לאחר ימי הקיץ הלוהטים, הטבע הישראלי מתעורר במלוא הדרו, ומאפשר לכולנו לקחת רגע של התאווררות בימים לא-שגרתיים וחסרי-מנוח. אלו זמנים מורכבים עבור כולנו – לכן דווקא עכשיו חשוב יותר מתמיד, לצאת החוצה ולהתרענן בנופים המרהיבים של הארץ היפה שלנו. היציאה לטבע מספקת הפוגה ומציעה מפלט זמני מהמציאות הלא פשוטה  איתה אנחנו מתמודדים. השלווה השזורה בירוק הפראי, ובשמש החמה והמלטפת מוכחת כמרגיעה. אחרי שבוע מלווה בגשמים – נחשפים אתרי-טבע מרהיבים, השזורים בהיסטוריה והמורשת של מדינת ישראל אשר נותנים לנו תחושת שייכות לסיפור הישראלי.

אתר חומה ומגדל בגן לאומי גן השלושה  (צילום: אסף דורי, רשות הטבע והגנים)
אתר חומה ומגדל בגן לאומי גן השלושה (צילום: אסף דורי, רשות הטבע והגנים)

גן לאומי גן השלושה (הסחנה) – אתר חומה ומגדל

אחד האתרים המוכרים ביותר לכל ישראלי כמעט הוא "גן השלושה" או בשמו השני "הסחנה". הוא חבוי בלב עמק בית-שאן, ליד קיבוץ ניר דוד, ומכיל את המפתח לבריחה מרעננת בסוף השבוע. אז בין אם אתם מחפשים את הריגוש של טבילה במעיינות חמימים, פלאים ארכיאולוגיים או הצצה אל העבר ביישוב המשוחזר – בגן השלושה יש משהו לכל מטייל. 
אם אתם מחפשים להתרענן, תוכלו להנות מטבילה במעיינות החמים והמזמינים, ובבריכות השחייה הטבעיות שקוראות לכל מי שמעוניין להירגע ולהנות מיום שמשי ובהיר. טמפרטורת המים במעיינות קבועה כל השנה – 28 מעלות צלזיוס, כאשר הבריכות הורחבו והותאמו לרחצה ולשחייה. מעבר לשכשוך במעיינות, גן השלושה מציע חוויה רב-גונית: במקום נמצא מוזיאון ארכיאולוגי השוזר יחד העבר ההיסטורי באזור ציורי זה, וגם אתר ההתיישבות ההיסטורי המשוחזר בקפידה של קיבוץ תל עמל, המסמן את תחילתה של עידן החומה ומגדל. אתר ציורי זה, המעוטר בחומה היסטורית ובמגדל, קורא לכם להשתתף בחוויה חלוצית ייחודית שמבטיחה להחזיר אתכם אחורה בזמן. 
מושלם עבור משפחות המחפשות בילוי מעשיר: חוויה זו משלבת היסטוריה עם בידור, במקום תקבלו הזדמנות נדירה לגלות את לב החיים החלוצים: תוכלו להתלבש בבגדי החלוצים ולעבוד בחצץ, לשאוב מים מהתעלה לכביסה בגיגית וקרש ולבקר בצריף המגורים, חדר האוכל והמטבח. חוויה סוחפת זו מבטיחה לא רק הצצה להיסטוריה אלא השתתפות פעילה בחיי היומיום של חלוצים. תוכלו לבקר גם במגדל התצפית שחושף פנורמה עוצרת-נשימה של המקום.  אז, ארזו תיק ובגד ים, והצטרפו אלינו לסוף שבוע מלא בשמש, צחוק ומסע בזמן באתר החומה והמגדל ההיסטורי של גן השלושה.

