בימי הסתיו הפסטורליים, לאחר שהגבלות הריחוק מהבית סוף־סוף הוסרו ואפשר לצאת מטווח האלף מטר, תוכלו ליהנות מהטבע שנמצא בשיאו. חמושים במסיכה ובמשקפת, תוכלו לצאת אל רחבי הטבע ולשאת עיניכם לשמיים, ושם לחזות בתיירות מסוג אחר, שהרי אנחנו בלבה של עונת הנדידה. ישראל, שיושבת על השבר הסורי־אפריקאי, היא תחנת ביניים עבור אלפי ציפורים נודדות שעושות את דרכן לאפריקה.

שמורת החולה

באזור הצפון עוצרות לביקור מדי שנה למעלה מ־500 מיליון ציפורים. חלקן עוצרות לביקור חטוף, כמו החסידות, השקנאים והקורמורנים, ואחרות "מתנחלות" לתקופה ארוכה יותר, כמו העגורים, שמקשטים את המרחבים הפתוחים של אגמון החולה. כעת, אחרי שהיינו ספונים בבתים תקופה ארוכה ואנחנו משוועים למעט אוויר לנשימה, זה זמן נהדר לעלות צפונה ולפגוש חלק מהתיירות והתיירים מארצות הקור. בצפון יש כמה מוקדים עיקריים שבהם כדאי לכם לבקר: שמורת החולה, אגמון החולה ועמק המעיינות.

עגורים מתכנסים ללינת לילה באגמון החולה

שמורת החולה הפסטורלית היא נקודת עצירה הכרחית לכל חובב ציפורים. זוהי למעשה השמורה הוותיקה בארץ, ובתקופת הסתיו והאביב היא מארחת עשרות צפרים המגיעים מכל העולם. בשמורה ניתן לראות בכל ימות השנה אין ספור סוגים של בעלי כנף, אך בימים אלו היא הומה ברעשיהם של העגורים, במשק כנפיהם של הברווזים ובקולות הטיילים שמתקשים לעבור בשתיקה על המראות המדהימים.

שמורת החולה (צילום: הדר יהב)
שמורת החולה (צילום: הדר יהב)

וזה לא סתם, כי אומנם אנחנו רק תחנת מעבר, אבל בשל המבנה הגיאוגרפי הייחודי של ישראל עוברים כאן זנים רבים של ציפורים שחברינו האירופים רק היו חולמים עליהם. בשמורה עומד מרכז המבקרים "עופוריה", שבו מוקרן סרט תלת־ממד הממחיש את עולם החי ועמדת טלסקופ שנמצאת במגדל התצפית, אך בשל מגבלות הקורונה המרכז סגור. עם זאת, מומלץ להגיע לשמורה, לצאת לסיור רגלי בעקבות בעלי הכנף וליהנות מהמרחבים הפתוחים.

שמורת החולה (צילום: הדר יהב)
שמורת החולה (צילום: הדר יהב)

הסיור הרגלי בשמורה נפתח בנקודת תצפית מדהימה, שמזכירה לנו שאנחנו נמצאים באחד האזורים היפים בארץ. אחרי שתנשמו אוויר צלול, תוכלו לצאת לדרך לאורך השביל, כשבין פסיעה לפסיעה יעברו בשמיים להקות של ציפורים. מלבד בעלי כנף, בשמורה גרים חזירי בר, ג'מוסים ולוטרות, ואם יתמזל מזלכם, אולי תזכו לפגוש גם אותם. אחת מהאטרקציות של השמורה היא "הגשר הצף". ההליכה לגשר אורכת כרבע שעה עם עצירות לצילומים. הגשר הצף מתנשא מעל המים ואורכו 600 מטר. באמצעותו אפשר להתקרב ככל שניתן אל הציפורים והעופות בלי להפריע להן. בסופו של הגשר יחכה לכם גם מגדל תצפית מעץ, שממנו נשקפים נופי העמק.

איך מגיעים: השמורה נמצאת כשלושה קילומטרים מצומת יסוד המעלה. בכביש 90 (ראש פינה–קריית שמונה) פונים מזרחה לפי השילוט.
מחיר: 14־28 שקלים. בעקבות הנחיות הקורונה יש חובת תיאום כניסה מראש.

