פטירתו השבוע של פרופ' אליעזר רחמילביץ', מבכירי ההמטולוגים בישראל, החזיר את ברוריה רבינוביץ', אמה של הנערה דסי רבינוביץ' שטופלה על ידיו, לפרשה ההיא שעלתה לכותרות באמצע שנות ה־90. "כשקראנו שהוא נפטר, ובכל מקום הזכירו את דסי, הרגשנו צביטה בלב", היא מודה כעת.



הנערה דסי רבינוביץ' ז"ל, שנפטרה לפני 21 שנה ממחלת הסרטן כשהיא בת 19 בלבד, טופלה בשנות ה־90 על ידי פרופ’ רחמילביץ' בבית החולים הדסה, עקב לוקמיה וסרטן לימפומה שבהם לקתה. כאשר החליטה לעבור לקבל טיפול בבית החולים רמב"ם, ולהמשיך לקבל טיפולים תומכים בבית החולים הדסה הקרוב לביתה, רחמילביץ', שזעם על ההחלטה, סירב לתת לה טיפול והורה לרופאיו שלא לתת לה מענה.



לאחר שהסיפור נחשף, הקים משרד הבריאות ועדה שהחליטה להגיש קובלנה נגד פרופ' רחמילביץ' באשמת "רשלנות והתנהגות שאינה הולמת רופא". ב־1998 קבעו רוב חברי הוועדה כי "התנהגותו של פרופ' רחמילביץ' אינה הולמת רופא, ואין ספק שההנחיה שלו הייתה בעלת פוטנציאל לפגיעה גופנית קשה ואף מסכנת חיים". רחמילביץ' ננזף בעקבות התנהלותו. מאז הפרשה הפכה רבינוביץ' לסמל לזכותו של החולה לטיפול הגון ולקבלת חוות דעה שנייה במסגרת ההליך הרפואי. היא הטביעה את חותמה גם בדרכה המיוחדת, עם ההתמודדות עם המחלה ובשיר "עיגולי השמחה" שחיברה.



למען החולים



"כשבן אדם נפטר, אומרים עליו את הדברים הטובים ולא את הדברים הפחות טובים", אומרת רבינוביץ' כעת. "מה שהיה - היה. אני יכולה להגיד גם משהו טוב. שלושה שבועות לפני שדסי נפטרה, הוא התקשר אליה וביקש ממנה סליחה. הוא התנצל ואמר שהוא למד ממנה את השיעור של החיים שלו. היא אמרה לו שהיא סולחת לו, אז אני חושבת שמבחינתו העניין הסתיים בזה. הסיפור הזה כבר מאחורינו, ואנחנו מרגישים לא בנוח שמזכירים את זה עכשיו, כשהוא בדרכו לעולם שכולו טוב. אנחנו מאחלים לו להגיע לגן עדן ושהזכויות והדברים הטובים שהוא עשה בחייו יביאו אותו לשם".



מה את זוכרת משיחת הפיוס ההיא?


"הייתי עדה לשיחה. דסי אמרה לי: 'אמא, זה רחמי', ואני שמעתי אותו אומר לה: 'אני מבקש ממך סליחה על כל מה שהיה'. היא ענתה: 'אני סולחת לך. למה חיכית כל כך הרבה זמן עד שהרמת את הטלפון הזה?' והוא ענה: 'רציתי לעשות את זה מזמן, אבל עורכי הדין שלי אמרו לי שאם אני אבקש סליחה, זה כאילו שאני מודה באשמה'. אז היא אמרה לו: 'תקשיב ללב שלך, לא לעורכי הדין'.


פרופ' רחמילביץ'. צילום: אריאל בשור



הוא אמר לה: 'את צודקת. למדתי ממך את הלקח של החיים שלי'. היא חזרה כמה פעמים על המשפט: 'אני סולחת לך'. אני מספרת לך את כל זה במלואו. דברים כאלה לא פורסמו כי התקשורת מחפשת את הדברים הרעים. הוא עשה טעות, ולכל בן אדם מגיעה מחילה. אנחנו מבחינתנו מחלנו מזמן, והכי חשוב שדסי מחלה. שיעלה למעלה וייפגש איתה, והם ידונו על העניינים. זה לא פייר לרדוף אותו אחרי מותו".



את מתכוונת להגיע לשבעה?
"אני לא יודעת אם יצא לי. גם בזמנו כל הסיפור יצא לא בגלל שנאה או כעס. דסי התעקשה ואמרה: 'זה קרה לי, ואני לא רוצה שזה יקרה גם לחולים אחרים. אני לא רוצה שבגלל ענייני אגו בין רופאים - חולים ייפגעו. לכן אני מוציאה את זה'. האג'נדה של דסי הייתה רק לקדם את זכויות החולה. ואכן, הדברים השתנו מאז בכל הנוגע לזכויות החולה וההתחשבות בדעותיו, ולא רק עניינים של אגו בין רופאים. מטרתה הושגה".



טובה רחמילביץ', אלמנתו של פרופ' רחמילביץ', מסרה בתגובה: "מרגש לשמוע את התגובה של גב' ברוריה רבינוביץ'. אם תרצה לבוא לשבעה, אני והמשפחה נשמח לראותה".