שבועיים לאחר שהתבררו ממדיו האדירים של זיהום הזפת במי הים התיכון, הארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" חושף כעת נזק אקולוגי מטריד נוסף המגיע מכיוון הים - גידול של כ־20% ברמת זיהום האוויר המתרחש עם הגעתן לישראל של אוניות המשלוחים החיים, אשר עמוסות בבעלי חיים המיועדים לשחיטה.

הארגון פנה לחברת Urecsys, המתמחה במדידות ובניטור מדויק של רמות זיהום אוויר. החברה, שמשתמשת בטכנולוגיה חדישה, מסוגלת לנטר את האוויר בכל עשר שניות, על מנת לקבל מדידות במהלך הטיפול במשלוחים החיים. המדידות בחנו את רמות זיהום האוויר מרגע הגעת אוניות המשלוחים החיים לנמל ועד לסוף שלבי פריקת בעלי החיים. מניתוח הנתונים עולה כי רמות זיהום האוויר בזמני המשלוחים הן גבוהות כאמור בכ־20% לעומת זמנים אחרים, נכון לשנת 2020. בשיא הזיהום נמדדה אף רמה גבוהה הרבה יותר מכך.

הבדיקה והניטור בוצעו על מספר רב של אוניות, בגדלים שונים ובכמויות תכולה שונות, מבניין הנמצא כשלושה קילומטרים אווירית לנמל מספנות ישראל. מומחים בחברת יורקסיס מציינים כי נרשמה עלייה משמעותית בתחמוצות החנקן בעת הגעת האוניות. התקן הישראלי עומד על רמה של 30 מיקרוגרם למטר קוב אוויר של תחמוצות החנקן, כאשר בשיא זיהום האוויר נמדדה רמה של 52.1. המומחים הדגישו כי חשיפה לרמות גבוהות של מזהמים כאלו מגדילה את הסיכוי לכאבי ראש וסחרחורות, כמו גם את הסיכון למחלת סרטן, שבץ ופגיעה קוגניטיבית.

בשיחה עם "מעריב", אמר ירון לפידות, ממייסדי הארגון "ישראל נגד משלוחים חיים": "בעקבות הממצאים, מתחוור לנו כי הזוהמה של הסחר הנורא והאלים הזה מטנפת גם את האוויר. לאור ההזנחה של משרד החקלאות, אנו קוראים למשרד להגנת הסביבה להתערב. לא ייתכן כי אינטרס כלכלי של מיעוט העוסק בתחום יגבר על אינטרסים של מאות אלפי עגלים וטלאים מדי שנה, ועל האינטרס הבריאותי של תושבי חיפה, אשדוד ואילת, הנאלצים להיחשף בעל כורחם לזיהומים קשים".

הילה לאופר, חברת מועצת עיריית חיפה, הוסיפה: "לא ייתכן שחיפה תשמש כפח הזבל של ישראל גם בנושא זה, ולא ייתכן שנאפשר כניסה של משלוחים חיים לתחומי העיר, כאשר היא ממלאת תפקיד של תחנת מעבר בלבד. שיחפשו תחנת מעבר אחרת".