בדרך כלל בעונת החורף אנחנו רואים נהירה של מטיילים לאזור הגולן. השנה, בשל המצב הביטחוני, הרבה מטיילים חוששים להגיע אל האזור, אך לא מביאים בחשבון שהגולן יושב על שטח ענקי, שחלקו בטוח לטיולים גם כיום. למשל אזור דרום הגולן, הרווי במסלולי טיול ובנקודות תצפית מעניינות. וכעת, אחרי שנהנינו ממערכת גשמים יפה שמילאה את הכנרת, זה זמן מצוין להכיר כמה מהתצפיות האלה. הרי גם אם קר מדי מכדי לטבול, אפשר ליהנות מיופיו של האגם הכי חשוב ויפה בארץ. רק אחרי שמטפסים עם הרכבים מעלה בכבישים הפתלתלים של דרום הגולן, מבינים את היופי האמיתי של הכנרת, שבכל שעה ביממה נראית עוד יותר שובת לב. הנה ארבע נקודות תצפית נוחות וקלות להגעה, שלא תרצו לפספס:

מצפה השלום

בסמוך לקיבוץ כפר חרוב תוכלו לראות את אחת מהתצפיות היפהפיות בארץ - מצפה השלום. המצפה נמצא על שפת מצוק, ומציע נוף עוצר נשימה של הכנרת שנמצאת ממש למטה. מלבד הכנרת, שבימים אלה זוכה לשפע של מים, אפשר לראות גם את רכס פוריה והעיר טבריה, הר תבור וקיבוצי עמק הירדן, ומצפון את הארבל והרי הגליל העליון. בימים נדירים של ראות טובה, תוכלו אפילו לראות את הר הכרמל.

מהמצפה אפשר לצאת לטיול במסלול קליל ולא ארוך בשמורת טבע מצוקי האון. המסלול, שמתאים גם למשפחות, כולל טבילה צוננת בנביעת מים, הליכה לצד בוסתני פרי ופריחה עונתית. אורך המסלול הוא כקילומטר, והוא כולל ירידה במדרגות הנמצאות ממש משמאל למצפה. המסלול מעגלי ומסומן בכחול.

במסלול נמצא מעיין השלום - בריכה מלבנית ועמוקה שמסתתרת מאחורי עצים וצמחייה פראית, שבה מבקרים מטיילים רבים בעונה החמה.

מהמצפה יוצא מסלול נוסף, נגיש ומתאים גם לעגלות, בטיילת סלולה שנמצאת על המצוק. אורך הטיילת הוא 2 קילומטר, והיא מסתיימת במצפה מבוא חמה. הטיילת מוסדרת, ולאורכה יש ספסלים, ולכן היא מאוד אהובה על משפחות עם ילדים קטנים ועל זוגות, שאוהבים להלך בה לקראת השקיעה.

נוף ממצפה מבוא חמה (צילום: ישראל אשד)
נוף ממצפה מבוא חמה (צילום: ישראל אשד)

איך מגיעים: בווייז "מצפה השלום"

מצפה מבוא חמה

אם הלכתם לכם בניחותא מטיילת מצפה השלום, תגיעו למצפה מבוא חמה. המצפה, כמו שכנו, משקיף אף הוא אל נופי עמק הירדן והכנרת. ממבוא חמה תוכלו להתרשם מההרים המקשטים את הרקע, בהם ארבל ותבור, ואפילו חרמון. המצפה, מעבר לנוף הנגלה ממנו, הוא נקודת עצירה על משפחות שמבקשות ליהנות מהנוף והשלווה.

המצפה נמצא בראש מצוקי האון, מצוקים שאורכם שישה קילומטרים, ומתחילים מכפר חרוב ונחל עין גב ומסתיימים בסמוך להר שריר. המצוקים מתנשאים לגובה של עד כ־350 מטר מעל פני הים, והם גם התלולים ביותר במדרונות הגולן.

אם הגעתם כבר למבוא חמה, כמובן שתוכלו ללכת במסלול טיילת מצוקי האון, שאורכו כקילומטר וחצי, עד למצפה לשלום. בתקופה הזאת ובתחילת האביב ניתן לראות שם פריחת רקפות ופרחי בר. אם תביטו מטה, תוכלו לראות גם שיחי ועצי שיזף, שקד הפורח בלבן, ובמהלך מרץ גם אירוס הגלבוע היפהפה.

