המכללה האקדמית להכשרת עובדי הוראה בסכנין, הינה המכללה האקדמית הראשונה בישראל שחונכת  מעבדה אינטראקטיבית פיזית-וירטואלית ותלת ממדית,  המכונה גם "המעבדה לדמיון". המעבדה נחנכה בשיתוף קרן "אתנה" לקידום ההתפתחות המקצועית והדיגיטלית של המורים בישראל. 

במכללת סכנין הטכנולוגיה החינוכית הפכה לחלק חשוב ולמרכיב חיוני בתהליך הלמידה בעידן המודרני. השאיפה והחזון הוא להפוך את המכללה למובילה וחלוצה בהחדרת והטמעת שיטות ואסטרטגיות הוראה עדכניות, כולל טכנולוגיות חדשניות, וזאת מתוך האחריות הגדולה והתפקיד המכריע שהמכללה מייחסת להכשרת מורים מתאימים שמסוגלים להתעדכן בהתפתחויות, לשלוט בחידושים, ולגם העבירם לשדה החינוכי.

"המעבדה לדמיון" מספקת סביבת למידה אינטראקטיבית תלת ממדית, אשר משלבת אסטרטגיות חינוכיות ופדגוגיות מתקדמות, הרחק משיטות הוראה ולמידה מסורתיות.

חנוכת ''מעבדת הדמיון'' במכללה האקדמית סכנין (צילום: קמיל שאער)
חנוכת ''מעבדת הדמיון'' במכללה האקדמית סכנין (צילום: קמיל שאער)

המעבדה משתמשת בטכנולוגיית העולם הווירטואלי והמציאות הרבודה, ובכך מהווה מודל לסביבת למידה עשירה במשאבים ומוצרים דיגיטליים, אלמנטים ואפקטים קוליים, חזותיים ותנועתיים המגרים את החושים האנושיים, וגורמים ללומד להרגיש כאילו מה שמתרחש על המסך קורה לו בפועל, למעשה הוא "שוקע" בחוויית הלמידה - מה שמכונה " immersive learning - למידה סוחפת" .

ב"מעבדה לדמיון" יוכל המשתתף (בין אם מורה או תלמיד) לראות מקרוב מושגים מופשטים ו/או רעיונות מורכבים, להתנסות במצבים מסוכנים ולבצע ניסויים מסובכים שקשה לבצע במציאות, מה שעוזר לו ומקל עליו להפנים את המידע ולהבינו לעומק. במילים אחרות, באמצעות מעבדת הדמיון, התלמיד/המורה חי חווית למידה ייחודית ושונה, ומתקשר אחרת עם חומרי הלימוד: לפעמים בהסתכלות וקריאה, לפעמים בשמיעה ובמגע, ולפעמים אחרות בתנועה והליכה בתוך המרחב הלימודי, בין אם בסביבתו האמתית או הווירטואלית או בשניהם יחד.

"המעבדה לדמיון" תסייע למכללה האקדמית סכנין לקדם את השינויים החינוכיים בתחום החינוך בארץ בכלל, ובחברה הערבית בפרט. למעשה, המעבדה מציגה חזון חינוכי חדשני ומיוחד הנותן מענה הולם להתפתחות המדע והשינויים המתרחשים בטכנולוגיה חינוכית.

מכללת סכנין, ובזכות התגייסות ורתימת צוות המרצים והסטודנטים שלה, משקיעה מאמצים רציניים בכדי להפעיל את המעבדה בצורה יעילה וראויה, ובכך להציע מודל לאופן שבו תיראה "כיתת העתידית". הצפיות הן שמעבדת הדמיון  תהווה אלטרנטיבה יישומית ומודרנית לכיתה המסורתית הטיפוסית. דבר אשר עשוי להגביר את הרצון ללמידה בקרב לומדים/מורים ולהחזיר את האמון במוסד החינוכי.

מעבדת הדמיון במכללה האקדמית סכנין (צילום: קמיל שאער)
מעבדת הדמיון במכללה האקדמית סכנין (צילום: קמיל שאער)

פתיחת המעבדה הינה צעד ראשון במסע ארוך, שפותחו עבורו תוכניות מעמיקות, לרבות הכשרת מרצים וסטודנטים לאופן השימוש בטכנולוגיה ושילובה בתהליך החינוכי. בנוסף, המכללה שואפת בעתיד הקרוב לפתוח את הדלתות בפני תלמידים ומורים מבתי ספר בחברה הערבית והיהודית כדי להתנסות מקרוב בחוויה חינוכית מקצועית, מאתגרת, מעניינת ועשירה מעין זו.

נשיא המכללה פרופ' פייסל עזאיזה: "אני שמח וגאה על כך שהמכללה האקדמית סכנין הינה חלוצה בנושא ופתיחת המעבדה היא פרי עבודה משותפת עם קרן "אתנה" , במסגרת חזון אקדמי וחינוכי חדש ושונה, שבאמצעותו המכללה מבקשת לשלב טכנולוגיה וחינוך וכן הכנסת מסלולים אקדמיים חדשים ומגוונים. אנחנו פועלים מזה כשנה על בניית תשתיות חדשות , חזקות ומתקדמות במכללה האקדמית סכנין ומעבדת הדמיון היא רק חלק מהתהליך".