יום הצב הבינלאומי: המרכז הארצי להצלת צבי ים שחרר אמש בחוף בית ינאי 18 צבים שעברו שיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים, של רשות הטבע והגנים. 17 מהצבים הם חומים ואחד הוא צב ים ירוק ונדיר יותר. כל הצבים ששוחררו נפלטו במהלך חודשי החורף לחופי הארץ, מחוף הבונים בצפון ועד זיקים בדרום.

הצבים שנפלטו לחוף במהלך הסערות האחרונות, נמצאו על ידי עוברי אורח והגיעו לקבלת טיפול במרכז להצלת צבעי ים. הצבים עברו בדיקות רפואיות קפדניות ע"י צוות המטפלים של מרכז ההצלה, כולל בדיקות דם, אולטרסאונד ואבחון CT, במרפאת "כל חי" אצל ד"ר צחי אייזנברג, המלווה את מרכז ההצלה בהתנדבות כ-20 שנה. הצבים קיבלו נוזלים, אנטיביוטיקה, ויטמינים, ברזל, ועוד. כמו כן, הצבים שהו בשיקום בבריכות מי ים בטמפרטורה קבועה, תוך קבלת מזון מתאים, ניקיונות ושקילות תקופתיות ומעקב רפואי צמוד, תוך טיפול מסור ע"י המטפלים והמתנדבים של המרכז. לאחר הטיפול המסור, ולאחר שהמטפלים ראו שהצבים החלימו ועלו במשקל, הם היו מוכנים לחזור לטבע.

צב ים ששוחרר לטבע לאחר תקופת שיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)
צב ים ששוחרר לטבע לאחר תקופת שיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)

צבי ים משוחררים בחזרה לטבע לאחר תקופת שיקום (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)
צבי ים משוחררים בחזרה לטבע לאחר תקופת שיקום (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)

צב ים ועליו משדר, לאחר ששוחרר לטבע  (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)
צב ים ועליו משדר, לאחר ששוחרר לטבע (צילום: רשות הטבע והגנים,שרית פילאצי)

82% מהצבים ששוחררו אובחנו כסובלים מפגיעות הדף, כתוצאה מפיצוצים ימיים שמקורם טרם ידוע, אשר גרמו לנזקים ברקמות הרכות, כמו הריאות והאוזניים, והם נזקקו לתקופת שיקום ארוכה של מספר חודשים. חלק מהצבים גם סבלו מפגיעות נוספות, כמו הצב "אלירן", אשר נמצא בים כשהוא מסובך ברשת דיג ללא יכולת לעלות לפני המים לנשום. בתוך כך, חלק מהצבים משתחררים לים עם משדר לווייני על השריון. באמצעות המשדר, ניתן לצבור ידע נוסף עודות תנועת אוכלוסיית צבי הים בים התיכון, והתפקוד של הצבים המשוקמים כאשר הם חוזרים לסביבתם הטבעית.

ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים, רשות הטבע והגנים: "השבת צבים לטבע הוא תמיד יום מרגש ומשמח אחרי חודשים של שיקום, לצבי הים יש חשיבות עצומה בשמירה על המאזן האקולוגי בים התיכון ולצערי כל הסיבות שהם נמצאים בסכנת הכחדה הינה כתוצאה ממעשי אדם: דיג, זריקת פסולת בים, פיצוצים, כלי שיט ועוד, יש לנו אחריות גדולה לטבע וחשוב שנשמור עליו, נקפיד לא להשליך פסולת בים וביבשה, לא להשאיר רשתות דיג במים ולידע אותנו במידה ונתקלתם בצב פצוע".