יש המון סיבות לטייל באזור הגליל המערבי - והסצינה הקולינרית היא אחת הבולטות שבהן. הגליל המערבי, הידוע בהיסטוריה העשירה, בהשפעות התרבות המגוונות ובנופי הטבע המדהימים שלו, מציע חוויה קולינרית ייחודית המשלבת מסורת, חדשנות וטעמים מקומיים. האזור כולו התברך באדמה פורייה, אקלים מתון וקרבה לים התיכון, כל אלו תורמים לשפע של חומרי גלם טריים ואיכותיים - מפירות וירקות ועד עשבי תיבול ותבלינים ארומטיים. ההיצע הקולינרי של הגליל המערבי נטוע במורשת החקלאית של האזור. התוצרת המקומית היא גם הסיבה להתפתחות הגדולה בסצינת המסעדות ובתי קפה המקומיים.

הגליל המערבי הוא בית למגוון דתות, מה שמשפיע על שפע הטעמים, ובמקביל פותח דרך לשיתופי פעולה מעניינים ומרגשים בין יהודים, ערבים ודרוזים.

גלידריית "בוזה" 

סימן ומופת לשיתופי הפעולה הללו היא גלידריית בוזה, שחוגגת השנה 12 שנות פעילות והתחילה מתוך חלום של בן קיבוץ סאסא, אדם זיו. אחרי שגדל וחי בקיבוץ הגלילי, יצא זיו למסע עולמי בעקבות חלומו ללמוד ליצור גלידה. לאחר שהשתחרר מהצבא עבר בין גלידריות מצליחות בעולם, למד את מלאכת ייצור הגלידה באיטליה ואף עשה סטאז' באזור פירנצה. כנראה שהאופטימיות והשמחה שבגלידה נדבקו בו גם כשחזר כבר לארץ - אז החליט להכין גלידה גלילית מקורית.

גלידה פיסטוק בעבודת יד (צילום: מיטל שרעבי)
גלידה פיסטוק בעבודת יד (צילום: מיטל שרעבי)

בוזה סמבוסק (צילום: מיטל שרעבי)
בוזה סמבוסק (צילום: מיטל שרעבי)

הוא החליט להקים גלידרייה קרוב לבית, באחד הכפרים שבגליל המערבי. החיפוש אחר לוקיישן הוביל אותו למפגש עם הבעלים של מסעדת "אלומה" בתרשיחא, עלאא סוויטאת. החיבור בין השניים הוביל להקמתה של גלידריית "בוזה" ("גלידה", בערבית). כיום זיו כבר עבר להגשים חלומות אחרים, ואת "בוזה" ממשיך לנהל עלאא בשותפות עם קיבוץ סאסא, ומהחנות הראשונה שהתחילה בתרשיחא, הגלידרייה גדלה לשבעה סניפים, והשמיני ייפתח בקרוב בים המלח.

אלומה קרפציו (צילום: מיטל שרעבי)
אלומה קרפציו (צילום: מיטל שרעבי)

כשמגיעים לחנות המפעל שבקיבוץ, מקדמת את פניכם מיד אווירה חמה ומזמינה. הטרקלין מעוצב להפליא, עם צבעים חמימים ותמונות שמעטרות את הקירות. פינת הישיבה כוללת כיסאות נוחים ושולחן אבירים ארוך, היוצרים מרחב רגוע ומהנה. אבל מעבר לאווירה, אחד הדברים שמבדילים את "בוזה" מגלידריות אחרות הוא התפריט הנרחב שלה. הם מציעים מגוון רחב של טעמים, החל ממועדפים קלאסיים כמו שוקולד או וניל ועד אפשרויות ייחודיות וחדשניות כמו ערק אשכוליות, מסקרפונה ותאנים.

אבל לא רק הטעמים הופכים אותה למיוחדת, זו גם איכות הגלידה, מאחר שכל אצווה מיוצרת מהמרכיבים הטובים ביותר, מה גם שהגלידה נעשית בכל יום בעבודת יד מדויקת. חוץ מזה לאחרונה הם השיקו עוגות גלידה נהדרות, שחובבי הנוסטלגיה בטוח יעופו עליהן. כמו כן, מנות מאוד אינסטגרמיות כמו סמבוסק גלידה, פנקייקונים בליווי גלידה ועוד.
ל"בוזה" שני סניפים גליליים: חנות המפעל בסאסא וסניף בתרשיחא.

טלפון: 3957571 - 072

מסעדת "אלומה"

ואם כבר הזכרנו את מסעדת "אלומה" של עלאא סוויטאת, זאת הזדמנות מצוינת לספר שהמסעדה עברה אחרי 25 שנה למיקום חדש, בתרשיחא. "אלומה" היא מהמסעדות הוותיקות בגליל המערבי, והיא מציעה תפריט על טהרת המטבח הצרפתי עם נגיעות מקומיות. המעבר ללוקיישן חדש יחסית מפתיע, במיוחד מאחר שהיא ישבה במבנה יפהפה והפכה למוקד עלייה לרגל של כל מי שמטייל בגליל, אך עלאא מסביר שהרעיון לעבור מקום נבע מרצון שלו לפנות לעוד קהלים - ועל הדרך גם להיפרד מהשכירות ולעבוד במקום משל עצמו. את המבנה החדש בנה עלאא בשטח שלו, שטח שקנה כשהיה רק בן 20. החלל של המסעדה מאופיין בעיצוב נקי, תוך שילוב של לבן ועץ. לאורך כל המבנה יש ויטרינה ענקית הצופה אל הר בטח.

