כשמדברים על שגרה בזמן מלחמה, מדברים גם על הרצון שלנו למלא מצברים ולחזור לטייל בארץ. בתקופה שבה אנחנו לא מרגישים בטוחים לטייל באזורים הקרובים לגבול, חשוב להזכיר שאף שהמדינה שלנו קטנה, יש בה הרבה אזורים שנחשבים בטוחים. כך גם במקרה של הגליל. הרבה אנשים תופסים את אזור הגליל, ולעתים גם את צפון הארץ בכלל, כמקשה אחת. אבל למעשה יש אזורים שלמים שמרוחקים מהגבול, והם שקטים מאוד, ללא אזעקות, ועם עסקי תיירות רבים פעילים, שמחכים למטיילים שיבואו לבקר. גילינו כמה מקומות כאלה בגליל המערבי, שבהחלט שווה להגיע אליהם לקצת התאווררות נחוצה ביותר בימים אלה.

סטודיו tin time

כשגרים בגילון, נראה שאין מנוס מלהיות קרובים לנושא המִחזור. כך לפחות גילתה האומנית פולה רייקין. ביישוב בגליל המערבי שבו היא מתגוררת כבר 17 שנים אין פחים, רק שני מרכזי מחזור. מכאן נולדה ההתעסקות שלה במחזור בפן האומנותי, חציה מתוך אילוץ.

פולה רייקין  (צילום: אסף רונן)
פולה רייקין (צילום: אסף רונן)

היא התחילה בהפיכת קופסאות שימורים לשלל פריטים לבית, כמו גופי תאורה ושעונים. העיסוק הזה התרחב, וכל קופסת שימורים, החל בקטנות של רסק עגבניות ועד ענקיות של מסעדות, הפכה תחת ידיה של פולה ליצירת אומנות אחרת.

כיום יש בביתה סטודיו tin time, שבו היא מעבירה מגוון סדנאות שמראות לאנשים איך מכל דבר אפשר ליצור עבודת אומנות.

אנחנו התנסינו בטעימה מסדנה שהיא תקיים בקרוב לכבוד יום המשפחה, ותחת ידינו כמה פקקים, כפתורים, שברי צעצועים ועוד קיבלו חיים חדשים והפכו לפרצופים מקסימים.

הסדנה תתקיים ב־9.2.

מחיר: 30 שקל למשתתף ו־100 שקל למשפחה בת 4 נפשות.

לפרטים ולהזמנות: 3971600 - 072

יערית - האומנות שבטעם

יערית שטרן היא קונדיטורית בעלת ניסיון רב באפייה ובניהול עסקי קונדיטוריה והסעדה. היא תקבל אתכם בביתה ביישוב מורשת בחיוך רחב ועם כמה מאפים מעולים שהיא במקרה הכינה מראש.

יערית שטרן  (צילום: דרור ארצי)
יערית שטרן (צילום: דרור ארצי)

הבית הנעים שלה משמש גם כמקום לסדנאות שהיא מעבירה. יש כמה סוגים של סדנאות, כל אחת קצת שונה מהשנייה, אבל בכולן צוללים אל עולם האפייה, ויוצאים מן הצד השני שמחים הרבה יותר. אפשר ללמוד עם יערית לאפות חלות טריות, עוגות שמרים, קרקרים מלוחים מושלמים לאירוח, לחמים ועוד שלל מאפים.

יערית גם מדגישה שהליווי שלה לא מסתיים כשהאורחים חוזרים הביתה, אלא היא ממשיכה ללוות אותם גם בהמשך, לתמיכה, שאלות וטיפים. עד שמרגישים מספיק נוח לאפות לגמרי לבד.

מלבד סדנאות לקבוצות, ליערית יש מדי חודש גם מספר סדנאות פתוחות לקהל, אז שווה להתעדכן איתה.

