אלפי בני נוער וצעירים נעקרו ביום אחד מבתיהם ומסביבתם הטבעית ומוצאים עצמם במציאות חדשה. בתמיכת הצוות המקצועי והמנוסה של בית השנטי מוענקים להם מרחב טיפולי יציב ובטוח, שמאפשר לאחות את השברים, וסל כלים מעשיים ליום שאחרי, כדי שיוכלו לשוב למסלול חיים בריא ומיטבי.

פרק השואה יירד מהבגרות להיסטוריה? ההחלטה החריגה של משרד החינוך
כך תבחרו גן בטוח לילדים שלכם: ארגון "בטרם" עם המדריך המלא

רבים מבני הנוער מתקשים להתמודד עם הריחוק המתמשך מהבית, מסתובבים בערים זרות, ללא תעסוקה וללא שגרה. רבים מהם חיים במציאות של מלחמת קיום, בעיקר נפשית, חלקם מידרדרים לאלכוהול, אלימות, ושימוש בסמים. כעת, עם ניסיון של 40 שנות טיפול בטראומה בקרב בני נוער, מתגייס גם בית השנטי למשימה הלאומית ופותח את שעריו לבני הנוער המפונים. 

התוכנית תחל לפעול בהדרגה במהלך החודשים הקרובים במתכונת מסגרת חוץ־ביתית לשהות ארוכת טווח. אורך השהייה, תוכנית השיקום והמענה הטיפולי ייקבעו בהתאם לצרכים והנסיבות, ובהמלצת הצוות המקצועי.

היא תיושם בשני בתי השנטי - כפר הנוער בית השנטי במדבר, הממוקם ליד שדה בוקר, ובית השנטי בתל אביב-יפו, הממוקם ביפו. התוכנית בשיתוף ובפיקוח משרד הרווחה והביטחון החברתי. לצורך מימון הפרויקט יצא בית השנטי בקמפיין גיוס המונים באתר giveback, שיישאר פתוח רק עד יום חמישי הקרוב.

עדן ספירידן (21), טכנאי נגמ"ש בנח"ל, המשרת ברצועת עזה בימים אלה, גר בבית השנטי במדבר מגיל 16 וחצי. "פה הבית, המשפחה והקרקע היציבה שלי", הוא מספר. עד גיל 6 גדל עדן במשפחה נורמטיבית לגמרי, אבל אמו הידרדרה להתמודדות נפשית שפגעה בילדים, הוריו התגרשו בתהליך קשה, שבמהלכו אחיו הגדול היה זה שדאג לו ולאחותם הקטנה.

תיעוד ההיתקלות של סיירת צנחנים בחאן יונס (צילום :דובר צה"ל)

כשהיה בן 13, עזב עדן את בית אביו ואת הלימודים ועבר לגור עם אמו ולסייע לה כלכלית, עד שמצבה הנפשי הקשה עליו מדי והוא הידרדר לחיי רחוב והתמכרות לסמים. "כשהגעתי לבית השנטי, חשבתי שזאת תחנת מעבר, אבל התאהבתי במקום ובאנשים, השלמתי בגרויות והתגייסתי לנח"ל. אני מקווה שבני הנוער שהמלחמה חשפה למצבי סיכון יוכלו להיחשף לכלים ולחיים שאני קיבלתי", אומר עדן.

לצורך מימון הפרוייקט יצא בית השנטי בקמפיין גיוס המונים באתר giveback שישאר פתוח רק עד יום חמישי הקרוב בכתובת: https://giveback.co.il/project/77173