אם יש משהו שהמהומות האלימות שפרצו ברחובות ישראל בחודש שעבר הוכיחו, הוא עד כמה מסוכן הנתק בין היהודים לערבים בישראל. עשורים של זרות, איבה וחשדנות הובילו לפיצוץ. כיום, מרבית בני הנוער היהודים והערבים לא יזכו להיפגש לעולם עם בני ובנות הלאום השני. מכאן קצרה הדרך להגדרת האחר כאויב.

משום כך הממשלה החדשה שהוקמה על בסיס שותפות יהודית וערבית היא צעד חשוב לתיקון המצב. הצעדים הבאים לכך והחשובים ביותר מצויים במשרד ממשלתי אחד. לא מדובר על המשרד לביטחון פנים ואפילו לא על משרד הביטחון, אלא על משרד החינוך שאליו נכנסה בשעה טובה השרה יפעת שאשא־ביטון. כדי להצליח במשימתה לייצר עתיד טוב יותר לכל ילדי ישראל, יש לנקוט שלושה צעדים מיידיים.

הצעד הראשון הוא ליצור תוכנית אסטרטגית לחינוך לחיים משותפים. בשני העשורים האחרונים, לאחר קריסת תהליך השלום בסוף שנות ה־90, הצטמצמו האמונה וההשקעה בחינוך דיאלוגי לחברה משותפת, המניח שבני נוער שמכירים את האחר ומכבדים את דעותיו, קשייו ואת הנרטיב השונה שלו יגדלו להיות אזרחים שוחרי שלום, שיבקשו לחיות יחד, זה לצד זה. כל עוד מדינת ישראל תבחר שלא לחנך את ילדיה לדמוקרטיה, לשוויון ולשאיפה לחיים משותפים, הפערים בחברה הישראלית רק יגדלו והאלימות רק תעלה. צעד כזה חשוב יותר מממוצע הציונים הארצי. אם ממשלת ישראל רוצה באמת בסיום האלימות הפנימית, מוטל עליה לחנך את מיליוני האזרחים לעתיד שלנו לחיות בשלום.

הצעד השני הוא ליצור מערכת היכרות ומפגש מעמיקים ומתמשכים בין תלמידים יהודים לערבים. מפגשים כאלה אינם יכולים להסתכם בניגוב חומוס משותף. הם דורשים עבודת הכנה ועיבוד, הנחיה מקצועית ולמידה משותפת. הצעד השלישי, אולי הדחוף ביותר, הוא לימוד עברית וערבית מדוברות ברמה גבוהה במערכת החינוך. על פי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, כ־74% מהיהודים לא יודעים ערבית כלל וכ־30% מהערבים לא דוברים עברית שוטפת. זהו אבסורד הדורש תיקון. רק אזרחים המסוגלים לדבר זה עם זה בקלות יוכלו ליצור חיים משותפים של שלום ושוויון. אני בטוחה שאם יותר יהודים היו דוברים ערבית, הם היו פוחדים פחות באופן משמעותי משותפיהם למדינה.

כבוד השרה יפעת שאשא־ביטון, אנחנו שמחות על הגעתך למשרד החינוך. את נכנסת להוביל את המשרד החשוב ביותר לעתיד ישראל. משרד החינוך הוא היחיד שמתחרה בגודלו ובתקציבו השנתי עם משרד הביטחון, ולא במקרה, שכן הוא אחראי לביטחון החברתי במדינה. את נכנסת לתפקיד בתקופה של משבר חינוכי חמור ביותר. תלמידים ותלמידות שאיבדו יותר משנה של חיים חברתיים ולימודיים סדירים, מורות ומורים שנמתחו עד קצה היכולת בניסיון ללמד ולהחזיק מרחוק את התלמידים בתוך המערכת, וגל אלימות ששטף את הארץ והותיר צעירים רבים, יהודים וערבים, תוהים אם יש להם עתיד משותף במדינה הזאת.

דווקא על רקע משבר כל כך אלים וחמור ביחסי יהודים וערבים בישראל קמה הממשלה הזאת האמורה לייצג את הרוב המכריע של אזרחי ישראל. ברור שכדי שיהיו כאן אזרחים שיוכלו לחיות יחד, יש לגדל אותם ככאלה במערכת החינוך הציבורית. אנחנו, בארגוני החברה האזרחית, עובדים עם משרד החינוך עשרות שנים לקידום נושא החברה המשותפת ונסייע לך בכל שתזדקקי. יש לך את הכוח לעצב את עתיד המדינה, אנא השתמשי בו לטובה. 

הכותבת היא מנכ"לית המרכז לחיים משותפים בגבעת חביבה