במרחב המחוספס של מדבר הנגב שוכנת פנינה נסתרת של פלאי טבע: מכתש רמון. הפלא הגיאולוגי העצום הזה מספק הצצה לתקופות שונות בהיסטוריה ומשופע במגוון עשיר של חי וצומח, מה שהופך אותו ליעד אטרקטיבי לחובבי הטבע. מנחשים ולטאות ועד דורסים ייחודים, יעלים, תנים, שועלים וצבאים – המכתש הוא ביתם של מגוון שובה לב של חיות בר. בימים אלה, המכתש מתעורר לחיים וזו אולי התקופה הכי יפה בשנה לבקר בו – יעידו תמונות הטבע המרהיבות. 

המכתש אף הוכר כשמורת אור כוכבים, האתר הראשון שהוכר כך במזרח-התיכון, מה שהופך אותו לנדיר ברמה עולמית. בימים מורכבים אלו, המדבר האינסופי והנוף המשתנה של האזור נותנים תחושה של יציבות ושלווה, והמכתש עצמו שנוצר במשך מיליוני שנים נותן תחושה של ודאות למרות שינוי מתמשך.

"כשעומדים בקצה המכתש ומתבוננים בפנורמה עוצרת הנשימה שלו, קשה שלא לרצות ולגלות עוד ועוד חלקים ממנו. מעבר לנופיו הציוריים, המכתש טומן בחובו פלאים גיאולוגיים עתיקים, פרחים נדירים ביופיים, ושממה קסומה שכמעט ולא ניתן לתאר במילים", אמר עודד סהר, מנהל אתרי מזרח הר רמון ברשות הטבע והגנים. "בימים אלו חוזרים הבודדים המשפחות והקבוצות להנות מטיולים במכתש רמון, הנוף הבראשיתי מאפשר לנו פיסת שלווה קטנה בימים קשים, אני שמח לראות את חזרתכם ומאחל לכם בילוי נעים בחיק הטבע", הוסיף. בעזרת רשות הטבע והגנים הכנו עבורכם כמה יעדים מומלצים בצאתכם לחקור את הקסם של המכתש. 

גן לאומי עין עבדת (צילום: הדר יהב)
גן לאומי עין עבדת (צילום: הדר יהב)

גן לאומי עין עבדת 

היעד הראשון שכדאי להגיע אליו בבואכם למכתש הוא עין עבדת – או בשמו השני "ממלכת היעלים והנשרים". זהו נווה מדבר מרהיב ביופיו – המציע מצוקים עוצרי-נשימה, מעיינות וטבע ציורי. העין הוא למעשה חלק מנחל צין, שיצר קניון צר ועמוק ומרשים ביופיו, דרכו זורמים מי המעיין. מי המעיין הופכים למפל שמתנשא ל-15 מטרים, הנשפך לבריכה גדולה ומרהיבה. בגדותיו תוכלו להתרשם מצמחייה מעוררת השתהות וחיות בר רבות, ביניהם יעלים ונשרים. בראש הקניון תוכלו ליהנות ממרפסת תצפית עם נוף פנורמי על האזור המרשים. 

גן לאומי עבדת

לא רחוק משם נמצאת העיר העתיקה עבדת – שהוכרה כאתר מורשת עולמית. זוהי עיר נבטית עם עתיקות נדירות מהתקופה הביזנטית, שחושפת פן מרגש בהיסטוריה האנושית של ארץ ישראל. תוכלו לבקר במצודה ובכנסיות ההיסטוריות, לצפות בשרידי אורווה, בורות מים ומערת קבורה רומית מפוארת. טיול בעבדת יספק לכם חוויה מעשירה, חינוכית ומרגשת בלב המכתש. לפני כשנה, נפתח בעבדת גם כרם גפן מחקרי המבוסס על זני מורשת ייחודיים לנגב מלפני אלפי שנים אשר ניטע מחדש בגן הלאומי. דובר בזנים ייחודיים לנגב, מהם הכינו את יין הנגב שזכה למוניטין בכל רחבי הים התיכון ומעבר לו במהלך האלף הראשון לספירה. השבת הגפנים האבודים אל הנגב מחזקת את הזהות של הנגב כאזור יין מדברי עם שורשים היסטוריים עמוקים.
כתבו בוויז: גן לאומי עבדת
מתי: בימים א'-ה' ושבת: 08:00-16:00 | בימי שישי וערבי-חג: 08:00-15:00. 