הקשר בין סוויטאת ל"אלומה" הוא אחד המרגשים. שנים לפני שהפך לבעלים של "אלומה", עלאא היה בכלל ברמן צעיר שרק התחיל את דרכו בסצינה הקולינרי. עם השנים התפקידים שלו במסעדה התרחבו, עד שלבסוף הפך לשותף ובעלים שלה.

התפריט של המסעדה לא השתנה הרבה בשנים האחרונות (גם לא עם המעבר ללוקיישן חדש) מתוך הבנה שהקהל אוהב את המנות וחוזר בגללן. התפריט עונתי והוא מבוסס על תוצרת מקומית, בשר משובח, דגה טרייה וירקות העונה. בין המנות הבולטות: קרפצ'יו קולרבי עם שמן כמהין ופרמזן, פטה כבד עם ריבת דלעת נהדרת וטוסטונים, קישואים ממולאים בבשר בבישול ביוגורט עזים, צלעות טלה עם עדשים שחורות וירקות אפויים, טורטליני שוק בקר ועוד.

המסעדה פתוחה בימים שני עד שישי בשעות הערב, ובשבת גם בצהריים.

טלפון: 3970968 - 072

יקב ג'וליה

אי אפשר לדבר על קולינריה גלילית בלי להזכיר את היין הנפלא של האזור. בכפר מעיליא שבגליל המערבי נמצא אחד המקומות האהובים עליי - יקב ג'וליה. יקב משפחתי המייצר יינות בוטיק מענבים בגידול עצמי ומכרמים שכנים. את היקב הקים ג'ורג' עראף, אבי המשפחה. ג'ורג' הוא חובב יין מושבע ואגרונום, שרצה להכין יין בייצור עצמי. את היקב הוא קרא על שם אשתו האהובה, וכיום הוא מייצר כ־11 אלף בקבוקים בשנה. תמצאו ביקב יינות אדומים, יין לבן, רוזה וגם כתום.

היקב פתוח לביקורים בכל ימות השבוע עם האפשרות לשבת בחדר החביות, על הבר וגם במרפסת הצופה אל הכפר.
היקב פתוח בימים שני עד שבת, בין השעות 10:00־18:00 לטעימות יין.

טלפון: 3941159 - 072

יין כתום יקקב ג'וליה (צילום: מיטל שרעבי)
יין כתום יקקב ג'וליה (צילום: מיטל שרעבי)

ורדה יתום, קיבוץ סאסא

אם בא לכם להכניס לטיול קצת אומנות, כדאי שתכירו את ורדה יתום. ורדה היא פסלת בינלאומית שנכנסה לרשימת עשרת פסלי הקרמיקה המובילים בעולם. את עבודות הקרמיקה היפהפיות שלה היא יוצרת בסטודיו שלה בקיבוץ סאסא, שם היא גם מתגוררת.
בתיאום מראש תוכלו להגיע לגלריה שלה. שם היא תלוה אתכם בין מאות הפסלים שלה, הפזורים במקום, ותספר על הקשר בין היצירות שלה

להיותה אמא לחמישה לוחמים, לחיים בקיבוץ ועל עוד מקורות ההשראה.
משך הסיור שעה וחצי. מינימום עשרה אנשים.

אם תבקשו ובתיאום מראש, תוכלו גם להישאר לסדנת יצירה מרתקת בת שעתיים בהנחיה אישית בסטודיו שלה, שנמצא גם הוא בקיבוץ, ליד מבנה עתיק, עטוף בצמחייה וגן פסלים, בצל עץ התאנה העתיק. 

טלפון: 3941143 - 072

ורדה יתום  (צילום: דרור ארצי)
ורדה יתום (צילום: דרור ארצי)

תצפית גלילית בהר אדיר

ואחרון חביב: אם תצאו מוקדם, כשמזג האוויר עוד נעים, מומלץ לשלב גם טיול על הר אדיר, לא הרחק מקיבוץ סאסא. רשות הטבע והגנים הכשירה מצפור יפהפה, מוקף ירוק וצופה על נופי הגליל.

הר אדיר הוא מהגבוהים בהרי הגליל, כך שכמעט כלום לא מסתיר את הנוף המרהיב הנשקף ממנו. בסיבוב רגלי לצד נקודת התצפית תוכלו לראות שלל עצים מקומיים כמו אלון מצוי ואלון התולע, אלה ארצישראלית, עוזרר קוצני וקטלב מצוי. במדרון הצפוני צומחת קבוצה קטנה של חוזרר החורש, מין עץ נדיר ביותר בישראל.