מתי: הכניסה לגן השלושה/הסחנה הינה על בסיס מקום פנוי. אין צורך ברישום, מומלץ להקדים ולהגיע. 
הכניסה לאתר מוזיאון חומה-ומגדל ביום שישי (29.12) בין השעות 10:00–13:00: כאשר חלוצים יצאו לבדר את הקהל בכל שעה עגולה. 
איך מגיעים: גן השלושה ממוקם על כביש 669, בין צומת השיטה לבית שאן. בתחבורה ציבורית: קו 412 של חברת סופרבוס, היוצא מבית שאן ומעפולה. למגיעים בוויז כתבו: גן לאומי גן השלושה (הסחנה)

שמורת טבע מג'רסה  (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)
שמורת טבע מג'רסה (צילום: שרית פלאצ'י מיארה, רשות הטבע והגנים)

שמורת טבע מג'רסה

השמש יוצאת בשמורת הטבע מג'רסה, ואתם תוכלו לחוות בצורה מיטבית את הקסם של השמורה. נבירות חזירי בר, מחילות דורבנים, שלל ציפורי מים ועשרות פטריות מגוונות. השמורה היא נקודת מפגש ייחודית, השוכנת בנקודת ההתכנסות של נחלי הגולן אל הכנרת, מציגה מסע עוצר-נשימה בין מדרונות תלולים הגולשים אל הדלתא, וזרימת המים השופעת – היא עדות ליופי שעוצב בימים הגשומים האחרונים והופכים את השמורה לפנינת טבע עם שלל בתי-גידול ובעלי-חיים. 
במקום נמצא שביל מג'רסה שם תוכלו לעקוב אחר נחל דליות כשהוא מתפתל מהגולן לכנרת, ומהווה הזדמנות מושלמת לטיול מרענן במים. "המסלול הרטוב"  (מסומן בכחול) מציע קטע של 800 מטר להליכה במים, ותוכלו גם לעבור ב"מסלול היבש", המאפשר לכם לספוג את נופי השמורה מבלי להיכנס למים. מתקנים כמו שירותים, מלתחות, מי שתייה ואזורי פיקניק מוצלים זמינים בתחילת השביל. בנוסף, השמורה מציעה פעילות צפרות בשיתוף צפרים, בתמיכת המשרד להגנת הסביבה. סיורים אלו הם חלק מיוזמת משרד התיירות לשיפור הידע והמיומנויות של המדריכים ברחבי ישראל. 

מתי: יום שבת (30.12) בין 10:00 ל-14:00. תעריף חורף: 25% הנחה למבקרים, חינם למנויי מטמון
איך מגיעים: נוסעים בכביש המזרחי של הכנרת (92) ובמעגל התנועה המוביל למעלה גמלא פונים מערבה בדרך מסומנת בסימון שבילים כחול, על פי שילוט ההכוונה למג'רסה. אחרי כ-400 מ' פונים ימינה ואחרי עוד 400 מ' בערך פונים שמאלה ומגיעים לרחבת החניה של השמורה. כתבו בוויז: שמורת טבע מג׳רסה-הבטיחה (בקעת בית צידה)

שמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)
שמורת הטבע עין אפק (צילום: תמר עבדת, רשות הטבע והגנים)

שמורת טבע עין אפק 

לאחר הגשם המרענן, השמש יוצאת ומאירה בזוהר ייחודי את שמורת הטבע עין אפק. בנופיה היפיפיים, שטחי ביצות נדירים ומקורות נחלים שנעלמו ברובם מהארץ: השמורה חושפת צמחייה מרהיבה, עופות מים מיוחדים ומבנים עתיקים המספקים למקום עבר עשיר וסיפורי. בין המקומות המיוחדים בשמורה נמצא שביל הביצות, תוכלו לחצות את שביל הגשר הייחודי והמוגבה, מוקף ביופי הקסום של אדמות ביצות ומציע טיול חוויתי, המאפשר לכם "ללכת על המים" ולחזות ביופייה של הביצה דרך עיני עופות המים. 
בנוסף תוכלו להנות מהפאר של טחנת הקמח, מבנה דו-קומתי מרשים, אשר יסודותיו מקורם בתקופה הרומית, ובמקום שרידים משמעותיים מהתקופה הצלבנית. תהיו עדים להיסטוריה המתמשכת של הטחנה, שסיפקה קמח לצבא נפוליאון במהלך המצור על עכו ב-1799. כמו כן, תוכלו לצפות בנפלאות הארכיאולוגיות של תל אפק, תל עתיק בחלקה הדרומי של השמורה. שרידים נחשפים מהתקופות הכנענית, ההלניסטית והרומית. בשמורה ניתן לשוטט בגן המוקדש לטיפוח צמחים בסכנת הכחדה, שהושתלו בקפידה מאזורים לאורך נחל נעמן. הגן מחקה בתי גידול טבעיים, ומספק מקלט למינים נדירים אלה. הרפתקת סוף-השבוע בעין אפק מבטיחה לא רק תענוג לעיניים אלא מסע בזמן ובלב הטבע. 