איך מגיעים: בווייז "מצפה מבוא חמה"

מצפה בית ציידא

אם אתם רוצים לראות קצת מנפלאות הכנרת, מצפור בית ציידא הוא המקום המושלם לעשות את זה. המצפור נמצא מעל מעלה גמלא, מושב חקלאי שהקימה לפני כמעט 40 שנה קבוצת טייסים וחיילים ביחידות מובחרות.

מהמצפור תוכלו לראות גם את בקעת בית ציידא (עמק הדייגים) שנושקת לכנרת, רכס פורייה, מצוק הארבל ומגדל. המצפור התחיל כמו הרבה דברים בארץ על ידי אזרחים, במקרה הזה פרויקט בר מצווה של תלמידי המושב, ובהמשך פותח על ידי מועצה אזורית גולן ומשרד התיירות. המצפור הוקדש לזכרו של דני קסטן ז"ל, חבר ויו"ר מועצת המנהלים של החמ"ת ויו"ר איגוד הכדורסל.

שקיעה במצפור בית ציידא (צילום: חיים קרסנו)
שקיעה במצפור בית ציידא (צילום: חיים קרסנו)

כדי להגיע אל נקודת התצפית תצטרכו לעבור בשביל שמשני צדיו סלעי בזלת גדולים - ממש כמו "דולמנים" (קברים מתקופת הברונזה) שאנחנו רגילים לראות בטיולים ברחבי העולם. מהמצפור רואים כאמור את בקעת בית ציידא, שהיא חלק משמורת בית ציידא. הלגונות שבשמורה עשירות בדגים למיניהם, בעיקר אמנון שמככב המון במטבח הישראלי. אפשר לראות מהמצפור שתיים מהלגונות הגדולות שלה. בשמורה הזאת נמצאים גם שניים מהנחלים היותר מוכרים בגולן, הזאכי והמג'רסה.

איך מגיעים: בווייז "מצפור בית ציידא"

מצפה אופיר

כ־450 מטר מעל הכנרת, משקיף על הנוף הפתוח, נמצא מצפה אופיר. המצפה מציע את אחת התצפיות היפות אל אגם הכנרת, הרי צפת וטבריה. אם תסתכלו צפונה מהמצפה, תוכלו לראות את הנופים עוצרי הנשימה של הגולן, נחל סמך והחרמון. אם תוכלו לנתק את העיניים לרגע מהכנרת, תוכלו גם ליהנות מהנופים של הרי הגליל העליון והתחתון. גם ממצפה אופיר ניתן לראות את בקעת בית ציידא. לקראת האביב, כל אזור המצפה מתכסה בפריחה מרחיבת לב.

מצפה אופיר הוקם לזכר אופיר שעל ז"ל, שנפטר ממחלה בגיל 16. אופיר גדל לא הרחק מהמצפה, במושב גבעת יואב. לזכרו גם נטעו בני משפחתו 16 עצי זית, שהועתקו מכפר רופין, שם נולד אופיר. כשבאביב ובקיץ העצים נותנים צל, אפשר לשבת על הספסלים, שלידם פזורים שולחנות אבן, וליהנות מהשלווה.

מסלול מצפה אופיר לעין גב  (צילום: תיירות גולן)
מסלול מצפה אופיר לעין גב (צילום: תיירות גולן)

במרפסת הנוף של המצפה יש תבליט שיקל עליכם לזהות את כל מה שרואות עיניכם. לידה יש חורשת עצי ארץ ישראל שתרמה קק"ל ושמורת טבע שבה ניתן לראות שלל רקפות בתקופת החורף.

אם הנוף מהמרפסת עשה לכם חשק להזיז את הגוף, תדעו שמהמצפה ניתן לצאת למסלול של כ־5 קילומטרים ולרדת לקרן עין גב ולחוף סוסיתא בכנרת. אם המסלול נשמע לכם ארוך, תוכלו פשוט ללכת על קו הרכס ולראות שרידים של מוצבים סוריים ולסגור את הביקור.

איך מגיעים: בווייז "מצפה אופיר"