תעשיית ההייטק היא אחד מהענפים המכניסים והריווחים ביותר בעולם. ישנה התפתחות רבה של ארגונים וסטארט-אפים, ולמרות זאת עדיין קיים מחסור עצום בעובדים, בשלל תחומים שונים: סייבר, פיתוח, QA ועוד. רבים מאיתנו חולמים להגיע לשם. איך ניתן לעשות זאת? בחרתי לפרט על 3 המסלולים הפופולריים ביותר שבעזרתם ניתן להתקבל לתעשייה – האקריו (מרכז הכשרה), אקדמיה או לימוד עצמי.

עולם האקדמיה – אוניברסיטאיות ומכללות

ישראל באקדמיה: כשאנחנו מדברים על ישראל, אין ספק שאנחנו אחת מהמדינות המובילות בעולם בכמות בוגרי אקדמיה, נכון לשנת 2015, 47% מילידי ישראל בגילאים של 25 עד 34 למדו בשלב כלשהו במוסד אקדמי. לעומת זאת, בשנת 1990, הנתון עמד רק על כ-20% בלבד (!). מה זה אומר בפועל? גידול של מספר הסטודנטים בכ-350% באותן שנים, לעומת גידול של 116% באוכלוסייה. 
לימודי מדעי המחשב: מדעי המחשב נחשבים לאחד מהתארים היוקרתיים ביותר. תנאי הקבלה לתואר קשוחים ביותר: בפסיכומטרי יש צורך לקבל מעל 600 ולהיות בעל ממוצע ציונים של 90 בבחינות הבגרות.

רבים ממכריי, שלמדו (או עדיין לומדים) מדעי המחשב, היו צריכים לשפר בגרויות ואף לגשת מספר פעמים למבחן הפסיכומטרי, זאת על מנת לקבל את הציון הנכון, אחד מאותם חבר'ה שאני מכיר, ניגש בפעם השלישית לפסיכומטרי, זאת מכיוון שהיו חסרות לו רק 11 נקודות על מנת להגיע לציון הראוי (קיבל 619 והיה צריך 630).

ומעבר לכך, בלי קשר לציוני פסיכומטרי ובגרות, אחד שירצה להתקבל אל לימודים של מדעי המחשב, יצטרך להיות בעל ידע רב במתמטיקה ואנגלית, במהלך הלימודים עצמם, יש דגש עצום ועיקרי על תחום המתמטיקה (בניגוד למכללת האקריו המדגישה לימודים פרקטיים, נגיע בהמשך), למרות שברוב המקרים אין קשר לכך בפועל לעולמות של מדעי המחשב.

משך הלימודים לרוב עומד על 3 עד 4 שנים, פרק זמן ממושך שלעתים עלול לתסכל., מצד אחד, מדובר בתחום שהוא מאוד מעניין ומי שיעסוק בו בעתיד ירוויח משכורות מכובדות, אך מצד שני, ניתן לומר שרוב הלימודים מתמקדים בתחום התיאורטי. וכולנו יודעים שבשנת 2020, מגייסים ובעלי חברות שונות, יעדיפו את האדם עם הפרקטיקה הנכונה.

ומה אחרי הלימודים?

בעבר, לחלק ממקומות העבודה בעולם ההייטק הייתה קיימת העדפה מסוימת לבעלי תארים. הייתי בטוח שלהיות עם תואר בתחום מדעי המחשב זה איזשהו קסם, וכי ברגע שמסיימים את התואר, כל משרדי ההייטק רק ירצו לקבל את שירותייך.

אבל האמת, שההפך הוא הנכון, זה די קשוח למצוא עבודה בהתחלה, מכיוון שאין לך יותר מדי ניסיון פרקטי, ולחברות עדיין תהיה העדפה למועמדים בעלי ניסיון מעשי. קיימים בוגרי תארים, שבמשך חודשים רבים לא מוצאים עבודה בתחום והם מוצאים את עצמם נאלצים להתפשר על מקומות עבודה פחות איכותיים או על שכר נמוך מהרגיל המוצע בשוק.

