ה-FDA אישר את החיסון לקורונה של פייזר לשימוש חירום: "אבן דרך חשובה"

מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) אישר במהלך הלילה (בין שישי לשבת) לשימוש חירום את החיסון של חברת התרופות פייזר נגד קורונה. בהודעת המינהל צוין כי ניתן לתת את החיסון לבני 16 ומעלה. כאמור, מדובר באישור הסופי לחיסון, שפותח עם השותפה הגרמנית BioNTech, אשר הוכח כיעיל בכ-95% מהמקרים במניעת הידבקות בנגיף. 

משמעות ההחלטה היא, שמיליונים ברחבי העולם, כולל בישראל, יוכלו להתחסן כבר בימים הקרובים נגד הנגיף. הדבר מהווה למעשה את תחילת הסוף המגפה העולמית הקשה, שגבתה מיליוני קורבנות ברחבי העולם. כך, ארצות הברית הפכה למעשה למדינה השישית - אחרי בריטניה, בחריין, קנדה, סעודיה ומקסיקו - שמאשרת באופן סופי את האישור. אישורים נוספים, כולל זה של האיחוד האירופי, צפויים להתקבל בתוך מספר שבועות.

בתוך כך, מנכ"ל ביונאק, אוגור סהין אמר בשיחה עם רשת CNN כי "הודעת ה-FDA על אישור חיסון הקורונה של פייזר וביונטק מהווה צעד מכריע בפיתוח חיסון מהדור החדש", והוסיף: "מדובר באבן דרך חשובה ביותר. אני שמח שקיימנו פגישה כל כך טובה עם ה-FDA, ושהחיסון שלנו אושר בסופו של דבר, כדי שנוכל להעמיד אותו לרשות האמריקאים".  

סהין ציין כי "התוצאה החשובה ביותר שאנחנו מצפים לה היא שהאנשים המחוסנים יהיו בסיכון נמוך יותר להזדקק לאשפוז. המשמעות היא שיהיה סיכון נמוך יותר באשפוזים בארצות הברית". עם זאת, הוא צינן מעט את ההתלהבות, והסביר: "לא תהיה לנו השפעה ישירה על התפשטות המגפה בחודשים הקרובים, מפני שאנחנו צריכים כמובן להגיע לחלק גדול מהאוכלוסייה, כדי להפחית את מהירות ההתפשטות של הנגיף". 

הקטל בכבישים: הרוג וארבעה פצועים בתאונות דרכים ברחבי הארץ

 ילד כבן שש מחורה נהרג לאחר שעל פי החשד נפגע מרכב פרטי. הוא הובא ברכב פרטי לחבירה עם צוותי מד"א בכביש 60 דרומית לצומת שוקת. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי, ופינו אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע, כשהוא סובל מורדם ומונשם, וסובל חבלות בפלג גופו העליון, אך הרופאים נאלצו לקבוע את מותו. 

מוקדם יותר היום, רוכב אופנוע כבן 19 נפצע באורח בינוני לאחר שהתהפך בכביש 6953 סמוך לג'ועארה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי, והוא פונה לביה"ח רמב"ם בחיפה, כשהוא סובל מחבלות בגפיים. באירוע אחר, רוכב אופנוע כבן 19 נפצע גם הוא באורח בינוני, לאחר שנפגע מרכב בכביש 7276 סמוך לצומת גזית. הוא פונה לביה"ח העמק, כשהוא סובל מחבלות בפלג גופו העליון.

בתוך כך, שני צעירים נפצעו באורח קל-בינוני בהתהפכות ריינג'ר שהתהפך לנחל בשטח פתוח צפון מזרחית ליבנה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי, ופינו לביה"ח קפלן ברחובות את שני הפצועים - גבר כבן 28 במצב בינוני, כשהוא סובל מחבלות בפלג גופו העליון והיפותרמיה ואישה כבת 25 במצב קל עם היפותרמיה.

ידידיה ואלישיב יונגרייס, בני 5 ו-7 מבית אל, נהרגו בתאונה הטרגית בכביש 1

ידידיה ואלישיב יונגרייס מבית אל הם הילדים שנהרגו בתאונת הדרכים הקטלנית שהתרחשה אתמול בכביש 1 סמוך למחלף לטרון, בין רכב פרטי ומשאית. מותם של הילדים, בני 5 ו-7, נקבע במקום על ידי הפרמדיקים שהגיעו לזירת האירוע. אחיהם, נער בן 14 ודודם, נהג הרכב בן כ-25, נפצעו באורח קשה ופונו לבית החולים הדסה עין כרם כשהם סובלים מפגיעה רב מערכתית. 

