אנחנו כבר בימים הראשונים של החופש הגדול. בני נוער רבים ללא שגרה יום יומית, עם הרבה סקרנות ותעוזה לנסות דברים חדשים ולחפש ריגושים. לצערנו חלק מההתנסויות מגיע גם לסמים ואלכוהול, מה שמעמיד את הנוער בסכנה של התמכרות לאותם חומרים מסוכנים.

מנהיגה שנולדה ליצור שינוי: מה ניתן ללמוד מניתוח כף ידה של שירה איסקוב?
לא מהעולם הזה: מקומות מטורפים שאסור לכם לפספס באיסלנד

שני (שם בדוי) היא צעירה בת 19, שסיימה לפני שנה תהליך גמילה. שני, שגדלה במשפחה מורכבת ועברה שנים מאוד לא פשוטות, הייתה מכורה למין ולסמים. היא חיפשה דרך קלה להשיג כסף, ומצאה אותה דרך הענקת עינוגי גוף לגברים, בעיקר מבוגרים ממנה. מהר מאוד תחושת העונג מהמין לא סיפקה אותה, והיא חיפשה להוסיף ריגוש. מכאן הדרך לשימוש בסם הייתה קצרה. בכל פעם שתחושת הכיף נגמרה, היא חיפשה לעצמה שוב דרך למסך את הרגשות וחיפשה שוב את הסם.

יורם (שם בדוי), גבר בשנות ה-40 לחייו, היה מאוד פעיל ספורטיבית. הוא אפילו השתתף במרתון בעיר מגוריו. לאחר שנים של אימונים הוא נפצע בתאונת דרכים, אושפז ועבר ניתוח. השיקום היה ארוך ומורכב. הכאבים היו קשים. העצירה בפעילות היום יומית הובילה אותו לדכדוך. מלקחת פעמיים בשבוע משכך כאבים כדי להתגבר על הכאב, מהר מאוד הוא החל לצרוך תרופות על בסיס יום יומי ואפילו כמה פעמים ביום. כל כאב הוביל לנטילת כדור, כל רגש שלילי שעלה הוביל לכדור גם כן.

יורם ושני הם מכורים, הסיפורים הקלאסיים של התמכרות. 

מה היא למעשה התמכרות?

התמכרות היא תלות של אדם בחומר, מוצר או פעולה, גם אם הוא יודע באופן מוחלט שאותה פעילות או חומר מזיקים לו ופוגעים בו.  

אדם מחפש לחזור לתחושה ה"טובה" אותה הוא מרגיש עם נטילת החומר מאחר והוא מרגיש צורך לשפר תחושות ורגשות. הנטייה לגשת שוב ושוב למושא ההתמכרות נובעת מאותה תחושה רגעית שכביכול טובה יותר, ולמעשה ממסכת את הרגשות האמיתיים של המכור.

במקרים רבים ההתמכרות מתחילה מתוך מפגש חברים. הפעם הראשונה להתנסות מובילה לפעם שניה ושלישית וכן הלאה. כאשר אדם נמצא במצב ריגשי פחות טוב, מצב בו הוא מחפש איך לברוח מתחושות, פחדים ורגשות, הוא עלול למצוא עצמו ניגש לחומר פעם אחר פעם ומבלי לשים לב ממש יתמכר. 

ההתמכרות היא פיזית, פסיכולוגית וחברתית.

ישנן התמכרויות פיזיות כגון התמכרות לסמים, אלכוהול, משככי כאבים, והתמכרויות התנהגותיות כגון: הימורים, מין, פורנו, ספורט, מסכים, אוכל, קניות.

איך לזהות סימני התמכרות אצל בני משפחה או חברים קרובים?

כל דבר שמרגישים שהשתנה בחייו של אדם שנמצא לידך – יכול להתבטא בשינויים פיזיים כמו ירידה דרסטית במשקל או התנהגותיים כמו עזיבת מקום עבודה.

