למרות שכבר במקומות רבים בארץ ניתן לטייל ללא סיכון ביטחוני, הטיסות לישראל ממעטות לחזור, והתדמית העגומה שלנו בעולם לא משתפרת. לשם כך שוחחנו עם יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל, שהסביר בשיחה עם "מעריב" אודות השפעת הנזק בתחום, ואף תקף את משרד התחבורה: "פישלו כאן בגדול".

היעדים החמים של הישראלים לחגים נחשפים: כמה זה יעלה לכם?
למרות המלחמה: חברת התעופה הזרה שתרחיב את פעילותה בישראל

"לפני המשבר פעלו בנתב"ג 250 חברות תעופה, כעת פועלות רק 45", סיפר פתאל בפתח דבריו, "ישראל כרגע די מנותקת מהעולם, 80% מהטיסות כיום מבוצעות מישראל על ידי אל על. מבחינה תעופתית אנחנו אחת הכי מבודדות בעולם, כמו צפון קוריאה. הניתוק הזה שנוצר הוא במידה רבה ניצחון מצער של החמאס על ישראל. המלחמה גורמת נזק תדמיתי אסטרטגי לישראל". 

"מדינת ישראל הייתה צריכה ליצור מצב שלמרות המלחמה מוצאים דרך להקל ולעודד תיירים להגיע לכאן", הוסיף, "ירדן ומצרים שנפגעו גם מממנות את חברות התעופה שיביאו אליהן תיירים. כיום מדינת ישראל לא ממנת את הביטוח של חברות התעופה הזרות אלא רק את הישראליות. הפרמיות שנדרשות כדי לטוס לישראל עצומות". 

נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)
נתב''ג ריק (צילום: פלאש 90)

"כל מה שקשור לאגרות הנחיתה גם לא מטופל והיו צריכים לתת הנחה לחברות התעופה. בפועל המחירים נשארו זהים. למעשה, המדינה מתעלמת מהעניין האווירי לישראל. יש כאן נזק כלכלי עצום, אנחנו עוד נשלם ביוקר. ענף התיירות בישראל מהווה 10% מהכלכלה בפריפריה, זה הענף הרביעי הכי מכניס למדינה", הבהיר. 

לאחר מכן אמר פתאל: "יש כאן כשל ומחדל גדול, לא עושים כלום כדי להיות על המפה בעולם. זו טעות אסטרטגית ותדמיתית. חבל שלא מתעשתים, משרד התחבורה היה צריך לדאוג למצב, הוא מפשל בגדול. לא היה שום דיון מקצועי של המדינה בנושא".

מטוס אל על בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)
מטוס אל על בנתב''ג (צילום: מארק ישראל סלם)

"כל הנזק מתגלגל לכיס שלנו", הוסיף, "יש חברות תעופה שהצוותים שלהן חששו לישון בישראל. מנגד, הביקוש בישראל גבוה מאוד וההיצע נמוך, יהיו השנה מחירי טיסות מטורפים. ישראל היא אחת המדינות שיש לה יחס בין תושבים לנוסעים לחו"ל מהשלוש הכי גבוהות בעולם. אין מספיק מטוסים שיהיו לכל הנוסעים מישראל". 

לבסוף התייחס למצב התיירות במדינה ביום שאחראי המלחמה: "מהיום שהשלב המהותי בלחימה יסתיים, ייקח לפחות חצי שנה של שיקום תדמיתי למדינה ושל חזרת חברות התעופה. למדינת ישראל ייקח שנתיים-שלוש להתאושש מבחינת התיירות הנכנסת, יש ביטולים גורפים לכל השנה הנוכחית". 

יוסי פתאל (צילום: לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל)
יוסי פתאל (צילום: לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל)

כמו כן, סיפר ל"מעריב" אייל שמואלי, מיוזמי תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM שבישראל, אודות המצב העגום בתעשיית התיירות בארץ: "מחירי הטיסות השנה יהיו גבוהים מאוד, יש ביקוש עצום בישראל אך היצע הטיסות נמוך. ייקח לנו זמן להתאושש מהמכה הזו, לפחות שנתיים. אין הרבה רצון בחו"ל להגיע לארץ, ואם יש זה בעיקר מתיירות דת. צליינים יגיעו לכאן ראשונים ברגע שהכל יירגע, לגבי תיירים אחרים יש לנו שנה קדימה".

"אנחנו מקווים שיהיו כמה שיותר ביתנים בתערוכה שתהיה בישראל בתחילת אפריל", הוסיף, "כרגע לא הכל סגור ומעדיף לא להגיד סתם כמה יגיעו. הכל תלוי ומשתנה בהתאם למצב. ככל שיהיה יותר טוב,, כך נראה היענות גדולה יותר".

אייל שמואלי (צילום: חן גלילי)
אייל שמואלי (צילום: חן גלילי)