מתי: ביום שישי מ-08:00 עד 15:00 ובימי שבת מ-08:00 ועד 16:00.
איך מגיעים: מכביש 4 פונים מזרחה לכביש 79, בכיכר פונים שמאלה לרחוב חוגלה ובסוף הרחוב פונים ימינה לכביש 7911 לאחר כקילומטר מגיעים לשמורה. כתבו בוויז: שמורת טבע עין אפק.

חאן שער הגיא (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
חאן שער הגיא (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

חאן שער הגיא

גילוי היסטורי מחדש של חאן שער הגיא – המוכר גם כ"באב אל-וואד", מתגלה כיעד מרהיב ומשופע בהיסטוריה. אתר זה, שהוקם במקור כמלון דרכים בתקופה העות'מאנית, שוכן בסף הצר של נחל נחשון, ומשמש כנקודת ציר על הכביש הראשי המקשר בין השפלה לירושלים. החאן מציע לא רק נוף פנורמי של גבעת החתולים האיקונית, אלא גם מגולל נרטיב היסטורי מרתק. בטיול זה תוכלו לחקור את שרידי העבר העשיר, ולעבור בדרך שהייתה מקור לקרבות עזים במהלך מלחמת העצמאות. במחווה חגיגית לגבורה של 3,000 מתנדבים שהתגייסו לצידה של ישראל באותה תקופה סוערת, הוצבה אנדרטה מרשימה. המסלול במקום אורך כ-45 דקות דרך התערוכה של מרכז המורשת, המשלבת אמצעים טכנולוגים באמצעותם תעברו מחדר לחדר, ותוכלו לשקוע במסע אל לב ההיסטוריה. בקומה העליונה תזכו לפגוש את מלווי השיירות שיספרו לכם על חוויותיהם, ובקומת הקרקע, תוכלו להפוך למשתתפים פעילים בתחנות האינטראקטיביות, ולעבור מסע ב"רכב משוריין". במקום מוקרן סרט מרגש על המחיר ששילמו בני דור תש"ח במאבקם לשמור עורק חיים פתוח לבירת ישראל. לסיום, תוכלו גם לצפות בדגמים היסטוריים של משאית, אוטובוס ממוגן ומשאית פורצת דרך. כל דגם כולל פרק של המסעות האמיצים שנעשו בשם החופש והביטחון. הצטרפו לבריחה מהשבוע החורפי הזה לחאן שער הגיא, שם הסביבה הנושקת לשמש המאירה לא רק את הנוף אלא גם את הרוח הבלתי ניתנת לניתוק המהדהדת במסדרונות המפלט ההיסטורי הזה.

מתי: ביום שישי מ-08:00 עד 15:00 ובימי שבת מ-08:00 ועד 16:00.
איך מגיעים: החאן נמצא בסמוך לכביש 38 (מחלף שער הגיא – בית שמש) בקרבת מחלף שער הגיא. ההגעה דרך הכביש המקביל לכביש הראשי שתחילתו בתחנת דלק "פז – מסילת ציון" ונסיעה לכיוון צפון. רשמו בוויז: חאן שער הגיא

בריכה וקשת בעין חניה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
בריכה וקשת בעין חניה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

