תקופת ההתקרבות: מגיפת הקורונה שלא מבחינה בין בני האדם וממשלת האחדות השואפת להטיב עם כולם יוצרות תנאים שלא היו בעבר, שיאפשרו לקרב את המגזר הערבי למיינסטרים הישראלי. אינני מדבר על הרשימה המשותפת, שלה יש אג’נדה פוליטית מוצהרת שאינה תורמת לשיפור מצב האוכלוסייה הערבית ביומיום ובעצם מקשה עליה להשתלב בחברה. אני מכוון את דבריי לרוב הדומם במגזר הערבי, שרוצה להיות חלק בלתי נפרד מהחברה בארץ, להתפרנס בכבוד ולהתקדם בחיים. רואים ושומעים אותם בכל מקום. אלה ימים שמהווים הזדמנות יוצאת דופן כדי לפעול למען ההתקרבות. ברור שצריך זמן ומאמצים תמידיים כדי להשיג זאת, אבל לדעתי זה בהישג יד.

בדיונים הרבים שהתקיימו בזמנו בעקבות נאומו של נשיא המדינה רובי ריבלין בכנס הרצליה על תורת השבטים נוצר מכנה משותף בין נציגי השבטים, המצביע על אפשרות של דו־קיום, וזו לא אוטופיה.

ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: מארק ניימן, לע''מ)
ראובן ריבלין ובני גנץ (צילום: מארק ניימן, לע''מ)


כדי להגיע למצב כזה אני מציע את הצעדים הבאים: הראשון, ליצור מדורים שבועיים מיוחדים בתקשורת הישראלית ובתקשורת במגזר הערבי, שיפרסמו דברים המתרחשים בשתי החברות. זה יאפשר להכיר בצורה יותר טובה אחד את השני וגם לבטל סטיגמות קיימות בשני הצדדים. השני, יישום רעיון שעלה בדיוני השבטים, והוא קביעת יום חופש כלל ארצי, ללא קשר לדת או ללאום או לכל דבר אחר. הכוונה ליום חופש לכולם, שיצאו ליהנות בחיק הטבע, למשל, ובמפגשים בין כל האנשים. זהו יום הדומה לחג "שם אל־נסים" המצרי. מדובר בחג עתיק יומין המציין את בוא האביב בלי זיקה דתית או אחרת, פשוט להיפגש להכיר ולדבר, וזה יעזור להכיר עוד יותר טוב את שתי החברות, היהודית והערבית. השלישי, החזרת לימוד השפה הערבית בבתי הספר היהודיים, ובמקביל להוסיף שעות לימוד של השפה העברית במגזר הערבי. הרביעי, להרבות ביוזמות טכנולוגיות וסטארטאפים במגזר הערבי שיביאו בסופו של דבר תועלת לכלל החברה. ולבסוף, מינוי יועץ לראש הממשלה לענייני המגזר הערבי. היה בעבר תפקיד כזה, ואנשי המגזר ראו בו אז כתובת לדאגותיהם ולבקשותיהם. יועץ כזה עם סמכויות יוכל לקרב לבבות.

אלה הצעות שכולן מתמקדות במישור החברתי־כלכלי שייתן אופק למגזר הערבי ויציל אותו מציפורני המשותפת, שהיא בעלת אידיאולוגיה פוליטית שלא מטיבה עם הבעיות והקשיים של המגזר. חייבים להפריד ביניהם ולכוון את כל המאמצים שלנו כלפי האוכלוסייה במישרין. מזדמן לי מדי פעם להאזין לתוכנית הרדיו “מרחאבית" עם ערן זינגר בכאן – תאגיד השידור הישראלי, ובה ראיונות ושיחות עם אנשים במגזר הערבי שתמיד מחדשים ושלא קוראים ולא שומעים עליהם בשוטף. חשיפתה ברבים רק תשפר את הידע וההיכרות בין שני חלקי החברה. זו הזדמנות שיש לתפוס.