מה זה שבץ מוחי?
מדובר בבעיה הנגרמת במוח כתוצאה מהפרעה באספקת הדם, חסימה על ידי קריש דם או דימום במוח. התהליך הזה מהיר וגורם לאובדן פונקציות תפקודיות במוח שעלול לגרום לפגיעה בתפקוד איברים בגוף כמו יכולת תנועה של זרוע עד כדי נכות, חוסר יכולת להבין את הנוכחים, אובדן ראייה ובעיה בדיבור.



עד כמה הוא מסוכן?


הוא הסיבה השנייה למוות בעולם המערבי וגורם לנכות אצל מבוגרים רבים.



מי מועד ללקות בשבץ מוחי?


כרבע מן החולים הם מתחת לגיל 60 וכרבע יותר מגיל 80. מחציתם בטווח שבין שני הגילאים הללו. יש מספר גורמי סיכון לשבץ מוחי: מחלות לב ובעיקר מחלות במסתמי הלב והפרעות בקצב הלב כולל פרפור פרוזדורים, יתר לחץ דם, סוכרת, רמת כולסטרול גבוהה בדם, עישון ורקע גנטי של מחלות בכלי הדם המוחיים. ככל שלמטופל יש יותר גורמי סיכון, כך הסיכון שלו ללקות באירוע מוחי עולה ובפרט אם גורמי הסיכון אינם מאוזנים כנדרש.



כיצד מאובחן שבץ?


אבחון שבץ נעשה על בסיס ההיסטוריה הקלינית של החולה וכן על סמך הופעה חדה של סימנים נוירולוגיים מוקדיים בצירוף בדיקות הדמיית מוח באמצעות CT או MRI ובדיקת תפקוד הלב על ידי אקו לב והולטר ובדיקת כלי הדם על ידי דופלקס של הצוואר, דופלר של עורקי המוח (TCD ,CT אנגיוגרפיה, MRI אנגיוגרפיה וצנתור מוחי).



כיצד מטפלים בשבץ מוחי?


בחלק מהחולים הטיפול הוא בעזרת תרופה המפרקת את קרישי הדם ובחלק אחר מן החולים ניתן לטפל בצנתור שפותח את העורק החסום. ככל שהטיפולים הללו ניתנים מוקדם יותר, כך עולה הסיכוי להקטין את מידת הנזק ולכן יש להגיע לחדר מיון מיד לאחר הופעה של סימנים המחשידים לשבץ.


מתי מתחיל תהליך השיקום? ברגע שמצבו של החולה מתייצב וכאשר הוא מבין ומשתף פעולה, הוא נכנס לתהליך שיקום ארוך שבו המוח לומד מחדש לבצע פעולות שונות.