ללמוד בעצמך 

כולנו מכירים אותם, כולנו שמענו עליהם ואת כולנו הם מעצבנים. תמיד יש את הטאלנט הזה שהצליח ללמוד בעצמו, הכל, מאפס. נושא מסוים שקשור לתחום ההייטק (או אפילו הדיגיטל), בין אם זה שפות תכנות שונות שעזרו לו להתקבל לעבודה או את עולמות ה-PPC וה-SEO.

בדרך כלל אלו יהיו אותם אנשים, שכבר מגיל 14 הצליחו ללמוד דרך מדריכים ביו-טיוב ובעזרת כמה ספרים שהם הזמינו דרך איביי. אלו שלאחר מכן, במסלול הצבאי שלהם התקבלו ליחידה מובחרת במודיעין וכבר לקראת השחרור שלהם, כשכולנו עדיין בעבודות זמניות, הם יהיו במשרד הייטק, בתור מתכנתים, גרים במרכז תל-אביב ומרוויחים קרוב ל-15,000 ₪.

מדובר במסלול לדרך ההייטק שהוא יחסית נדיר. הלוואי והיינו זוכים לראות עוד הרבה שכאלה, אבל לדעתי, מדובר רק ביחידי סגולה ובמקרים באמת נדירים. רק אחוזים בודדים הם למעשה Wonder Kids שמגשימים לעצמם את "חלום ההייטק" עוד כשהם משתחררים.

מרכז הכשרה – האקריו

עוד בשנות ה-90 התחילו להרגיש בשוק ההייטק הישראלי את המחסור בעובדים. אחת הסיבות העיקריות לכך הייתה זמן ההכשרה הארוך שלהם ותנאי קבלה הקשוחים. כפי שכבר ציינתי, תהליך הקבלה ללימודים אקדמאיים אורך לפחות שנה והלימודים עצמם כ-3 עד 4 שנים, כלומר, לפחות כ-5 שנים מהרגע שהאנשים בחרו את התחום ועד שהם מוכנים לשוק העבודה.

בעקבות בעיה זו, קמו מספר מרכזי הכשרה למקצועות ההייטק ברחבי ישראל. HackerU, המובילה והבולטת מבין מרכזי ההכשרה, מציעה הכשרה מהירה שאורכה מספר חודשים עד לשנה. ההכשרה מתאימה לאנשים שאינם בעלי רקע בתחום, כך שגם אדם שלא טעם או הכיר את תחום ההייטק אי-פעם בחייו, יכול בתוך כמה חודשים ספורים להיכנס אליו ולהתמקצע בו בצורה הכי טובה שיש.
האקריו - להגיע אל קריירה במסלול המהיר. צילום: מוטי נחום
האקריו - להגיע אל קריירה במסלול המהיר. צילום: מוטי נחום

מה הם המסלולים השונים שניתן ללמוד במכללת האקריו?

תחום ההייטק צומח בקצב היסטרי בשנים האחרונות, ובהתאם לכך, גם המקצועות שקיימים בו. במרכז ההכשרה של HackerU ניתן למצוא כ-13 מסלולי לימוד שונים ומגוונים:
 
סייבר ואבטחת מידע
בדיקות תוכנה QA
בניית אתרים
ניהול רשתות ומחשב ענן
שיווק דיגיטלי
עיצוב גרפי עם התמחות בעיצוב חווית משתמש UI\UX
פיתוח אפליקציות
תכנות NET
אנימציה תלת מימד
מפתחי אוטומציה ל-QA
פיתוח משחקים (גיימינג) ו-Virtual Reality
DBA Master
ניהול שרתי Linux

כמובן שכל תחום מתאים לאנשים שונים. חלק נוטים לבחור את תחומי הפיתוח, קיימים אלו שיעדיפו את התחומים הקריאייטיבים (כגון שיווק דיגיטלי, אנימציה ועיצוב גרפי) ואחרים את עולם מערכות המידע והנושאים הטכניים יותר.
 
אחד מהיתרונות הגדולים של חלק מתחומי הלימוד, הוא שניתן להיות עצמאי (פרילנס) כבר מיד בסיום הלימודים. לדוגמה, רבים מהבוגרים בתחומי העיצוב הגרפי, בניית אתרים ושיווק דיגיטלי, עושים את הצעד שלהם לעולם הפרילנס.
 