אגמון החולה

לא רחוק משמורת החולה נמצא אגמון החולה - אגם מלאכותי שהפך מוקד מרכזי עבור הציפורים הנודדות וחובבי הצפרות. בימים כתיקונם עולים לרגל אל הפארק צפרים מכל העולם, ובחודשי הסתיו ניתן לראות בו המוני מטיילים המגיעים לצפות במחזה המרהיב - אלפי ציפורים שמקשטות את האגמון. ואכן, סביב האגמון ניתן לראות עופות רבים, בהם מינים רבים של עופות ימיים. פארק הטבע והצפרות אגמון החולה הוא דוגמה נפלאה להתפתחות מלאכותית של מערך אקולוגי יוצא דופן.

ספק עם בעת שהציפו את העמק במים ויצרו את האגמון האמינו שהוא יהפוך לאטרקציה כזאת. כעת באתר הפסטורלי ניתן לסייר עצמאית באמצעות השבילים המוסדרים - רק הביאו בחשבון שההליכה במסלול המעגלי אורכת כ־8.5 קילומטרים, כך שאם אתם לא בכושר, אולי כדאי לוותר על הליכה רגלית, ולבחור באופציה של רכיבה באופניים, רכבים חשמליים, או בסיורים מודרכים בעגלת מסתור.

עמק המעיינות (צילום: ענת בן יהושע)
עמק המעיינות (צילום: ענת בן יהושע)

מלבד עמדות התצפית על הציפורים, סביב האגמון יש בוסתנים, תעלות מים ושולחנות פיקניק מוצלים, כך שבלי לשים לב אפשר לבלות במקום כמה שעות טובות בזמן שהילדים הקטנים מוציאים אנרגיה ותוך כדי כך לומדים על פלאי הטבע והציפורים השונות שעוברות במרחבים הפתוחים. אומנם הציפורים הנודדות הן האטרקציה המרכזית במקום, אך כדאי שתדעו שבאגמון יש גן בוטני עם אוסף של צמחי מים שונים. חלקם מאוד ותיקים והיו כאן עוד כשעמק החולה היה ביצה שוממה.

האטרקציה הכי עדכנית באתר היא מרכז מבקרים חדיש שנפתח בתחילת השנה, הכולל נקודת תצפית מרהיבה על אגמון החולה - יש בו עמדת VR עם משקפי מציאות מדומה שעוזרים לחוות מעט ממה שעוברים העגורים בדרכם לישראל - קיר הציפורים הגדול במזרח התיכון, גלובוס שמציג את נתיבי הנדידה העולמיים, אולם כנסים המציג תערוכת צילומי טבע ועוד.

איך מגיעים: נוסעים על כביש 90 (ראש פינה–קריית שמונה). פונים מזרחה בין הסימנים 457־458 וממשיכים עם השילוט עד לרחבת החנייה.
מחיר כניסה לאתר: 5 שקלים. כניסה למרכז המבקרים בתוספת תשלום.

פארק המעיינות

מקום נוסף שזוכה לביקור של שלל בעלי כנף הוא פארק המעיינות שבעמק המעיינות. הציפורים בחרו באזור זה בשל מזג האוויר הנוח ומקורות המים הרבים. בימים אלו ניתן לראות מגוון עשיר של מיני ציפורים נודדות שעצרו לאתנחתה קצרה בשטח הפארק. בין היתר ניתן לפגוש שם את החסידות השחורות שמגיעות ממזרח אירופה ורוסיה ואוהבות לעצור בקרבת מעיין עין מודע; דיות שחורות - עופות דורסים שבאים אלינו מרוסיה וגיאורגיה; שלדגונים גמדיים - ציפורים מרהיבות שאוהבות לנפוש ליד מקורות המים וצפויות להישאר באזור תקופה ארוכה; מינים שונים של אנפות וציפורי שיר.

פארק המעיינות (צילום: ענת בן יהושע)
פארק המעיינות (צילום: ענת בן יהושע)

בפארק ניתן לטייל ללא תשלום ברגל או באופניים שמביאים מהבית. המטיילים יכולים לשכור במקום רכבי גולף חשמליים או אופניים לטיול. בסיור בפארק תוכלו לעבור בין פלגי מים ומעיינות, שאליהם הגישה קלה ובטוחה. לאורך הפארק נסללו 15 קילומטרים של שבילים, ומלבד צפייה בציפורים תוכלו לנצל את הביקור לטבילה במעיינות, רגע לפני שהטמפרטורה יורדות, או לכל הפחות לפיקניק אינטימי בלב הטבע.
איך מגיעים: נוסעים בכביש 669 אל גן השלושה, ובמעגל התנועה שלפניו פונים ימינה, אל הכביש המקיף את הפארק ושמוביל אל רחבת החנייה.