פחות משבוע לפני הבחירות, ערכו היום חמישה אנשי ביטחון בכירים לשעבר מסיבת עיתונאים בה תקפו את ראש הממשלה בנימין נתניהו והצביעו על החלטות כושלות שלו, לטענתם, במהלך כהונתו.



החמישה, שהבטיחו לחשוף מחדלים של נתניהו, לא חשפו פרטים מרעישים כפי שהבטיחו, אך הביעו את דעתם על מגוון החלטות של ראש הממשלה, ביניהם ניהול המשבר מול איראן, מבצע צוק איתן וגם חיסולו של ג'יהאד מורנייה. מסיבת העיתונאים התקיימה בתגובה למתקפה על מאיר דגן, שנאם בכיכר רבין בשבת האחרונה. בתנועת "מפקדים למען ביטחון" חברים כ-200 אנשי ביטחון בכירים ששירתו לשעבר בצה"ל, בשב"כ, במשטרה ובמוסד".



באירוע, שהתקיים בבית סוקולוב בתל אביב, השתתפו תא"ל (במיל.), אשר לוי, אלוף (במיל.) אמנון רשף, ראש המוסד לשעבר, שבתי שביט, תת אלוף (במיל.) גיורא ענבר וממלא מקום ראש השב"כ לשעבר, אריה פלמן. במהלך האירוע טענו כי נתניהו "לוקה בעיוורון מדיני כפי שהיה לפני מלחמת יום כיפור".



אמנון רשף אמר במהלך האירוע כי "לצערי הרב שילמנו מחיר יקר בכיפור, מחיר שהיה אפשר למנוע אותו אם היינו מבינים מה הם (המצרים) רצו ובסופו של דבר זזנו עד המילימטר האחרון, אבל איבדנו אנשים יקרים". 
"בניגוד לטענות של רה"מ ושריו, הציבור הישראלי מאמין בפיתרון מדיני בטחוני עם ארצות ערב הפרגמטיות המתונות, שלתוכו ניתן לשזור את הנושא הפלסטיני. צה"ל יכול להגן על מדינת ישראל בכל גבול שייקבע על ידי ממשלת ישראל". 

על הטענה כי הם לא חלק מהמשוואה וכי הם אינם יודעים מה קורה ענה בתקיפות שבתי שביט כי "ישראל ידועה בתור מדינה קטנה, מקום שכולם מכירים אחד את השני. ישראל היא מדינה שמשרתים בה המון אנשים בצבא. מידע עף בכל הכיוונים, אם מישהו מאשים אותנו שאנחנו לא יודעים, או שהוא אדם מרושע או אידיוט".

"מוצאים את עצמנו נלחמים נגד בעלת הברית הגדולה שלנו"

לאחר מכן המשיך שביט ואמר: "לדעתי, כל מה שנתניהו עשה עם התיק האיראני היה טעות אחת גדולה, זה גרם לנו נזק למדינה ואני בטוח שזה הולך לעלות לנו גם בעתיד. יש אויב שגרם לכוחות העולם להתאחד כדי להילחם נגדו ואנחנו הכי קטנים, מוצאים את עצמנו מחוץ למגרש המשחקים, במקום לאחד כוחות ביחד בתוך הקואליציה שנלחמת באנשים הרעים, אנחנו מוצאים את עצמנו נלחמים נגד בעלת הברית הגדולה ביותר שלנו. אם מישהו רוצה להצביע על משהו חיובי שקרה מהסכסוך הזה, אהיה מאוד שמח להקשיב לכך". 
 
גיורא ענבר הוסיף: "הדבר הכי משמעותי מבחינתי הוא שמר נתניהו נכשל בלקחת את ההישגים הצבאיים של צה"ל בצוק איתן, שכולם יודעים שעלה לנו מחיר כבד ולא תרגם אותו להישג פוליטי שיכול להבטיח ביטחון ושלום לכל ישראל לעשר השנים האחרונות. אני ציפיתי שהוא יבוא עם תוכנית גדולה וכללית שתיכנס לעומק ותגרום לפירוז הרצועה ושיקום הרצועה והחיים של מי שגר שם".

"בנושא של צוק איתן, מלחמות ומבצעים צבאיים נועדו להישגים מדיניים. היתה הזדמנות אדירה לאחד את מדינות ערב, עם קואליציה באירופה ואפילו במזרח, כולם הביעו נכונות כדי לשים מחסום להתפשטות האיסלאם הקיצוני ולפתור את הבעיות ברצועה".
 
אשר לוי המשיך ואמר: "הבעיה המרכזית של נתניהו הוא שאיננו יוזם, הוא כל הזמן רק מגיב, זאת היתה אחת הבעיות הכי גדולות שלנו, ראש ממשלה צריך ליזום, ולא רק להגיב, כל שאר הדברים הגדולים הם נכונים, אבל הוא חייב ליזום מהלכים ולא להיות בהגנה כל הזמן". 
"מה שאנחנו טוענים שבכל הדברים החשובים, הוא עשה את הדברים הלא נכונים ולא העז לעשות את הדברים הנכונים. הוא טוען שהוא צ'רצ'יל, אבל גם צ'רצ'יל ידע שבלי ארצות הברית הוא לא יכול. נתניהו חושב שאפשר לעשות דברים בלי העומק האסטרטגי של ישראל, שזאת ללא ספק ארצות הברית". 

"חיסול מורניה היתה שטות"
 
לאחר מכן התבקשו להתייחס למקרים ספציפיים שקרו בתקופה האחרונה, לשאלה זאת הגיב ענבר ואמר: "לפי דעתי, חיסול מורנייה הבן היתה שטות. חוויתי את מורנייה האבא, אני יודע את ההבדל בין שניהם. מורניה האבא עמד מאחורי הפיגוע בארגנטינה, מורנייה היה משכמו ומעלה, אני אומר שבחו של אדם שאיננו, אבל הוא היה אויב שהיה צריך להעריך אותו ואת הכישורים שלו. הבן שלו, לא. ההחלטה לחסלו היתה שגויה".

"אני מאמין שביטחון הוא לא תלוי רק בכוח צבאי, אלא גם בדיפלומטיה, במחיר של F-16, ישראל יכלה לזכות באהדה למצבנו, לאינטרסים שלנו וכו'.
"הדיפלומטיה של ישראל היא כישלון אחד גדול. האנטישמיות באירופה גאתה כמעט לשנות ה-40. הם שונאים אותנו, אירופה מתעבת אותנו, אנחנו מפסידים את הקמפוסים בארצות. הדור הבא של ההנהגה האמריקאית גדל שם ואנחנו מפסידים אותו. אני מאשים בכישלון הזה בתכנון והוצאה לפועל את הדיפלומטיה שלנו. מי אחראי על זה? ראש הממשלה לחלוטין".