש אסטרטגיה ברורה, ותשכיל לקבל החלטות קשות למרות המחירים הכרוכים בכך. אם כך תעשה, ומדינת ישראל 'תזוז כיסא', יתכן ותהיה תקומה אחרי שמחת תורה השחורה ולא יהיה לנו עוד 'יום כיפור'.
  
ד"ר בועז שליט הוא פסיכולוג ארגוני, ראש התוכנית באסטרטגיה, יזמות וחדשנות, מנע"ס, הקריה האקדמית אונו, מנכ"ל דינגו ליעוץ אסטרטגי וכותב הספר 'לזוז כיסא'.