עין חניה

גן עדן שליו: היופי המתחדש של עין חניה אחרי הגשם חושף נווה מדבר ציורי המשלב בצורה חלקה מעיין מבעבע, בריכה עתיקה שופעת מים, ופלא ארכיאולוגי. בעקבות הגשמים האחרונים, פינת השלווה הזו התעוררה לחיים, ומציעה נוף מחודש למשוטטים בסוף השבוע. במקום תוכלו לצפות באמות משוחזרות המוליכות את המים לבריכת השקיה עתיקה. ולהיות עדים לפלאים ארכיאולוגיים, שנחשפו בחפירות של רשות העתיקות, וחושפים את אחת ממערכות המים המרשימות בישראל. שתי בריכות מהתקופה הביזנטית, נימפאום רומאי ומזרקת מים, מפארים את האתר, ומאפשרים למערכת המים להזין את הבריכות בדיוק כפי שעשתה בימי קדם. בפיקוח מתחשב של רשות הטבע והגנים, שוחזרו באהבה טרסות ישנות, מקושטות בעצי בוסתן, בניסיון לשחזר את המסורת של החקלאות המקומית, המוסיפה לעושר התרבותי של עין חניה. העין ספוג משמעות היסטורית, ומהווה מקום קדוש ואתר עלייה לרגל למאמיני הכנסייה הארמנית והכנסייה האתיופית. 

מתי: ביום שישי מ-08:00 עד 16:00 ובימי שבת מ-08:00 ועד 17:00.
איך מגיעים: ברכב פרטי – מקניון מלחה בירושלים נוסעים בכביש המוביל לגילה ולגוש עציון.  רחבת החניה של עין חניה נמצאת כ-2.5 ק"מ מהכניסה לעין יעל. ברגל ובאופני שטח– בשביל מעין לבן. כתבו בוויז: עין חניה

המסלול החדש במצדה  (צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)
המסלול החדש במצדה (צילום: שלומית שביט, רשות הטבע והגנים)

אתגר מצדה

חשיפת תעלומות מצדה חושפים מרחב אינסופי, דממה שלווה, מרחב חסר גבולות, והגוונים הארציים של המדבר הנפרשים לפניכם. כל אלו שוכנים על צוק מבודד השוכן בלב המדבר, עם נוף עוצר נשימה של ים המלח והנופים עוצרי-הנשימה של מדבר יהודה. אתגר מצודה הוא מקום ספוג היסטוריה, שפעם היה ארמון מפואר וסמל למאבקם של המורדים האחרונים לחופש בימי המרד הגדול ברומאים. בסוף השבוע הזה אתם מוזמנים לצאת למסע שחורג מהרגיל - מחכה מסלול חדשני וייחודי, החושף פינות נסתרות של מצדה מעבר לחומות המבוצרות של ההר. שביל יוצא דופן זה מספק יציאה בטוחה מחוץ לחומת מצדה, המוביל לאתרים ארכיאולוגיים סמויים שעד כה נותרו בלתי נגישים בשל מיקומם המאתגר. המסלול מונגש וישנו שביל הליכה מרתק לאורך שפת המצוק של מצדה. המסלול המאתגר מציע מעבר בסולמות ומאחזי יד, כאשר תחוברו היטב לרתמה וקסדה, ותהיו קשורים לכבל בטיחות לאורך כל המסלול. בכל צעד במסלול, תוכלו להתענג על פנורמה מרהיבה המשתרעת ממדבר יהודה ועד לחופי ים המלח.  המסלול הייחודי הזה יחשוף אתכם לסיפורים הכמוסים ביותר של מצדה. השביל ממוקם בחלקו הדרומי של רציף ההר, ומבטיח הרפתקה שובת לב בממלכה המיתולוגית של מצדה.

מתי: יום שישי (29.12): בין השעות 09:00-12:00. יום שבת (30.12): מ-09:00 ועד 11:00.
איך מגיעים: בוויז גן לאומי מצדה. אתגר מצדה הינו בהזמנה ובתשלום מראש בלבד. לא ניתן להגיע ללא הזמנה משולמת לפעילות. הרשמה ותשלום מראש באתר הרשות