מכתש רמון (צילום: יחיעם דהן, מתנדב רשות הטבע והגנים)
מכתש רמון (צילום: יחיעם דהן, מתנדב רשות הטבע והגנים)

מצפה רמון

שמורת טבע ומרכז מבקרים מכתש-רמון

במרכז הר-הנגב ועל שפת המכתש, קורה הקסם האמיתי של המכתש. התחנה הראשונה שכדאי לכם להגיע אליה לפני טיול במעמקי המכתש, היא שמורת הטבע ומרכז המבקרים של רשות הטבע והגנים. בין קירות סלע מרהיבים, המרכז מציע חוויה מעשירה ומחברת לשורשיה העמוקים של הארץ המרהיבה שלנו. במרכז שמתנשא מעל לשמורות הטבע מצוק הצינים והר-הנגב, תלמדו באופן מעמיק על הקסם ההיסטורי של המכתש,  ועל תופעות הנוף והגאולוגיה הייחודיות לו. במרכז תוכלו לצפות בסרט המספק את סקירת חייו של האסטראונט הישראלי הראשון – אילן רמון, וללמוד על מסעו לחלל. ובסרט נוסף שמספק הצצה ייחודית אל הטבע המרגש, המגוון והנסתר במדבר. 
זוהי אבן דרך חשובה לכל מי שרוצה להצטייד במידע חיוני אודות המכתש ואפשרויות הטיול באזור. 
כתבו בוויז: שמורת טבע ומרכז מבקרים מכתש רמון. 
מתי: בימים א'-ה' ושבת: 08:00-16:00 | בימי שישי וערבי-חג: 08:00-15:00. 

מסלול המנסרה

בצאתכם מהמרכז, מומלץ לבקר במסלול המנסרה, בין המסלולים האהובים והמוכרים במכתש – וכדאי לעשות זאת דווקא בעונת החורף, אז המכתש נצבע בצבעים ייחודים ומקבל תפנית מרשימה של יופי עוצר-נשימה, מלא בגוונים, נחלים שוצפים, ונשרים מרהיבים. 
המנסרה היא למעשה גבעת אבן חול, שבראשה אבני חול המונחות בערמה – זוהי תופעה גיאולוגית נדירה בפני עצמה, ותוכלו לצפות בה דרך גשר צף שנוצר במיוחד כדי להגן על אבני החול הנדירות שהשתמרו במשך אלפי שנים, והפכו לעמודי קוורציט בצורת מנסרות. 
כתבו בוויז: המנסרה

גן לאומי צבעי מכתש רמון

אם היופי של מסלול המנסרה הותיר אתכם סקרנים וכמהים לעוד – היעד הבא שחייב לעצור בו הוא גן לאומי צבעי מכתש רמון. כשמו כן הוא, הגן מציע הצצה לעולם צבעוני של  סלעים ססגוניים, מכרה קיר מחצבה פתוח המדגים סלעים שנוצרו לפני כ-200 מיליון שנה, ולהם צבע סגלגל וייחודי למכתש כולו. זוהי נסיעה מרתקת אחורה בזמן, שמציעה נופים מרהיבים שאין שניים להם. בתוך הגן תוכלו להביט בקניון הסגול הפלאי, במכרה הפתוח שבימי החורף הופך לאגם יפיפה, במכרה התת-קרקעי ובתצפיות רבות נוספות. 
כתבו בוויז: גן לאומי צבעי מכתש רמון
מתי: הגן פתוח מהזריחה ועד השקיעה. 

מכתש רמון (צילום: יחיעם דהן, מתנדב רשות הטבע והגנים)
מכתש רמון (צילום: יחיעם דהן, מתנדב רשות הטבע והגנים)

פרסת נקרות ועין סהרונים

לקראת סוף היום החוויתי והפלאי בלב המכתש – כדאי לעצור לקמפינג לילה בחניון בארות, אחד מהחניונים הרבים במכתש וזה שמציע את התשתית הרחבה ביותר, וכן נוף קסום לשמיים פתוחים מלאי-כוכבים – נוף שקשה לתפוס בעידן המודרני שאנו חיים בו. אך לפני שמתמקמים עם אוהלים, וכל עוד השמש עדיין מאירה את המצפה, מומלץ מאוד לבקר בפרסת נקרות ועין סהרונים, לסיום מושלם של טיול יומי במכתש. 
נחל נקרות הנשפך אל נחל הערבה, הוא מהגדולים שבנחלי הר-הנגב, בהמשכו יש עיקול המכונה "פרסת נקרות" – זהו אזור ייחודי המציג קירות מצוקים של סלעי הגיר התוחמים את הנחל ונותנים תחושה קסומה ופלאית. בהמשך פרסת הנקרות, מי הנחל נדחסים לנקיק צר ומרשים, ומערה חבויה הנוצרה מסחיפת החומר הרך מבסיס המצוק במהלך השיטפונות. 
עין סהרונים: עין סהרונים הוא מעיין קטן, הניזון ממי תהום ומשיטפונות. המעיין נמצא בחיבור שבין נחל רמון לנחל נקרות, ולצד צמח הסהרון המשתלשל והמרהיב שנתן לו את שמו. הוא מהווה מקום מים טבעי ומרכזי בלב המכתש, ולכן מעבר לצמחייה מרשימה, הכוללת קנה מצוי, עצי אשל ושיחי סהרון, זהו מקום מפגש למגוון העשיר של חיות-הבר החיות במכתש. תוכלו להביט ביעלים, חמורי בר ומגוון נדיר של ציפורים המתגוררים בסביבת המעיין.
כתבו בוויז: עין סהרונים