שינויים התנהגותיים:  שינוי קיצוני במצב הרוח, תגובות שלא קשורות לסיטואציה, התפרצויות זעם, חוסר סבלנות, פראנויות, דכדוך, איבוד עניין בנושאים שהיו מאוד חשובים בעבר, לעתים פתיחות יתר כלפי אנשים שפחות מכירים. עייפות גדולה במהלך היום, התעוררות מאוחרת, דילוג על ימים או שעות במקום העבודה או בלימודים, צמצום מגע עם אנשים שהיו קבועים ביום יום שלכם, התנתקות מחברים ובני המשפחה המורחבת.

במקרים שהמכור נמצא בזוגיות עלולים הוא או היא להיעלם לשעות ארוכות. הם יעדיפו לבלות עם חברים, לרוב יהיו אלה חברים חדשים – החברים להתמכרות אותם רכשו בתקופת ההתמכרות.

שינויים התנהגותיים יכולים להיות גם הפסקה של תחביבים כמו נגינה, מוזיקה וספורט, ירידה בלימודים או פגיעה במסוגלות במקום העבודה, ניתוק מחברים קרובים ובני משפחה ויצירת קשרים חדשים וכן התעלמות מחוקי הבית או המסגרות הקבועות.

שינויים פיזיים: עיניים אדומות, דימומים מהאף, הזעה, רעידות בכפות הידיים, ירידה או עליה דרסטיים במשקל, שינויים בהרגלי האכילה והשינה, צורת הדיבור משתנה - הופכת כבדה יותר ולעתים ניכרת קפיצה מנושא אחד לשני ללא קשר בניהם. במקרים רבים תהיה גם הזנחה של המראה החיצוני, הזנחה של הסביבה הביתית, איבוד קשר עין ובכלל שינוי בתקשורת היום יומית עם הקרובים לו. 

מה חשוב לעשות ברגע שמזהים סימנים?

דבר ראשון וחשוב להבין הוא, שאין הרבה סיכוי לעבור תהליך גמילה באופן עצמאי או משפחתי. כדי לסייע למכור להשיג גמילה טובה, חייב להיעזר במרכז גמילה מקצועי עם צוות מומחה להתמודדות במצבים אלה.

האדם המכור חייב להחליט בעצמו שזה תהליך שהוא מבקש לעצמו, שהוא הגיע לאיזושהי תחתית, וכן להבין שהוא פוגע במשפחה, ביקרים לו ובעצמו. מכור שלא יחליט על כך בעצמו יפחית את הסיכוי להצלחה. חשוב לדבר איתו ואליו ולהסביר לו שדואגים לו, שניכר בבירור שיש לו בעיה.

רוב המכורים יכחישו בהתחלה, הכחשה היא אחד מהסממנים הבולטים של מכורים. במקרים של הכחשה קשה והתדרדרות במצב נהוג לפנות לאיש מקצוע ולקיים "התערבות" - מפגש של כל המשפחה והמכור יחד עם איש מקצוע, עימות של המכור עם המציאות כשהמטרה היא הכנה של המכור למוכנות לתהליך גמילה.

תהליך גמילה כולל את התהליך הפיזי והרגשי. במרכז גמילה הכוח של הקבוצה מאוד משמעותי להצלחת התהליך, ההבנה שיש עוד כמוני שמתמודדים עם הקושי והאתגרים. שותפות יחד, הבנה שלא לבד. זה מאפשר לראות את ההתנהגות שלי דרך התנהגויות של אחרים.
ודבר חשוב לא פחות, גם המשפחה חייבת לקבל הדרכה והכוונה איך לנהוג עם הנגמל כשהוא חוזר הביתה. איזה התנהגויות עלולות להופיע? מה לעשות במצב זה או אחר ואיך לשמור על שגרת יום שתסייע לנגמל להישאר נקי.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית בתנועה, מתמחה בעבודה עם מכורים, מרכז גמילה וילה באלאנס