"סלינו על כתפינו/ ראשינו עטורים/ מקצות הארץ באנו/ הבאנו ביכורים". אכן בורכנו בארץ זבת חלב ודבש, עשירה בפירות ובירקות צבעוניים ויפים מלוא הטנא, בחג השבועות ובכל השנה. החשיבות של פירות כחלק מהתפריט היומי ידועה. השבוע נקדיש את המאמר לאחת הגרסאות של הפרי–המיץ: מיצים סחוטים, מיצים טבעיים, מיצים טריים שנתפסים לא פעם כ"100% בריאות".



את המיצים למיניהם נפגוש בכל מקום: בדוכנים ברחוב ובקניונים, בחדרי כושר, במסעדות, בחדרי אוכל, במקררים בסופרמרקט וגם במטבח הביתי, בעזרת מסחטות ידניות פשוטות או חשמליות ומשוכללות יותר. מיצים ושייקים הם חלק ממגמת הבריאות, שמתבטאת בין היתר בשיפור התזונה, גם אם לא תמיד בדרך האופטימלית או מהסיבות הנכונות: נערה שבוחרת להתפנק בכוס מיץ פירות בעת בילוי בקניון, כיוון שהוא “זול" קלורית בהשוואה למאפה; מתאמנים צמאים לאחר פעילות בחדר כושר ששותים מיצים במקום מים; הורים שמוזגים מיץ לבקבוק של תינוק.



הדוגמאות רבות, חוצות גילים, מגדר או ממדי גוף. ואכן, על פניו נדמה כי אם פירות וירקות הם בריאים, והמיצים והשייקים על בסיס פירות (וחלב או מים או שניהם) הם ללא תוספות של סוכר (מה שלא תמיד נכון) - הם בריאים באותה מידה. אז זהו, שלא. מבחר המיצים והשייקים עצום, ויש שונות רבה בפרופיל התזונתי שלהם.



בשתייה של מיצי פירות יש להביא בחשבון את כמות הסוכר הגבוהה. נדגים זאת במיץ התפוזים הנפוץ. כוס מיץ תפוזים מכילה 4–3 תפוזים סחוטים וכ–6–4 כפיות סוכר - לעומת 3–2 בתפוז בודד. רבים מתפלאים על כך שסוכר המגיע באופן טבעי מהפרי זוכה אף הוא לביקורת. חשוב לציין שבצריכת פירות אחדים בשלמותם אין בעיה - כמות הסוכר שהגוף יקבל תהיה נמוכה יותר. הבונוס הוא ברכיבים התזונתיים האיכותיים של הפירות: ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ונוגדי חמצון. כאשר אנו שותים באופן קבוע כמויות גדולות של מיצי פירות, יש חשש שנקבל פחות רכיבים איכותיים: ויטמינים הרגישים לחמצון, כמו ויטמין C, פחות פעילים והסיבים התזונתיים אינם עוברים את הסינון. למשל, קליפת התפוחים או גרעיני הרימונים.



הסוכר המצוי בפירות הוא חד–סוכר הנקרא פרוקטוז. הפרוקטוז מעט יותר מתוק מהסוכר הלבן שאנו מכירים (שמורכב מגלוקוז ופרוקטוז), וההתנהגות המטבולית שלו בגוף שונה. הפרוקטוז לא מעודד עלייה של הורמון האינסולין בגוף כמו הסוכר הלבן, אבל בכמויות גבוהות ועודפות עלול לגרום לעלייה ברמת הטריגליצרידים (שומנים בדם). בנוסף, במיצים ובשייקים יש הרבה סוכר, בגלל ריכוז גדול של פירות ולעתים בשל תוספת סוכר או ממתיקים אחרים כמו דבש או סילאן.



שייק פירות. צילום: אינג אימג'



הבדל נוסף בין אכילת הפרי בשלמותו לצריכתו בשייקים ובעיקר במיצים: אכילה ועיכול של פירות בשלמותם הם אטיים הרבה יותר מאשר שתייה ומעלים את תחושת השובע לאורך זמן. הורים רבים מעידים כי ילדיהם אינם אוכלים כלל פירות. מיצי פירות הם דרך “לדחוף" פירות בדלת האחורית. לרוב התוצאה המתקבלת היא הפוכה: צריכה של מיצים יכולה להיות על חשבון אוכל מזין כמו חלבונים.



גרסת הירקות



ואם מעת לעת חשקה נפשכם בכוס מיץ או בשייק, הנה מספר נקודות שכדאי לשים אליהן לב. גודל הכוס: העדיפו כוס קטנה ולא גדולה, שלא לומר גדולה מדי. מיצים ושייקים על בסיס ירקות הם אכן דרך יעילה ומהירה לצריכה של כמות גבוהה ומרוכזת של ויטמינים ומינרלים (במיוחד ירקות עליים). אפשר להגיע בקלות לכמות הרבה יותר גבוהה של ויטמינים ומינרלים בשתיית כוס עם שני מלפפונים, קייל, סלרי, נענע, תרד וחסה מאשר באכילתם בסלט. אלה גם יתרמו פחות קלוריות מגרסת הפירות.



שייקים על בסיס מים מכילים לעתים מים ממותקים בסוכר. ודאו שהתוספת היא של מים ללא תוספת סוכר או שהבסיס יהיה קרח.


שייקים בתוספת חלב או יוגורט יתרמו חלבון ומינרלים כמו סידן וישביעו לאורך זמן רב יותר. תוספת של צ'יה, טחינה, אגוזים, שקדים או שומשום יכולה לסייע. אלה עשירים ברכיבים תזונתיים ומעלים את ערכו התזונתי של המשקה.



ניקיון - בעיקר בקיץ: המסחטות והבלנדרים עשויים להוות סביבה נוחה להתפתחות חיידקים, שעלולים לגרום לזיהומים, כאבי בטן ושלשולים.


אנחנו בעד פירות. במגוון צורות וצבעים. הפירות הם מקור מצוין לרכיבי התזונה השונים וגם נותנים מענה לצורך ולחשק בטעם מתוק. ניתן ליהנות ממשקה סחוט טרי, אבל מומלץ לאכול פירות בשלמותם או חתוכים גס עד כמה שניתן על מנת לזכות באיכות מיטבית ובתרומה קלורית סבירה.