יערית –3941161 - 072

יקב כישור

מרכז המבקרים המעוצב של יקב כישור מוקף בנופי הגליל הירוקים ובכרמים ונראה כמו כל מרכז מבקרים שהושקעו בו מחשבה, כסף וזמן. אבל היינות (המצוינים) של יקב כישור מספרים סיפור אחר, עם עומק ונשמה. זה מתחיל בעובדה שהיקב נמצא בכפר כישורית, בית לחיים של כ־200 בוגרים עם צרכים מיוחדים, שחלקם הגדול שותף פעיל לעבודת הכרם ולעשיית היין.

סיפורו של היקב מתחיל בשנת 2006, כאשר בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה יצא שוקי לוינגר, שיסד את כישורית יחד עם יעל שילה, למסע גיוס כספים מתורמים בחו"ל, כדי להקים מקלטים שיגנו על תושבי הכפר מפני ההפגזות. הוא פגש תורם אנגלי שהתנה את התרומה שלו בכך שכספו ישמש להקמת יקב שיהיה ענף יצרני ותיירותי. מאז עברו הרבה ענבים במכלים, ניטעו כרמים, גויסו טובי אנשי המקצוע בתחום, ויינותיו של יקב כישור זוכים לתשבחות ממבקרי יין בארץ ובעולם.

הביקור במרכז המבקרים של היקב משלב הדרכה על תהליך הפקת היין, סיור בין חביות עץ האלון שבהן מתיישנים היינות וטעימה מודרכת של יינות. לצד היינות שטעמנו הוגשו גם פוקאצ'ות ביתיות, לבנה, זיתים ופלטה של גבינות וירקות.

תושבי הכפר שותפים מלאים לכל תהליך הייצור וגם לאירוח במרכז המבקרים. הם מאירי פנים, נרגשים למראה האורחים וגאים להיות שותפים לאירוח.

מרכז המבקרים של יקב כישור פתוח בימים א'־ו' בין השעות 10:00־15:00.

לתיאום ביקור מראש ולהזמנות יין בטלפון: 3957565 - 072

אוהל אל עין

מסורת האירוח הבדואית מלאה בניואנסים קטנים ובכללי טקס מדויקים שזר לא יבין אותם. כדי לגלות מעט מהסודות הלא מוכרים האלה הגעתי אל אוהל אל עין שבכמאנה, כפר בדואי השוכן ליד היישובים הקהילתיים כמון ומכמנים שבקצה הר כמון שבמשגב.

את אוהל אל עין הקימו עיד סועאד ואח'לאס אשתו. עיד, מדריך ארצי למורשת הבדואית במשרד החינוך, החליט לקראת יציאתו לפנסיה להגשים חלום ולפתוח מתחם אירוח בדואי, שבו יוכל לשלב את הרצאותיו על המורשת הבדואית, סיוריו באזור כמאנה ורצונו לעסוק בקירוב לבבות יחד עם אירוח בדואי חווייתי. אח'לאס, שעד אז ניהלה משפחתון, חברה אליו להגשמת החלום.

אוהל אל עין  (צילום: עיד סואעד)
אוהל אל עין (צילום: עיד סואעד)

הם הקימו אוהל אירוח גדול, צבעוני, יפהפה ולא פחות חשוב - ממוזג, בפאתי כמאנה, ממש במרומי ההר, כשהוא משקיף על כל נופי הגליל המערבי.

הם מספרים את סיפורה של הקהילה הבדואית והמורשת הבדואית, על החיים המשותפים עם הקהילה היהודית שחיה איתם בהרמוניה ומכניס את האורחים לנבכי טקסי הקפה והאירוח המסורתיים. כל זאת לצד ארוחה בדואית אותנטית עשירה מעשה ידיה של אח'לאס. אחרי ארוחה כזאת לא נותר אלא להשתרע ולישון, ובאופן לא מפתיע, יש אכן אפשרות של לינה במאהל, ואפשר גם לצאת לסיורים בהדרכתו של עיד, בכפר ובמעיין עין אל כמאנה הסמוך אליו.

להזמנות: 3941094 - 072