"יהלומים הם לנצח", כך לפי הסרט של ג'יימס בונד. יהלומים הם מהפריטים היקרים ביותר שתרכשו לעצמכם או למישהו אהוב, לכן אין מקום לקיצורי דרך ואין מקום לטעויות כאשר אתם באים לרכוש יהלום. כל יהלום בטבע הוא ייחודי. אין שני יהלומים זהים, ולכל יהלום יש מאפיינים וקסם משלו.

בחירת היהלום הנכון יכולה להיות מסובכת ומבלבלת, וחשוב שתהיו בטוחים שאתם בוחרים תכשיט עם יהלום אמיתי. אז רגע לפני שאתם עומדים לרכוש תכשיט יהלום, המדריך הבא יסביר לכם בדיוק למה אתם צריכים לשים לב כך שכשאתם עומדים מול הסוחר יהיה לכם ברור למה אתם צריכים לתת דגש. 

יהלומים לנצח (צילום: LEIBISH)
יהלומים לנצח (צילום: LEIBISH)

תקנו אך ורק מחברה אמינה

יש כיום אינספור אתרי אינטרנט וחנויות למכירת יהלומים. בגלל המגוון העצום, חשוב מאוד לבדוק היטב ממי קונים, ולבחור רק בחברת יהלומים מוכרת ובעלת מוניטין. החשש הגדול הוא שחנות או אתר אינטרנט, בו אתם בכלל לא יכולים לראות את הסחורה - עלולים,  בין אם במתכוון או בתום לב, למכור לכם יהלומי מעבדה, או יהלומים "מטופלים". לכן, תשאלו חברים או משפחה, תבקשו המלצות על חנויות וסוחרים או חפשו אותן אונליין. 

צורת היהלום

לרוב, כדאי להתחיל בבחירה זו. יהלומים עגולים הם הבחירה הכי פופולרית, אך ליטושי פנסי (Fancy) כמו אובל, פרינסס ואחרים הם גם אפשרות מעניינת. ליטוש עגול אמנם הכי נוצץ, אבל ניצוץ הוא לא הכל. אין ליטוש עדיף על אחרים. מה שקובע פה הוא טעם והעדפה אישית.

ה- 4C's

ה-4C’s היא השיטה המקובלת בעולם לדירוג יהלומים, ולקביעת הערך שלהם. הדירוג מבוסס על ארבעה פרמטרים להערכת שווי היהלום: צבע (Color), קרט (Carat), ניקיון (Clarity) וחיתוך (Cut).

*חיתוך היהלום: זהו פרמטר ייחודי, כי הוא תלוי בליטוש, ולא בתכונותיו הטבעיות של היהלום. יהלום הגלם הנכרה מהקרקע אינו מבריק. הברק והניצוץ מתקבלים בתהליך החיתוך והליטוש, בהתאם למאפיינים של כל יהלום. איכות החיתוך נקבעת על פי הפרופורציה, הסימטריה והגימור של היהלום, וחיתוך איכותי יוצר החזר אור מכל צדי היהלום. דירוג החיתוך נע מ-Excellent (הגבוה ביותר) ועד Poor (הנמוך ביותר). ככל שהחיתוך טוב יותר, היהלום יקר ואיכותי יותר.

*משקל בקראט: בשלב הבא חשוב לקבוע מה הם מאפייני היהלום המושלם עבורכם וכדאי להתחיל במשקל היהלום האופטימלי מבחינתכם, ולשנות במידת הצורך בהתאם לתקציב וליתר המאפיינים. קחו בחשבון שקשה להבחין בעין בהפרש של עד 10% במשקל היהלום, כך שיש מרחב תמרון. המשקל גם אינו הגורם היחיד שמשפיע על גודל היהלום: יהלום מוארך, למשל, נראה גדול יותר מיהלום עגול באותו משקל.

*צבע: זכרו כי סוגי ליטוש שונים המשקפים את הצבע בעוצמה שונה. צבע (Color) מתגבש כתוצאה מהתהליך של פגיעת קרן אור ביהלום. יהלום עם צבעי ספקטרום מאוזנים נראה לעין שקוף וחסר צבע, ובשפה מקצועית - לבן. המעבדה הגמולוגית המובילה בעולם (GIA) מדרגת את סקאלת הצבעים של יהלומים לפי הא"ב באנגלית, כשהדירוג נע בין צבע D (צבע לבן איכותי ושקוף) לצבע Z (כלומר, יהלום שצבעו צהבהב). יהלומים לבנים יותר, נחשבים לאיכותיים יותר, ומחירם יקר יותר. דירוג זה תקף ליהלומים לבנים בלבד. כשמדובר ביהלום פנסי צבעוניים, שיטת הדירוג שונה. 

*ניקיון: מרבית היהלומים מכילים פגמים, שאינם נראים לעין הטבעית. הניקיון בעצם מתייחס לכמות הפגמים והתכלילים ביהלום, וחשוב לבחור באבן נקייה. יהלומים בדרגת ניקיון של עד VS2 לרוב נראים לעין נקיים. אם אפשרי מבחינת התקציב, רצוי לבחור ביהלום בעל דירוג גבוה יותר (FL/IF). מצד שני, לא מומלץ לקנות יהלומים בדרגת ניקיון fair עד poor, כי הניצוץ שלהם חלש.

מומלץ לרכוש רק מחברה אמינה (צילום: LEIBISH)
מומלץ לרכוש רק מחברה אמינה (צילום: LEIBISH)

ליטוש

כעת, עליכם לבחור את איכות הליטוש - הגורם המשפיע ביותר על יופיו של היהלום. ליטוש טוב מייצר יותר ניצוץ וברק, וליטוש בינוני גורם ליהלום להיראות כהה וחסר ברק. ביהלומים עגולים, רצוי לא לרדת מתחת לדרגת הליטוש Very Good, וביהלומי פנסי אפשר לרדת עד דרגת Good. דירוג הליטוש בתעודה הגמולוגית משלב שני אלמנטים: הפרופורציות של היהלום, ואיכות הגימור. כל פגם באחד מהשניים, ישפיע על החזר האור של היהלום.

חשוב לקבוע מה הם מאפייני היהלום המושלם עבורכם  (צילום: המכון הישראלי להילומים)
חשוב לקבוע מה הם מאפייני היהלום המושלם עבורכם (צילום: המכון הישראלי להילומים)

תעודה גמולוגית

פירוט מלא של ה- 4C's מופיע בתעודה הגמולוגית של היהלום, אך אין סטנדרטים אחידים לכל המעבדות. לכן, מומלץ מאוד לבחור רק יהלומים עם תעודות של מעבדה גמולוגית מוכרת ומובילה בענף, כדי לדעת שהיהלום שבחרתם הוא אכן היהלום הנכון עבורכם.

 בהצלחה וקנייה מהנה!

הכותבת היא סמנכ"לית שיווק של מכון היהלומים הישראלי, שישיק בקרוב גלריה למכירה ושיווק של יהלומים ישירות לצרכן