האקריו תומכת באותם סטודנטים ובוגרים במידה והם בוחרים בדרך הזאת (חשוב להזכיר, שניתן להיות גם שכיר ובמקביל לעבוד כעצמאי) ואף מסבסדת להם שירותים מתאימים כגון רואה חשבון, שעוזר להם בשלבים הראשוניים - החל מייעוץ, ועד פתיחת תיק במס הכנסה וטיפול בו. 
 
מהי השיטה הייחודית של האקריו?

עם השנים, ההנהלה במרכז ההכשרה של האקריו בנתה ופיתחה שיטת לימוד ייחודית. ראשית, על הסטודנט המועמד לעבור את הראיון עם אחד מיועצי הלימוד השונים. לאחר מכן, הוא נכנס אל קורס המיון ללא התחייבות כספית. קורס זה אורך כ-20 עד 40 שעות (תלוי במסלול הלימודים) ובמהלכו נלמדים חומרים שונים על התחום.
 
במידה והסטודנט סיים בהצלחה את קורס המיון ועבר את המבחן הסופי, הוא ממשיך אל הקורס המורחב ונחתם איתו חוזה שבו האקריו מתחייבת אליו למציאת עבודה. ובמידה והסטודנט אינו ממשיך או שחושב שהתחום אינו מתאים לו, שכר הלימוד מוחזר אליו , כך שכל סטודנט או מועמד יכולים להגיע, מבלי להסתכן כספית.
 
בנוסף לכך, האקריו שמה דגש עיקרי על לימודים פרקטיים ומעשיים במהלך הקורס. המרצים השונים, שמגיעים הישר מהתעשייה, דואגים לכך שכל סטודנט יתנסה במהלך השיעורים בעבודה עצמה, ולא רק ילמד באופן תאורטי.

התחייבות חוזית למציאת עבודה
מחלקת ההשמה של האקריו מתחייבת למצוא עבודה לבוגרי הקורסים השונים (שעמדו בכל הקריטריונים). מה זה אומר בפועל? מחלקת ההשמה מלווה את כל הסטודנט בכל השלבים עד שהוא מתקבל לעבודה. החל מסימולציות ובניית קורות החיים ועד לשליחתם לאחד מ-1,500 ארגוני ההייטק ובתי העסק אשר HackerU עובדים איתם בשיתוף פעולה.
 
בכל שנה, האקריו שולחת אלפי בוגרים לתעשייה. חלקם הינם אנשים שלא הגיעו כלל עם רקע בתחום, אך בזכות מרצים מוכשרים, שיטת לימוד ייחודית, דגש עצום על פרקטיקה, מגוון מסלולי לימוד מגוונים, מיקום נוח (חיפה, רמת-גן וירושלים) והתחייבות חוזית למציאת עבודה, הם מוצאים לעצמם קריירה אמיתית בתחום שתמיד חלמו עליו.
 
ומה אחרי הלימודים?

מיד לקראת סיום הלימודים, חלק מבוגרי הקורסים של האקריו כבר נכנסים לתעשייה בזכות המרצים או ראשי התחום, שמכניסים אותם לעסק בו הם עובדים או מקושרים אליו, אבל ברוב המקרים, כפי שציינתי קודם, רוב הבוגרים מתחילים תהליך לקבלת עבודה באמצעות מחלקת ההשמה. בתהליך זה הם לומדים כיצד להתראיין, מבצעים סימולציות שונות, כותבים ובונים את קורות החיים שלהם, ולבסוף, מחלקת ההשמה שולחת את קורות החיים באופן אישי ופרטני לחברות השונות בתעשיית ההייטק והדיגיטל.

ולסיכום...

לבחור תחום לימודים אף פעם לא היה קל, אבל כיום, כשיש מרכז הכשרה כמו של HackerU, שבתוך חודשים ספורים ניתן לבחור את התחום שבאמת רוצים ללמוד ולהתמקצע בו בצורה הפרקטית ביותר, זה הופך את העניין הזה להרבה יותר פשוט וקל.