בריונות אינה חדשה במרחבי הרשת, אבל ככל שהטכנולוגיה משתנה כך גם משתנה הדרך בה אנשים מתנהלים בה. הסביבה הרשתית הנה מרחב ללא זמן וגבולות ולה מאפיינים ייחודיים: זמינות, נגישות, מידיות, פרסום ללא מסננים, מהירות הפצה, קהל עצום, תקשורת מסוגים שונים - כר פורה לטוב ולצד הטוב גם לשלילה. 

אנו עדים לתופעת הסייבר בולינג (בריונות מקוונת) שמופיעה במגוון דרכים: מעקב, הטרדה, השמצה, התססה, התחזות, אאוטינג, נידוי, הונאה והולכת שולל. קורבנות הסייבר בולינג (קטנים כגדולים) מדווחים על תחושות קשות שעלולות ללוות את האדם תקופות ארוכות. 

תופעה קשה נוספת היא תופעת השיימינג - בִּיוּש בעברית. השפלה ברשת במדיות חברתיות ובכל מדיה דיגיטלית אחרת. פגשתי מורה בגל הראשון של הקורונה שתלמידים הקליטו את השיעור שלה וערכו את הסרטון. העריכה והתוספות הדיגיטליות הפכו את המורה מושא ללעג ובאופן ויראלי הסרטון פרש כנפיים במהירות האור (או הנתב). לא אשכח את המבט של אותה מורה שסיפרה לי מה שהתלמידים עשו. עבורם זו הייתה הלצה לגיטימית ועבורה - שיימינג שילווה אותה זמן רב. האם בחסות חופש הביטוי ניתן לעשות הכל? ההשלכות לשיימינג הרסניות מאוד והמדרון חלקלק. 

בעולמות המטא-וורס החדשים מתפתח יקום דיגיטלי עתידי, מעין מרחב תלת מימדי חדש שאינו מקביל למרחב הממשי, אלא הופך להיות חלק ממנו ובו כל משתמש יכול לעצב לעצמו דמות (אווטר), לבחור את המראה, הבגדים, האביזרים וגם את האופי.

ביקום המטא-וורסי יווצרו אינטרקציות חברתיות בין אישיות שאינן מבוססות רק על ניצחון או הפסד, מוצרים דיגיטליים, מקומות עבודה חדשים - כלכלה אדירה. 

יווצרו הזדמנויות חדשות לעוצמות החיוביות של הרשת: הרחבת הרשת החברתית, דרכי בילוי חדשות, תחביבים, יצירת קהילות חוצות גבולות, מגדרים ומגזרים. לצד הטוב יווצרו גם אפשרויות חדשות לביטויים קשים של ביוש, גזענות ושטנה. כיום המטא-וורס עדיין לא ברמה מספקת אך ניתן לראות שהחברות הטכנולוגיות מכוונות את משאביהן לשם. ביקום דיגיטלי שכזה יווצרו נורמות רשתיות חדשות ומסקרנות.

אנחנו כבר רואים שבמרחב הדיגיטלי שלנו עלינו להצטייד בשריון וכלים להתמודדות עם תופעת הבריונות והשיימינג.

לימור הררי, ראש מחלקת חדשנות בהוראה באקדמית גורדון (צילום: יח''צ)
לימור הררי, ראש מחלקת חדשנות בהוראה באקדמית גורדון (צילום: יח''צ)

מה ניתן לעשות אם עשו עליי או נתקלתי בשיימינג? 

עליי לדווח לפלטפורמה בה בוצע השיימינג (מתחת לכל סרטון ביוטיוב יש "דיסלייק" ואפשרות דיווח, כך גם בכל פוסט במדיה החברתית). ברוב המקרים הפרסום יוסר.  

עליי להימנע מלשתף ולהפיץ תכנים פוגעניים (אם באדם ו/או במוצר).

במידה והשיימינג הנו הוצאת לשון הרע כלפי אדם או עסק, זו עלולה להיות עבירה פלילית ולכן יש לדווח על כך. 

יש לשוחח על הנושא, להכיר במה שאנחנו מרגישים, לזהות בין אם זו בושה או כל רגש אחר ולא לשפוט.

הכותבת היא ראש מחלקת חדשנות בהוראה באקדמית גורדון