החל מהשבעה באוקטובר, ילדי ישראל נחשפים לזוועות המלחמה ברשתות, דבר שמביא לפגיעה משמעותית. בעידן הרשתות החברתיות, בו כל ילד כבר מגיל ינקות נחשף לתכנים רבים ברחבי הרשת לנו אין שליטה במרחב הגלישה ובתכנים המוצגים.

על פי מחקרים, כ40%- מהילדים בישראל נחשפו לפגיעות או לתכנים בלתי הולמים ברשת, בעיקר לאלימות או לבריונות ולתכנים בעלי אופי מיני. מדוח של חברת בזק עולה כי בשבוע הראשון שלאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל חל גידול כללי של 35% בזמן השימוש ברשת האינטרנט; נוסף לכך, על פי הדוח, חלה עלייה ניכרת של 44% בשימוש ברשתות החברתיות, ועלייה של 21% בצריכה של שירותי הזרמת מדיה בשידור חי.

ב-2023 חלה גם עלייה בקרב אלו המעידים שהרשתות החברתיות פוגעות להן באיכות ושעות השינה – 63% ב-2023 מול 58% ב-2019.

תלמיד כיתה י' משתף: "אני לא ישן יותר משעתיים בלילה בתקופה האחרונה, התכנים אליהם אני נחשף ברשתות עולים בראשי בכל פעם שמנסה להירדם והמחשבות לא נותנות מנוחה, גם כשמנסה להתרחק מתכנים אלו זה נמצא בכל מקום ואין דרך לברוח."

גיל השימוש בדיגיטל הולך ויורד. אם ב-2014 הגיל הממוצע לקבלת טלפון נייד היה 11, ב-2023 הוא ירד ל-6.7 כלומר אם בעבר הורים היו מאפשרים טלפונים החל מכיתה ה' כיום הגיל ירד לילדי כיתה א'. אם ב-2015 רק כשליש מהילדים בגילאי ה-6 עד 9 החזיקו טלפון נייד, ב-2023 מדובר על כמעט 60%. כ-40% מההורים לילדים בגילים 14-8 דיווחו שילדיהם נחשפו לפגיעות או לתכנים בעלי אופי מיני או אלים ברשת; 50% דיווחו כי הם משתמשים בתוכנות מעקב הורים ועם זאת אין יכולת לעצור את החשיפה ההרסנית הזו.

אמא לתלמידת כיתה ח': "אני מודאגת מאוד, בכל יום אני מגלה עוד זוועות אליהן נחשפת הילדה שלי ואין לי שום דרך לעצור או למנוע את השחתת נפשה, אני מוטרדת ומרגישה חסרת אונים, אין לי יכולת השפעה ומבינה שאאלץ לנסות ולטפל בנפשה כל חייה"

מדבריו של סמנכ"ל המרכז הישראלי למוגנות ברשת: " מוגנות ילדים ברשת היא שדה שמתחוללת בו רעידת אדמה, ילדים מפתחים תסמיני הלם קרב בגילאים נמוכים, ישנן יוזמות פרטיות ומבורכות של הורים אשר לוקחים את המציאות לידיים ומטפלים בבעיה באופן אקטיבי כדוגמת הוצאת הניידים מבתי הספר אך לצערנו זה לא מספיק. אנחנו קוראים למקבלי ההחלטות לקחת אחריות ולהגן על ילדינו בכל דרך"

ספיר מוספי, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית: "בני הנוער בישראל נמצאים בטראומה, ראינו דברים שלא היינו אמורים לראות והתמונות האיומות לא יוצאות לנו מהראש ומשפיעות לנו על התפקוד היומיומי, חשוב להשאיר את הרשת כמקום חיובי, כמו: לאפשר לנו כבני הנוער להוביל יוזמות התנדבותיות בזמן המלחמה, לתקשר עם בני ובנות נוער הזקוקים לתמיכה והקשבה, אבל היא יכולה להיות מקום מסוכן ולכן אנחנו קוראים לכל מקבלי ההחלטות ובעלי הסמכות על הרשתות תשמרו עלינו ברשת״