הפער התמוה בין מורה אולפן לשאר מורי משרד החינוך נחשף: סקטור מורי האולפנים מונה כ-450 מורים העובדים ללא הסכם שכר עדכני במשך יותר מ-14 שנים. מנתונים שהגיעו היום (שלישי) לידי מעריב עולה כי מורה באולפן מרוויח שכר הנמוך ב-35% אחוז מזה של מורה "אופק חדש". 

למעשה, מורי האולפן עובדים במתכונת "עולם ישן", מה שאומר שהם מועסקים בהתאם לתנאים שהיו נהוגים טרם רפורמת אופק חדש. ככל שהשנים עוברות, שכרם הנמוך ממילא הולך ונשחק והפער בינם לבין שאר מורי ישראל הולך וגודל. 

חשוב להסביר כי מורי האולפנים הנם מורי משרד החינוך, ולכן מחויבים בתעודת הוראה ותואר ראשון כתנאי להעסקתם. בסקטור מורי האולפנים טוענים כי ממה שידוע להם אין סקטורים אחרים במשרד החינוך המועסקים בתנאים אלו, כך שלמעשה כל שאר הסקטורים העובדים במשרד החינוך הוכנסו להסכם הקיבוצי "אופק חדש".

סוזי עטר, סגנית מנהל אולפן גורדון בתל אביב וחברת נציגות מורי האולפנים, אומרת: "ערב ההודעה על התייקרות מחירי החשמל והארנונה קיבלנו את האישור הסופי לכך שלא ניכלל בהסכם השכר החדש וששכרנו הנמוך ממילא ימשיך להישחק . מזה כ-15 שנים לא עודכן שכרנו. מורים כותבים לי שהם מחפשים את דרכם החוצה". 

לדבריה, "זו בושה וחרפה שמורה בישראל לא מצליח לפרנס את משפחתו בכבוד ומקבל השלמה לשכר מינימום בתלוש. שאר מורי ישראל קיבלו החודש מקדמת שכר חדש בסכום של 1,000 ש"ח ויקבלו מחודש הבא שכר משופר לפי תנאי הסכם השכר החדש. בכך יגדל הפער בין מורי האולפנים לשאר המורים ויגיע לכ-40% הבדל לרעת מורי האולפנים".

גילי גרנות, מורה באולפן גורדון בת"א, מוסיף: "זו תחושה קשה שלא רואים אותנו, מתעלמים מאיתנו ונוהגים בנו כגרגר אבק שניתן לטאטא איך ומתי שרוצים ואז גם מנערים שלא יישאר זכר. אנחנו זוכים ליחס מזלזל על עבודת הקודש שלנו, בנוסף למשכורת זעומה ו'מזעימה', כך שכרגע אני מתקשה להישאר במקצוע שאני כל כך אוהבת ומאמינה בחשיבותו ושוקלת לעזוב. עם שליחות ואהבה לא קונים אוכל בסופר".

מהסתדרות המורים נמסר: "הסתדרות המורים ומשרד החינוך החריגו את מורי האולפנים מהסכם השכר, כיוון שבמשרד האוצר ביקשו לתת להם תוספת קטנה של 500 ש"ח בלבד עד שנת 2026. גם הסתדרות המורים וגם משרד החינוך רוצים הסכם שכר מיטיב עבור מורי האולפנים. לאחרונה התקיימה פגישה ראשונה בנושא. משרד החינוך יגבש תכנית ייחודית למורי האולפנים ואז נציגי הסתדרות המורים, משרד החינוך והאוצר ייכנסו למו"מ קצר וענייני כדי להשיג הסכם מיטבי שיכלול גם מענק פיצוי".

פנינו למשרד החינוך וביקשנו לדעת כיצד ייתכן שבמהלך החודש בתי הספר יקבלו משכורת מוגדלת בהתאם להסכם החדש ומורי האולפנים לא, כך שמורי בתי הספר יעבדו על פי בסיס של 9,000 ש"ח למורה מתחיל ומורי האולפנים לפי בסיס של 5,000 ש"ח מורה מתחיל.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "מורי האולפנים אינם נכללו בהסכם שנחתם עם הסתדרות המורים וסוגיית שכרם נמצאת בטיפול מול הממונה על השכר במשרד האוצר".