מדובר היישוב בית אל נמסר כי "משפחת בית אל מודיע בצער רב על אסון כבד שפקד את היישוב עם מותם בתאונת דרכים בכביש 1 של ידידיה חיים ואלישיב יונגרייס, ילדיהם של יעקב ורחל יונגרייס ונכדיהם של אבי ואורה כהן. בן נוסף, יאיר, נפצע וזקוק לתפילות".

ככל הנראה, הרכב הפרטי התנגש מסיבה לא ברורה במשאית, שחנתה סמוך למחלף שער הגיא על כביש מספר 1. פראמדיק מד''א אילן גור ארי סיפר: "כשהגענו למקום ראינו רכב שהתנגש במשאית, מחוץ לרכב שכבו ארבעה נפגעים, ילד כבן כבן חמש וילד כבן שבע היו מחוסרי הכרה ללא דופק וללא נשימה, עם חבלה רב מערכתית קשה. לאחר בדיקות רפואיות נאלצנו לקבוע את מותם במקום. נער כבן 14 ונהג הרכב כבן 25 סבלו מחבלה רב מערכתית קשה ולאחר טיפול ראשוני בשטח פינינו אותם בדחיפות לבית החולים כשמצבם מוגדר קשה".

תאונה קשה בכביש 1 (צילום: דוברות איחוד הצלה)
תאונה קשה בכביש 1 (צילום: דוברות איחוד הצלה)

חשד לרצח: אישה כבת 50 נדקרה למוות בביתה ברחובות

חשד לרצח: אישה כבת 50 נדקרה למוות הערב (שישי) בדירה רחובות, על פי החשד בידי בנה. צוות מד"א שהגיע למקום מצא אותה ללא רוח חיים כשהיא סובלת מפצעי דקירה מרובים בכל חלקי גופה ונאלץ לקבוע את מותה. בנה החשוד במעשה נעצר במקום ונלקח לחקירה והאירוע נחקר בחשד ברצח. 

מחקירה ראשונית של האירוע עולה חשד כי בנה של הנרצחת, צעיר כבן 19, הגיע לביתה של אימו בנסיבות שטרם הובררו ושם נטל סכין ודקר את אימו למוות. נציין כי מדובר בבן להורים גרושים שאינו מתגורר עם אימו והוא הגיע לביתה ברחובות שם היא התגוררה בגפה. החקירה בראשיתה.

שכנתה של הנרצחת סיפרה: "אני קצת בשוק, אני לא יכולה להירגע, אני מכירה אותה היא גרה פה תשע שנים. אני גרה קומה מתחתיה ולא שמענו כלום. השכנה שלה דלת ממול שמעה צעקות והיא התקשרה ל-101 אז הוא , הבן שלה, דפק לה בדלת ואמר לה לא להתקשר כי אחותו עשתה מעשה קונדס".

היא הוסיפה כי "השכנה התקשרה למשטרה וניסתה לבטל אבל אמרו לה שהם כבר בדרך. ראיתי אחרי זה שהשוטרים מורידים אותו עם אזיקים. הבת שלי ירדה למטה ואמרה שיש פה מלא ניידות". לדבריה מדובר בדיירת מאוד שקטה. היא מאוד מסודרת, תמיד משלמת בזמן את הועד. שני ילדיה (בן ובת) לא גרים כאן - היא התגוררה כאן לבדה.

ביקורו של ארדואן בבאקו עורר סערה באיראן

תקרית דיפלומטית: משרד החוץ האיראני זימן את השגריר הטורקי במדינה לבירור, זאת בשל "דברים מעוררי מחלוקת" שהתרחשו במהלך ביקורו של הנשיא הטורקי, רג'יפ טאיפ ארדואן באזרבייג'ן ביום חמישי. כאמור, ארדואן ביקר במצעד צבאי שנערך בבירה באקו, כחודש לאחר ניצחון אזרבייג'ן על ארמניה בקרבות על מובלעת נגורנו-קראבך.

ארדואן נשא נאום, במהלכו דקלם שיר אזרי-איראני העוסק בחלוקת שטחה של אזרבייג'ן בין רוסיה ואיראן במאה ה-19. המעשה הדאיג גורמים בטהרן, החוששים כי דבריו עשויים לעורר תחושת נפרדות בקרב המיעט האזרי החי במדינה כיום.

רג'יפ טאיפ ארדואן במהלך ביקורו בבאקו (צילום: Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)
רג'יפ טאיפ ארדואן במהלך ביקורו בבאקו (צילום: Murat Cetinmuhurdar/Presidential Press Office/Handout via REUTERS)